Återställa MacBook Pro 15" till factory settings efter att ha kört Bootcamp?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kört både xom-epiloadern och senare Bootcamp på min macbook. Har i jobbet behov av att kunna köra vissa program i pc-miljö.

Nu har datorn börjat balla ur, windows xp fungerar faktiskt alldeles utmärkt men os x vill inte starta om jag inte bootar i safe mode. I safe mode fungerar iofs det mesta, men har inget ljud vilket jag behöver akut i jobbet:(

Alltså, hur gör jag enklast för att återställa min macbook till "ur lådan"-konfiguration. Dvs med en os x partition, standard boot epi osv.

Otroligt tacksam för snabb hjälp kring detta

Windows-partitionen ska du kunna ta bort med Boot Camp-verktyget.

Bootcamp-verktyget vill tyvärr inte starta. Får följande felmedd:
"Your startup disk cannot bve partitioned or restored to a single partition.
Back up your start disk and use DIsk Utility to format your startup disk as a single Mac OS Extended (Journaled) volume. Restore your information to the startup disk adn try using boot camp assistant again.

Vad händer om du startar upp din dator med OS X-skivan som följde med datorn och testar att reparera behörigheter med "Disk Utility"? Har du provat det? Det kanske hjälper....

Flyttade denna tråd till forumet för MacBook Pro eftersom den hör hemma dom (om inte Apple släppt en MacBook 15" väldigt nyligt... )

Reparera behörigheter hjälpte inte, "nothing to repair".

Fick starta från cd, formatera diskarna och installera om OS X från scratch.

Efter att ha gjort detta verkade det att fungera. Körde Software Update igen (inkl firmware upgrade). Startade om, och nu är jag tillbaka där jag började. OS X vill inte starta, man ser bara bakgrundsbilden. Det går bra att starta safe mode.

Vad är det som händer!? Och hur ska jag lösa det?!?! Any ideas, börjar bli riktigt desperat här...

Fick svar på onmac.net-forumet nu
"This is reported to be a problem with the last security update for Tiger 10.4.6....so, DON'T install the verly latest security update.....

It makes your Mac.... "so secure - YOU can't even access it!" "

Låter inte så jävla jul. Kan man avinstallera säkerhetsuppdateringen på något sätt??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 14:36

Installera om är nog en av de bättre lösningarna?

Ursprungligen av 20Hz:

Installera om är nog en av de bättre lösningarna?

Arkivera/installera som alternativ vid installation borde nog räcka.

Tyvärr hjälper det inte om du ominstallerar os x 42 gånger, eller byter till en ny Macbook Pro.

Problemet berör ALLA Intelmacar som har installerat Adobe-programvaror (Typ hela CS2-suiten eller Photoshop/Illustrator). När du gör en system update och installerar den senaste säkerhetsuppdateringen (Intel) och startar om så kommer datorn inte vilja att starta os x som vanligt. Fått detta bekräftat från Apples customer care nyss.

Jag skrev precis ned lösningen på onmac.net, orkar inte skriva på svenska igen så cut-and-paste:ar det jag skrev där för den som råkar ut för samma problem framöver.

The problem can be solved like this:
* Boot in safe mode (hold shift)
* Click your MacintoshHD, then Library.
* "Get info" on the folder "StartupItems"
* Press "Ownership & Permisssions" and then "Details"
* Click the lock and change the owner from system to your own username
* Now rename the folder to "StartupItems.old"
* Set the permissions back as they were, ie, owner system.
* Reboot and you are all set

Känns lite smått frustrerande att man har omformaterat disken och tagit bort boot camp osv helt i onödan.
Boven i dramat var alltså Adobes ej intel-anpassade programvaror. Men samtidigt tycker man ju att Apple borde berätta om problemet, det verkar ju inte direkt vara allmän kännedom i Apple-världen, men deras kundtjänst är väl medvetna om problemet och har fått massor av samtal om det.

1
Bevaka tråden