The "iMac G5 får svarta ränder på skärmen" story

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-24 10:31

Hej!
Kör en iMac G5 20" PPC (den med inbyggd iSight). Har funkat som en dröm fram tills igår. Efter att ha kollat lite på en Ramones-DVD och stängt ner DVD-spelaren börjar skärmen bete sig underligt. Långa svarta streck över skrämen och "pixliga" rutor här och där. Startar om och kommer till inloggningsrutan, samma svarta streck över skärmen. När jag sedan skriver in mitt lösenord och loggar in blir skärmen svart (ibland lite rödgrönsvart) och det går inte att komma vidare. Ganska nyinköpt så jag har garanti kvar, men har något upplevt samma sak. Grafikkortet? Tips som en "lekman" kan ha nytta av mottages tacksamt.

---update---
Nja, efter några omstarter och med iMac som låter som en j-a dammsugare har jag lokaliserat felet via "Apple Hardware Test". Anledningen till att datorn lägger av är tydligen "fel på bildminnet". Något med ATI-video/grafikkortet tydligen (rätta mig om jag har fel). Fick felkod och allt. Nu är det väl bara att ta min tre månader NYA iMac till verkstan då...hrrmf..och jag som hade investerat i EyeTv och allt inför fotbolls-Vm. En fråga dock: Föranleder denna opålitliga hårdvara att man måste köpa Apples servicepaket, så man klarar sig åtminstone tre år till?

Senast redigerat 2006-05-25 01:09
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-25 18:24

Hej.

Det där låter som liknande problem som jag haft (har) med min iMac Intel 20". Svarta långa streck över hela skärmen. Jag har kört Apple Hardware Test men inte hittat något problem.
Just nu har det fungerat bra i kanske 2-3 dagar i alla fall

Låter litegrann som det problem som drabbade första generationens iMac G5, men det borde väl vara löst i nyare modeller?

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=69238

Ursprungligen av EvilErik:

Föranleder denna opålitliga hårdvara att man måste köpa Apples servicepaket, så man klarar sig åtminstone tre år till?

Man vet aldrig.
Jag har en känsla av att de problem som uppkommer brukar ske ganska tidigt.
De flesta Apple-burkar fungerar dock helt utan några problem under sin livstid, men som sagt — man vet aldrig. Jag har låtit bli att köpa till garanti på alla de datorer jag har haft att göra med och det har funkat hittils. Min G4 Quicksilver har fungerat perfekt hela tiden och gör så fortfarande sånärsom på den interna högtalaren som börjar brusa så fort man använder den (vilket man jag ändå aldrig gör). Nätaggregatet på mammas G4 gick sönder rätt tidigt, fassans personalköps-PowerBook hade strul med moderkortet och var inne på reparation flera vändor. Båda fungerar helfint nu.

• Oregistrerad
  • 2006-06-11 18:24

Update på detta problem:
Följande har hänt. Jag har lämnat in min burk hos en välkänd, välrenommerad serviceverkstad på Söder i Sthlm. Fick tillbaka burken och de hade bytt logikkortet. Bra, tänkte jag, då är det problemet ur världen. Men icke, så snart jag kom hem och skulle köra var problemet om ännu värre. Fick igång den första gången, sedan svart skärm och fläktar som brummar, omstart hjälpte inte. Gick inte heller att köra Apple Hardware Test eftersom startskivan fastande i slotten (!). Ett riktigt måndagsexemplar som nu är tillbaka på verkstaden. Spelar ingen roll om det är första, andra eller femtioelte generationen av iMac, det är ju den jag har och den ska funka bra likförbannat. Jag kommer naturligtvis att begära återköp av skiten verkstad inte kan avhjälpa felet till 100 %.. Körde Hardware test första gången felet inträffade, fick följande diagnos: "2ATI /1/4 113-xxxxx-113". Låter som något fel på grafik/bildminne/logikkort eller vad det nu heter. Återkommer med fler updates.

1
Bevaka tråden