Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av skärmen, för att använda extern skärm?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glada...

Sitter här med min 12" PowerBook... Och min nyinköpta SONY skärm...
Skit tufft å använda båda skärmarna samtidigt (som 2 desktops eller skärmdubblering)

Men hur gör jag om jag vill slå igen min mac och bara köra den externa skärmen? Datorn går ju ner i viloläge så fort jag slår igen den... kan man lösa detta?

MVH Per

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-05-18 22:34

Jag antar att du har ett externt tangentbord. Tryck på retur-tangenten så vaknar den.

Den här var på TUAW för inte så längesen (bra blogg om man vill hänga med i vad som händer i macvärlden)

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86286

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 10:58
Ursprungligen av irrelogical:

Den här var på TUAW för inte så längesen (bra blogg om man vill hänga med i vad som händer i macvärlden)

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86286

I beskrivningen står det "Make sure the computer is plugged in to an outlet using the AC power adapter." som första steg. Jag har inte min PowerBook på jobbet, så jag kan inte testa nu, men är det nödvändigt att köra med AC-adapter? Om så, är det nån som vet varför?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-05-30 12:40
Ursprungligen av Mattias Malm:

I beskrivningen står det "Make sure the computer is plugged in to an outlet using the AC power adapter." som första steg. Jag har inte min PowerBook på jobbet, så jag kan inte testa nu, men är det nödvändigt att köra med AC-adapter? Om så, är det nån som vet varför?

Som standard kan man inte väcka datorn med USB-tangentbord/mus om man bara kör på batteri. Har för mig att det finns en inställning för detta, men jag hittar den inte nu.

HA HAHA... NI E UNDERBARA! Snabbare svar än så, kan man inte be om!

Men det är inte bra att köra datorn med locket stängt p.g.a värmeutvecklingen.
Efter att den vaknat upp bör du öppna Powerbooken igen, skärmen borde inte vakna så det behöver du inte oroa dig över.(var så förr iaf)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-19 22:28
Ursprungligen av apple4ever:

Men det är inte bra att köra datorn med locket stängt p.g.a värmeutvecklingen.
Efter att den vaknat upp bör du öppna Powerbooken igen, skärmen borde inte vakna så det behöver du inte oroa dig över.(var så förr iaf)

Jag börjar fundera på om inte detta med värmeproblem med ihopfällda Macar inte är en modern myt.
Har verkligen Apple varnat för eller skrivit något om detta? Jag har inte sett något. Om det faktiskt vore ett problem så borde det inte gå att väcka en ihopfälld maskin med ett extern tangentbord överhuvudtaget.
Bara en tanke.:tveksam:

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-05-19 22:52

Jag har haft min PB-skärm stängd i flera månader med en 23" Cinemadisplay ipluggad och har inte upplevt några problem med tempen.

Hm..där ser man på. Hade nämligen för mig att en stor del av värmen färdas ut genom det inbyggda tangentbordet.

Jag vet iaf att min Pismo blev svalare när den stod öppen, men det är ju en helt annan dator så.

Tänker också på att LCD-skärmar kanske åldras snabbare om de blir varma, men jag ka nju ha fel med detta med. Eller?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-05-19 23:28

Om du tittar på baksidan, vid skärmfästet, så ser du att det sitter ett galler där. Den vägen tar värmen. Jag skulle tro att skärmen slits mer av att vara på än att den blir lite varm vilket iofs inte är fallet med min PB.

Då så, tack, då vet jag lite mer jag också

P.S Jag menade inte att skärmen skulle vara igång, utan bara uppvikt. Men de nya böckerna kanske sätter igång skärmen automatiskt nu för tiden, om man viker upp den medan datorn redan körs med extern skärm.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-05-22 17:34

Jag fann det knepet av misstag när jag råkade väcka datorn med en Samsung skärm inkopplad och PowerBookens skärm nedfälld. Den aktiveras igen om man väljer Sök bildskärmar. Man kan ha den uppfälld utan att den går igång. Rätt fiffigt om man vill ha det så!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-05-30 10:28

Jag har ingen extern skärm inkopplad, men vill ibland låta datorn stå igång utan att jag sitter vi den. Hur går jag till väga för att stänga av skärmen, men inte datorn.. I nuläget sänker jag bara ner ljusstyrkan, men antar att datorn drar betydligt mindre batteri om jag ist. stänger av skärmen helt.

1
Bevaka tråden