Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första intrycket Macbook

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av annan:

Är Pages och Microsoft Office samma sak? Det visste jag inte.

De är inte samma program, men de är likvärdiga, mer eller mindre. Fast office är mer avancerat, vill jag påstå. Fast också jobbigare att ha att göra med.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-29 21:14
Ursprungligen av marcushedenstrom:

De är inte samma program, men de är likvärdiga, mer eller mindre. Fast office är mer avancerat, vill jag påstå. Fast också jobbigare att ha att göra med.

Jag trodde att MS Office var en programsvit. Pages är inte ens likvärdig Word vad jag har förstått.

Ursprungligen av annan:

Jag trodde att MS Office var en programsvit. Pages är inte ens likvärdig Word vad jag har förstått.

Aha, jovisst är det så. Om Pages motsvarar Word, så motsvarar iWork Office.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-30 08:06
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Aha, jovisst är det så. Om Pages motsvarar Word, så motsvarar iWork Office.

Jaha. Jag tyckte alla pratade om hur Pages inte motsvarar Word, utan snarare är en blandning mellan Publisher och Word. iWork innehåller förresten bara Keynote och Pages, medan Office har Word, PowerPoint, Excel och Entourage. Mest är det en motsvarighet till Excel som saknas.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-05-26 16:17
Ursprungligen av desh:

Finns en del personer på t.ex. DP-review som säger att det går utmärkt på inte allt för stora bilder. Min Nikons D50s 6MP skall tydligen fungera, så jag slog till på en! Om skiten behagar komma (beställde i torsdags för en vecka sedan, fortfarande kvar i Kina enl TNT tracker) så skall du få en detaljerad rapport!

Jag kunde inte vänta... jag slog till på en svart MB. Verkar som aperture funkar... men att ingen ger några garantier för hur bra. Men jag tar gärna emot en detaljerad rapport då jag inte införskaffat vare sig kamera eller aperture än

  • Oregistrerad
  • 2006-05-26 15:17

Fick min MacBook idag! Beställd morgonen efter lanseringen. Den känns som att ha hög kvalité, tangentbordet är snyggt, och datorn känns faktiskt ganska stor (på ett positivt sätt), trots sin slimmade form.

BIlder: http://thinkadrian.com/blogX/2006/05/new-macbook.html

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-26 16:04

Ingen s-video

Ingen S-Video på MacBooken, är det adapter till mini-DVI som gäller?

Finns det för-/nackdelar med detta förutom den nödvändiga adaptern?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-26 17:48

Ska addera att 512mb RAM är på tok för lite. iTunes, Safari, Mail och Adium vill ha mer...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-05-26 17:49
Ursprungligen av attila:

Ska addera att 512mb RAM är på tok för lite. iTunes, Safari, Mail och Adium vill ha mer...

Ja det var ingen nyhet. Jag stoppar i 2Gb i min.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-26 18:38

nu har jag suttit med min macbook i ett par timmar.
- den är snabb
- härligt tangentbord
- Glossy rules
- Värmeproblemen är lite väl överdrivna

Hör av mig om nåt annat skulle ske!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-05-26 22:50
Ursprungligen av ALi:

nu har jag suttit med min macbook i ett par timmar.
- den är snabb
- härligt tangentbord
- Glossy rules
- Värmeproblemen är lite väl överdrivna

Hör av mig om nåt annat skulle ske!

Inget tjutande?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-26 23:02

nope...ingenting. Hör kanske ett mkt vagt surrande när jag har mitt huvud tätt (emot tangentbordet) så har jag ett surrande. Men sitter man på normalt arbetsavstånd hör man inget.

Tja!

Första inlägget på forumet
Jo, jag sitter på ett hyffsat nice pc system med linux och xp. Amd 3200+ 2 gig ram, 7800gt osv...

Jag har slutat spela, har inte dratt fram Bf2 på 3-4 månader och jag har mest haft annat för mig. Men då och då så har jag faktiskt tagit fram Gimp eller Vegas Video i XP, och jag funderar på att ha en Macbook som primär dator. Mellan varianten med 1024 ram, och jag undrar mest om man kan se på alla filmer som behövs, och GIMP'a på lite?

