Lagade min allra första bärbara dator igår =)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 14:50

Hej!

För några år sedan köpte jag en iBook G3 366 Graphite. Den ser ut så här:

Efter ett halvår dog den bara en dag och ville inte starta mer. Jag åkte bort till Macsupport som låg nere vid bussgodsterminalen i Malmö på den tiden. Bad de undersöka datorn. Nästa dag återkom jag och skulle hämta den. Då sa de att det skulle gå på 4000kr att laga den. Jag hade ju köpt den för 2000kr så det ville jag ju inte betala.

Mycket ledsen åkte jag hem igen och skaffade mig en billig pc som fick tjänstgöra tills jag fann något bättre. Nåt år senare blev det en iBook G4 1.2ghz 12" som inköptes. Dasslocket lades undan på en hylla och låg och väntade.

Provade att skruva isär den för att se om jag kunde se något fel. Fann inget fel. Det gick några månader. Beställde en ny laddkrets från en kille i USA via Ebay. Detta kostade totalt 600kr. Monterade i den och hoppades. Inget tecken på liv denna gång heller =(

Igår fick jag ett ryck att jag skulle testa en sista gång, denna gång tillsammans med min bror som sällskap. Sagt och gjort. Den lilla skapelsen skruvades åter isär igen. När den var nästan helt isärplockad så lade jag märke till nåt folieliknande som satt rakt ovanför t-bordet, ända upp mot skärmen. Jag rev loss folien och kikade under. Tyckte det påminde om en cpu eller nåt liknande. Detta kort satt löst. Det satt även en sladd på vänster sida. Jag tryckte tillbaka kortet lite hårdare och satte sedan in strömsladden i datorn när den var nästan helt isärskruvad. Min bror tyckte sig se att det blinkade till'
jag släckte ljuset i rummet för att tydligt kunna se. Satte i sladden ytterligare en gång. Jo visst fan om inte den gröna ringen tändes. (den som visar att datorn laddas)

Och jag skruvade ihop den fort som fan. IT´S ALIIIIIVE!!! (på bästa frankenstein manér)
Datorn startade och fungerar nu klockrent.

Så vadå "det kostar 4000kr att laga"??? Skitsnack.

Har nu några frågor:

1. Passar minnet från min iBook g4 1.2ghz 12" i min iBook g3 366mhz (dasslock)?
2. Är det möjligt att min combodrive i min iBook G4 kan passa i iBook G3´n? Och fungera?
3. Vad kostar ett nytt batteri till en iBook G3?
4. Vad kostar ett Airportkort till iBook G3?
5. Vilken OSX version stödjer den?
6. Vart kan man köpa en OSX version som datorn stödjer, som ligger på CD-rom och inte DVD-rom?

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-21 14:52

Lägg inte ut så stora bilder, tack.

Nyfiken fråga, varför ska du flytta över delar från G4'an till G3'an?

Det är möjligt att flytta över den optiska enheten, men minnen kommer inte att fungera. G3'an har SDRAM medans G4'an har DDR. Dessutom så kommer det inte att se så vackert ut runt cd-springan.

Rent teoretiskt så ska man kunna installera Tiger på den, men man bör nog nöja sig med Panther. Annonsera här på 99mac vetja!

Ett nytt batteri går på åtminstone en tusenlapp, likaså ett Airportkort.

• Oregistrerad
  • 2006-05-21 15:57
Ursprungligen av irrelogical:

Nyfiken fråga, varför ska du flytta över delar från G4'an till G3'an?

Det är möjligt att flytta över den optiska enheten, men minnen kommer inte att fungera. G3'an har SDRAM medans G4'an har DDR. Dessutom så kommer det inte att se så vackert ut runt cd-springan.

Rent teoretiskt så ska man kunna installera Tiger på den, men man bör nog nöja sig med Panther. Annonsera här på 99mac vetja!

Ett nytt batteri går på åtminstone en tusenlapp, likaså ett Airportkort.

Jag ska flytta över delar för att min Ibook G4 har följande: 768mb ram, 30gb hd och combodrive, detta ska bytas ut mot 1.2gb ram, 120gb 7200rpm disk och superdrive. Jag tänkte att de gamla delarna kanske passade i denna ibook g3. Så slipper man slänga det.

Bra jobbat! Det är alltid tillfredsställande när man lyckas fixa något själv på det där sättet. Dasslocket må vara gammalt, men gedignare dator får man leta efter. Lite som när man skruvade på Tunturi-moppen back in the days. Bara att hälla alla delar i motorblocket, skruva fast och skaka tills det slutade skramla - klart!

• Oregistrerad
  • 2006-05-21 15:58
Ursprungligen av Leif Karlsson:

Bra jobbat! Det är alltid tillfredsställande när man lyckas fixa något själv på det där sättet. Dasslocket må vara gammalt, men gedignare dator får man leta efter. Lite som när man skruvade på Tunturi-moppen back in the days. Bara att hälla alla delar i motorblocket, skruva fast och skaka tills det slutade skramla - klart!

