MacBook eller MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-23 19:00

Hej,

Dags att kopa ny Barbar Mac.
Star just nu och vager mellan nya MacBook och MacBookPro 15" (grundmodellen).
Vald modell skall sedan maxas med RAM pa annat hall.

Har en helt ok budget (for en gangs skull) men vill inte gora en dalig affar eller kasta bort pengar.

Skall anvanda datorn mest till det vanliga surfandet emailandet osv, kan dock bli en del mekande i garageband ocksa.

Vad galler barbarheten ar 15" normalt ok da jag mest kommer flytta omkring datorn i hemmet och endast i undantagsfall langre an sa.

Erkanner att jag ar sald pa aluminiumdesignen men ar det vart de extra tusingarna?

Och slutligen, vagar man bestalla an, efter alla orakneliga inlagg pa forumet??

Snalla hjalp mig da jag ar sa sugen pa att sla till snarast.

/J.

Senast redigerat 2006-05-25 16:31
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-23 19:44

Om alla som var nöjda också skulle starta en ny tråd var, skulle det se lite annorlunda ut. Och för att hålla mig ontopic, kör du på Pro om du har råd. Större skärm, högre upplösning och ordentligt grafikkort. Tror att man kommer ångra sig lite när Leopard kommer, och man _kanske_ inte kan nyttja alla effekter utan bättre grafikkort. Som med Minin när Tiger kom, typ.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 20:26

Jag satt i samma sits som jens för en tid sedan. Jag valde en MBP med 2GB ram. Anledningen är väl

1. Jag betalade inte.
2. Jag vill ha den minst i två år.

Kan inte försvara en MB om det finns pengar för en MBP...

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-23 20:45
Ursprungligen av hicke:

Kan inte försvara en MB om det finns pengar för en MBP...

antar att det var det har svaret jag ville ha..

Slutliga fragan, behover man med ovan namnda anvandningsomraden skicka i mer HD eller valja en 7200 variant, har svart att uppskatta 80GB och 5200??

Har sett att pa MacBook kan man updatera senare, ar detta ocksa mojligt pa Pron??

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-23 20:50

7200 är väl nice om du ska skyffla många stora filer fram och tillbaka. Själv skulle jag nog hellre ta mer utrymme. Det finns andra flaskhalsar som påverkar med än rpm'en.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 21:23

Se till behoven, då blir valet enklare. Om du, som du skriver, mest ska använda datorn till att surfa, eposta och garagebanda räcker en Macbook fint. Om du vill arbeta professionellt med mer krävande saker bör du ta en Macbook Pro.

• Medlem
  • Nacka
  • 2006-05-23 22:35
Ursprungligen av Mondo:

Se till behoven, då blir valet enklare. Om du, som du skriver, mest ska använda datorn till att surfa, eposta och garagebanda räcker en Macbook fint. Om du vill arbeta professionellt med mer krävande saker bör du ta en Macbook Pro.

Men om man vill arbeta hobbymässigt med mer krävande saker då? Höhö

För surfing och e-post kan du få köpa min 400mhz Powerbook från 2001.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-24 12:02

Köp ingen av dem, vänta istället till efter sommaren då de hunnit åtgärda alla fel eller släppt en ny version. Jag hävde mitt köp efter 3 olika maskiner, alla med samma fel. Don't make my mistake.

Inget lätt val, jag sitter i samma sits!

Jag tänker så här:

* Pris: Skillnaden i pris gör att om man köper MB så har man råd med att köpa en hel del andra prylar (tex en Mac Mini, eller trådläst nätverk, eller iPod(s), eller trådlös tangentbord/mus mm, mm.

* Grafik: Ska man spela spel så ska man inte köpa MP. Jag kommer dock förmodligen att köpa en annan dator att spela spel på, så då spelar det inte så stor roll. Om den nya datorn var min enda skulle kag nog köpa MBP, just för att kunna spela spel på den.

* Extra funktioner: Belysta tangenter, större skärm, möjligheten till att driva 30" talar till MBP fördel, men om det inte är så viktigt fungar MB lika bra. En nackdel med MP är att man måste släpa med sig (lätt att glömma ta med sig, försvinner, etc) adapter för att koppla till extern skärm.

* Storlek/Hållbarhet: Jag har haft en TiBook ganska länge, min brorsa en iBook nästan lika länge. Flera bekanta har AlBook. iBook/MB känns mer portabel och inte riktigt lika känslig. TiBook/AlBook/MBP känns det som om man måste vara "rädd" om på ett helt annat sätt än iBook/MB.

* Slutsats: Jag köper en MB, mest pga att jag inte behöver spela på den och då talar storlek, robusthet, pris till MB fördel!

Edit: Stavfel, mm

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-25 12:43

Ok,

Tack allihopa for er hjalp.

Slar slutligen till pa en 15" MBP da jag lyckats greja -10% via jobbet, landar darfor under €1800 for grundutforandet vilket kanns helt ok for denna dator.

Vantar dock nagra veckor med min bestallning med forhoppning om att antalet missnojda inlagg har minskar nagot.
Det ar speciellt pip-problemet som oroar mig.
Var forbi en lokal handlare och kande pa varmen ovanfor F-tangenterna vilket inte chockad mig sarskilt.

Aterigen tack for era inlagg och den generellt trevliga stamning som rader har pa forumet.

/Jens

1
Bevaka tråden