Om nån erfaren mac användare som har en MB och skulle kunna beskriva om man kan köra lite tyngre applikationer, men inga spel eller nått.

Nu när jag tänker efter, finns GIMP till Mac? Ska googla på det.

Tack på förhand
MVH Filip "Filleokus" Nilsson

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-28 22:20

Gimp finns för mac ja, och Photoshop också.

http://macbook.klantskalle.com

Lagt upp lite blandade bilder på MacBook (Vit)

  • Oregistrerad
  • 2006-05-29 11:51

Har nu upptäckt ett svagt surr när man laddar macbooken och arbetar samtidigt. Stänger man skärmen försvinner ljudet. Alltså mkt svagt, knappt hörbart, men det finns där.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-05-29 16:39

Hm det är ju trots allt en dator.. Förväntar sig folk verkligen att den ska vara helt tyst?

  • Medlem
  • 2006-05-29 16:56
Ursprungligen av jbn:

Hm det är ju trots allt en dator.. Förväntar sig folk verkligen att den ska vara helt tyst?

Jupp© Man strävar gärna efter en så tyst dator som möjligt.

Jag kollade på Macbooken på macforum idag.

Tyst (tänkte inte ens på ljud), tangentbordet är skönt (inte segt). Skärmen är superliten, glänser rätt mycket – egentligen precis som en crt – men har klara färger. Upplösningen är välidgt låg, så man ska ha falkögon för att använda datorn.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-05-29 22:55
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Upplösningen är välidgt låg, så man ska ha falkögon för att använda datorn.

Låter som en hög upplösning enligt mig

Ursprungligen av Vaiden:

Låter som en hög upplösning enligt mig

Afanja, det har du rätt i.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-05-29 21:48

Kollade på den svarta idag.. Helt klart snyggare än den vita tycker jag. Är det någon som har erfarehnhet av den? Blir den smutsig/repig? Trötnar man på svart?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-29 22:07
Ursprungligen av jbn:

Kollade på den svarta idag.. Helt klart snyggare än den vita tycker jag. Är det någon som har erfarehnhet av den? Blir den smutsig/repig? Trötnar man på svart?

Den kostar mycket mer för ingenting.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-29 22:19

Det har, mig veterligen, inte kommit några demo-ex till Umeå än Vill ju in och klämma på en!

Jag gillar helt klart denna maskin (även om det är brorsans)!
Hittils har jag noterat att den är snygg, glossy är faktiskt inte så fördjävligt och högtalarna verkar schyssta för att vara på en bärbar. (testar att bifoga några bilder också)

Ursprungligen av Spiken:

Det har, mig veterligen, inte kommit några demo-ex till Umeå än Vill ju in och klämma på en!

Vi kommer till Ume Spiken, så du får testa den då;)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-30 23:13
Ursprungligen av pite_jakke:

Vi kommer till Ume Spiken, så du får testa den då;)

Perfekt, ska bli kul att se glossy-skärmen!

Såhär ser den ut i rätt starkt ljus.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-05-29 23:01

Materialet på den svarta är helt anorlunda än den vita.. Känns inte alls lika plastig..

Den blir väldigt varm....installerade en MacBook 1,83 Ghz igår och när jag "pressade" datorn så blev den duktigt het på undersidan. It's a burnlaptop!

Men tyst och trevlig och funkar fin-fint med Logic Express, i alla fall so far!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-26 00:48
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Den blir väldigt varm....installerade en MacBook 1,83 Ghz igår och när jag "pressade" datorn så blev den duktigt het på undersidan. It's a burnlaptop!

Men tyst och trevlig och funkar fin-fint med Logic Express, i alla fall so far!

ÅHH! Faan vad nice att höra. Köpt en Macbook och Logic Express och borde få den i veckan nu.
Går över från PC och porta-inspelning. Så det blir en renäsans som heter duga för mig!

Hur mycket minne är det föressten på den du körde logic express på?

Senast redigerat 2006-06-26 01:26
Bevaka tråden