Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken hårddisk rekommenderar ni till min Mini?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-21 12:23

Hej!

Har sedan mitten av hösten haft ett knackande ljud från den interna hårddisken. Alla har sagt att det är ok att det låter så ibland och Skivverktyg har inget sagt, SMART-status har varit ok hela tiden.

Imorse la jag märke till att den knackade ännu oftare så jag tittade på SMART-status och enligt Skivverktyg har disken rapporterat kritiska fel. Konstigt nog har jag inte fått reda på detta från systemet.

Iaf, ingen skada skedd, har fina backuper och en ny disk är väl inte så dyr. Det enda jag bävar för är att öppna min Mini. Å andra sidan kan jag ju ta bort lite damm när jag ändå håller på.

Nuvarande disk är en Seagate 80GB, antagligen en 4200-varvare. Den är väldigt tyst och har aldrig kännts direkt slö.

Men när jag nu ändå ska byta bör jag fundera på en 7200-varvare. Blir de varmare? Låter de mer? Vad rekommenderas i hårddiskväg?

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2006-05-21 17:14

Snabbare = mer friktion = varmare och mer ljud. Inte säkert att det låter så mycket att det stör men en viss risk finns väl beroende på hur känslig du är.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310968 skulle säkert funka prima för jag antar att vi pratar om en Mini PPC?! Du bör vara medveten om att det skiljer 600:- på en 5400-varvare och en 7200-varvare. Det är ungefär 70-80% å andra sidan byter man inte så ofta.

Ursprungligen av d-bug:

Hej!

Har sedan mitten av hösten haft ett knackande ljud från den interna hårddisken. Alla har sagt att det är ok att det låter så ibland och Skivverktyg har inget sagt, SMART-status har varit ok hela tiden.

Imorse la jag märke till att den knackade ännu oftare så jag tittade på SMART-status och enligt Skivverktyg har disken rapporterat kritiska fel. Konstigt nog har jag inte fått reda på detta från systemet.

Iaf, ingen skada skedd, har fina backuper och en ny disk är väl inte så dyr. Det enda jag bävar för är att öppna min Mini. Å andra sidan kan jag ju ta bort lite damm när jag ändå håller på.

Nuvarande disk är en Seagate 80GB, antagligen en 4200-varvare. Den är väldigt tyst och har aldrig kännts direkt slö.

Men när jag nu ändå ska byta bör jag fundera på en 7200-varvare. Blir de varmare? Låter de mer? Vad rekommenderas i hårddiskväg?

Ta en 7200-varvare om du har råd, inget snack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-21 17:31

Efter att jag tagit backup till andra diskar och bootat om är det inte längre några SMART-status-fel på disken. Hmm?

Iaf, jämförde lite diskar på Komplett och såg att det skiljer 15 grader C mellan dem disk du länkar till ovan och den http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315715&view=detailed.

Jag tolkar det som att disken inte blir lika varm. 40 grader låter ju inte så hemskt varmt faktiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-21 22:45

Hittade ett bra program som visar SMART-status i menyraden.

http://homepage.mac.com/julianmayer/

1
Bevaka tråden