Heheheh

• Medlem
  • Lund
  • 2006-05-21 16:23
Ursprungligen av Elajtenworld:

1. Passar minnet från min iBook g4 1.2ghz 12" i min iBook g3 366mhz (dasslock)?
2. Är det möjligt att min combodrive i min iBook G4 kan passa i iBook G3´n? Och fungera?
3. Vad kostar ett nytt batteri till en iBook G3?
4. Vad kostar ett Airportkort till iBook G3?
6. Vart kan man köpa en OSX version som datorn stödjer, som ligger på CD-rom och inte DVD-rom?

1. Minnet ska vara av PC100 eller PC133 och du kan maxa den med 256MB minne du kan ju kolla på Tradera. där hittade jag ett 256Mb minne och där säljer jag mitt 128MB minne som satt i tidigare.

2: passar nog tyvärr inte.

3. Batteri kostar ca 1300:- kolla macoteket de säljer.

4. Airport kostar ca 500-700Kr begagnat de säljs inte över disk längre vad jag vet.

5. du kan instalera Tiger 10.4 om din dator har Firewire har den inte det så går det med 10.3 så kör jag och det fungerar rätt så bra.

6. OSX finns till salu på bla Tradera men kanske finns nån här som vill sälja eller så prova lyckan på bloicket.

Du kan kolla på www.ifixit.com de har en guide om hur man byter olika saker som tex minne, HDD osv.

/What

• Oregistrerad
  • 2006-05-21 16:31
Ursprungligen av what:

1.
2: passar nog tyvärr inte.

Finns det nån hemsida på nätet där de visar hur dasslockets cd-rom och ibookens combodrive ser ut? Så att man kan jämföra?

Firewire har jag tyvärr ingen =(

Finns det nån hemsida på nätet där de visar hur dasslockets cd-rom och ibookens combodrive ser ut? Så att man kan jämföra?

Firewire har jag tyvärr ingen =(

När det gäller själva infästningarna osv så tror jag att det ska passa, men det är luckan framför som skiljer sig.

Det går att komma runt att man inte har FW, Xpostfacto tror jag programmet heter.

• Oregistrerad
  • 2006-05-21 16:53

När det gäller själva infästningarna osv så tror jag att det ska passa, men det är luckan framför som skiljer sig.

Det går att komma runt att man inte har FW, Xpostfacto tror jag programmet heter.

Luckan Framför skiter jag i. Det är inte så viktigt. Huvudsaken är ju att den passar och att datorns hårdvara accepterar den och kan använda den. Nu klarar nog inte denna datorn av att köra DVD-film, men läsa vanliga dvdskivor och bränna cd-r borde ju kunna bemästra.

Hur menar du med att man kan komma runt att man ej har FW? Hur går det till då?

Luckan Framför skiter jag i. Det är inte så viktigt. Huvudsaken är ju att den passar och att datorns hårdvara accepterar den och kan använda den. Nu klarar nog inte denna datorn av att köra DVD-film, men läsa vanliga dvdskivor och bränna cd-r borde ju kunna bemästra.

Hur menar du med att man kan komma runt att man ej har FW? Hur går det till då?

Enheten är ju en vanlig IDE-enhet, så det finns ingen anldening till varför det inte skulle funka. Eller?

Jag har ingen koll på exakt hur det fungerar, men fungerar gör det i alla fall! Googla så hittar du nog vad du letar efter.

• Oregistrerad
  • 2006-05-21 17:15

Enheten är ju en vanlig IDE-enhet, så det finns ingen anldening till varför det inte skulle funka. Eller?

Jag har ingen koll på exakt hur det fungerar, men fungerar gör det i alla fall! Googla så hittar du nog vad du letar efter.

Var inne på www.xlr8yourmac.com nu och läste att minst två stycken hade monterat combodriven från en ibook G4 i sina "clamshells".

Och båda två var lyckliga över att det fungerade.

Testa med http://www.ifixit.com/

Varför vilja köra OSX på en G3 med max 256MB RAM? Låter lite som självplågeri. Men kör inget under 10.3 för att få anständig fart på upplevelsen (10.1 och 10.2 är långsammare än 10.3). 10.4 kräver egentligen 512 MB för att vara användbart i längden.

OSX 10.3 (Panter) kan köpas lite varstans för en billig penning. Bry dig inte om utifall det står "uppgradering" - alla OSX är fristående och kan installeras/köpas/säljas separat. Se bara till att det är "retail"-versionen som avses, inte en maskinspecifik som medföljer vid köp av en mac.

Exempel på auktion med 10.3 på cd finns här

... förresten ...

om du vill ha trådlöst nätverk, mer minne, OSX m.m. - varför inte köpa en beggad iBook som dessutom har snabbare processo för en mindre peng än uppgraderingen av din egen skulle kosta. Sprickorna runt äpplet är nästan identiska

http://www.tradera.com/auction/aid_28988152

Senast redigerat 2006-05-21 23:47
  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 17:08
Ursprungligen av johan_tanying:

... förresten ...

om du vill ha trådlöst nätverk, mer minne, OSX m.m. - varför inte köpa en beggad iBook som dessutom har snabbare processo för en mindre peng än uppgraderingen av din egen skulle kosta. Sprickorna runt äpplet är nästan identiska

http://www.tradera.com/auction/aid_28988152

Jag har en iBook G4 12" 1.2Ghz som ska uppgraderas, det blir delar över från den. De delarna tänkte jag uppgradera min gamla älskling med. Har dessutom kommer över OSX Panther på 3st Cd-skivor.

1
Bevaka tråden