Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows partition visas

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 16:38

Tja!
Det är så att jag har precis installerat windows på min iMac Intel, och när jag var klar och gick in i OSX igen så finns det en partition som heter Untitled, finns det något sätt att få bort den där så att den inte visas över huvud taget?

Skulle vara mycket tacksam om ni kunde berätta hur man gör

// Botani

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-23 16:51

Tror inte du kan få bort den, iallafal inte utan att din huvudpartition blir osynlig oxå.
Men, om du är orolig över att du ska gå in och ändra i den så kan du vara lugn.
Öppna den och kolla så ska du se att den är "låst". Det är för att den är formaterad i NTFS och Macen kan inte ändra den.

Om du vill döpa om Windowspartitionen så gör du det i Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 16:52

Det finns program som kan dölja vissa enheter osv.. dock vet jag inte resultetet blir om du döljer den om windows fortsätter att fungera.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 17:30

du kan ju avmontera volymen manuellt (dra den till papperskorgen eller välj unmount i disk util..) och jag är övertygad om att det inte är svårt att avmontera disken med ett login-script.

min kluring i det hela är om man kan döpa om den till tex windowsdisk eller dylikt utan att påverka windows-funktionaliteten?

Om du har Developer Tools installerat så kan du i terminalen skriva:

sudo /Developer/Tools/setFile -a V /Volumes/Untitled

Då gömmer du den partitionen från Finder, men kan fortfarande komma åt den via exempelvis terminalen.

Om du vill återställa så att Findern ser partitionen igen kör du samma kommando fast med "-a v"
istället för "-a V".

Ursprungligen av hordur:

min kluring i det hela är om man kan döpa om den till tex windowsdisk eller dylikt utan att påverka windows-funktionaliteten?

Jag tror det skall gå bra att döpa om den. Windows bryr sig vad jag vet inte ett dugg om vad en partition heter utan endast vilken enhetsbokstav den har.

/Anders

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 18:04

hordur: Jo, men den kommer tillbaka när man startar om datorn eller dylikt

Staed: Ska testa det! Men om man startar om datorn, kommer den tillbaka då?

Ursprungligen av botani:

Staed: Ska testa det! Men om man startar om datorn, kommer den tillbaka då?

Inställningarna sparas vid omstart.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-24 08:46

Som jag nämnde i mitt förra inlägg.
För att döpa om Windowspartitionen, starta Windows, starta Utforskaren.
Markera C:, tryck F2. Skriv nytt namn.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-24 08:54

Man kan ta bort partitionen med verktygen i Boot Camp.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-24 10:39
Ursprungligen av Konrad:

Man kan ta bort partitionen med verktygen i Boot Camp.

Men då försvinner den totalt. Inget mer Windows...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-24 16:57

Vart kan man tanka de Developer tools som behövs?
När jag går in på apple.com och letar så kommer det fram en massa olika.

Ursprungligen av botani:

Vart kan man tanka de Developer tools som behövs?
När jag går in på apple.com och letar så kommer det fram en massa olika.

Det ska finnas på din installationsskiva för Mac OS X som följde med datorn. Alternativt kan du ladda ner hela paketet från Apple Developer Connection.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-24 23:17

Fan vad nice, det funkade! Tack så mycket allesammans!

Hur kan man döpa om den då? Så att den heter windows eller likande och inte Untitled

Ursprungligen av baghera:

Hur kan man döpa om den då? Så att den heter windows eller likande och inte Untitled

Är det inte att bara döpa om den i Findern?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-26 08:33

baghera & staed, läs hela tråden innan ni frågar. Inte bara sista inläggen. Svaret finns där.

Ursprungligen av Creops:

baghera & staed, läs hela tråden innan ni frågar. Inte bara sista inläggen. Svaret finns där.

Jojo.. jag har varit med i tråden från början, men hade glömt just den biten. Jag döpte just om en FAT32-partition i OS X så jag gissar att jag helt enkelt var inställd på det.

  • Medlem
  • 2007-08-22 20:12

Hittade det enklaste sättet av alla. Starta Windows XP, gå in i den här datorn, ta egenskaper på c: och under volymer (etikett) skriver man bara .Windows med punkten framför. Starta om i MacOS och volymen syns inte längre. Lätt som en plätt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-22 22:38

Eftersom Spotlight söker även på Windows-partitioner blir spotlightsökningar långsammare, och alla borde unmounta disken helt. Som tur vad går det. Starta terminalen och;

sudo -s (skriv in ditt lösenord)
vi /etc/rc

Innan "exit 0" i slutet lägger du till på en egen rad;
diskutil unmount /Volumes/Untitled

Klart! Tips; klanta dig inte. Då kan det bli dåligt.

  • Medlem
  • 2007-08-23 00:35

Därför som jag undvikit terminalen och andras förslag på att installera developer tools och annat jox.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-23 08:07
Ursprungligen av Korsriddaren:

Därför som jag undvikit terminalen och andras förslag på att installera developer tools och annat jox.

Å andra sidan, OM man behärskar det, så kan man göra så mycket mer med en dator. Det är svårt att föreställa sig i förväg; men det är en hel värld.

  • Medlem
  • 2007-08-23 08:37

Det känns inte så svårt egentligen. Det fanns en tid då jag jobbade med IT och kunde MacOS både fram- och baklänges... men det var på OS9-tiden och idag är man inte så intresserad, det skall bara funka.

1
Bevaka tråden