Hur funkar Applestores garantier? Fördel med att köpa i butik?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-05-24 10:08

Mörrn.

Jag är riktigt sugen på en Macbook (Likt de flesta), men jag har nämnligen stött på ett litet problem. Saken är den att jag inte riktigt vet ifall jag skall köpa datorn över disk eller över nätet via Applestore. Eftersom det är en bärbar dator som skall hänga med lite varstans så har de en tendens att gå sönder oftare än vad en stationär gör. Att köpa över disk är ju smidigare, men då kostar datorn över en tusenlapp mer.

Så frågorna är då följande, hur funkar det med garantiärenden hos Applestore?
Skickar de bud för att hämta upp och lämna datorn? Står de för alla kostnader? Hur lång tid brukar det ta?

Nej det kostar väl inte mer att köpa den över disk? Jo, det är klart om du väljer ett ställe som tar mer betalt, men varför skulle du göra det? I Malmö finns Kullander&Kullander (kullander punkt se) och de har mig veterligt samma priser som AppleStore.
Sen det där med garantiärenden, det är väl alltid ett DHL-bud som kommer o hämtar din trasiga dator, var du än köpt den. Så har det i alla fall varit för mig. Det tar alltid (min egen sanning obs!) längre tid att reklamera i butik än med Apple direkt, eftersom det då ska tas om hand av någon i butiken i stället för att du gör det själv, och har de mycket den veckan, så kan det kanske dröja.
Men jag säger i alla fall: stöd lokala säljare - men inte om de tar mer betalt så klart. Tänk också på att ska du ha extra minne så finns det nog ingen som tar så mycket betalt för det som AppleStore...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-24 13:17

Jag tycker också man bör stöda lokala handlare även om jag är kass på det. När det t.ex. gäller skärmar eller liknande produkter där du som person har en tröskel för vad som är 'godkänt pixelfel' som inte nödvändigtsvis överensstämmer med företags policies (jag tolererar inga döda pixlar t.ex.).Du kan då nyttja distansköpslagen för att returnera din vara inom 14 dagar efter du fått den. Får du provkolla på prylarna innan du köper dem kan du ju göra samma val där men har varit med om att folk inte får 'prova' sina produkter innan de köper dem och då känns det lite tveksamt.

• Medlem
  • Lerum
  • 2006-05-24 15:47

Jag hade tänkt att eventuellt köpa den på macforum som ligger i centrala göteborg. Saken är den att de erbjuder endast 5 % studentrabbat jämfört med Applestore som erbjuder 10 %. So originalpriset är ju detsamma.
Nåväll, då verkar det som att jag får vara lite "taskig" och köpa den ifrån Applestore på nätet och eventuellt köpa minnerna i butik. Tack för hjälpen.

• Oregistrerad
  • 2006-05-26 21:32

Distansavtalslagen medger tyvärr inte att du returnerar produkten öppnad, vad jag minns...

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-28 12:58

Hepp, hepp. Lite text från distans- och hemförsäljningslagen (2005:59):

Citat:

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den
eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten.

Min kursiv. Man får alltså öppna och kika på grejorna.

1
Bevaka tråden