Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken väska till MacBook?

Tråden skapades och har fått 287 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Andreas Th:

Gott, du lär inte bli besviken (fast kanske lite otålig ifall du importerar och har otur med lång leveranstid)

http://www.99mac.se/saeljes/104496-stm-small-alley.html
så har du den på tisdag

Ursprungligen av mmmikael:

Säljaaaaaaaaarn´;)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-24 13:54

Är Small Alley välvaderad?
Hur mycket saker, utöver datorn får plats?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-24 21:21
Ursprungligen av latjo:

Är Small Alley välvaderad?

Jag kände just efter. Skulle gissa på kanske 4 mm vaddering. Absolut dugligt men kanske inte tillräckligt om man tappar datorn från hög höjd.

Ursprungligen av latjo:

Hur mycket saker, utöver datorn får plats?

Jag blev positivt överraskad i det avseendet. Man får plats med datorn plus en tjock bok. Knappast en sån där vanlig bredrövad A4-pärm, men dator plus en kursbok på 600 tunna sidor går bra. Eller två böcker, om man får plats att stapla dem i höjd så att säga.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-24 15:08

Själv köpte jag med en Tucano Second Skin till min Macbook, som nu gett mig riktigt otrevliga missfärgningar på ovan- och undersidan av min Macbook :/ Är innersömmarna eller vad man skall kalla dem på insidan som färgat av sig. Skall försöka ta bort det med lite T-röd senare, vatten och lite diskmedel fungerar dock inte. Återkommer med bilder senare, har ingen kamera tillgänglig nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-24 16:13

@ Andreas Th

Tack för bra bilder. Ser verkligen ut som om de lyckats skräddarsy en väska för macbooken. Ett par frågor dock;
1. å en av bilderna har du en massa papper(?) i ett av facken ovanför själva Macbooken, kan man få ner en pärm där t.ex.?

2. Om man har datorn i ett second skin, typ Tucanos, går den ändå ner i datorfacket i väskan?

3. Är det bara en rem eller finns det något tre-punkts-system som t.ex. en del av Crumpler väskorna har?

Ursprungligen av odelsteken:

@ Andreas Th

Tack för bra bilder. Ser verkligen ut som om de lyckats skräddarsy en väska för macbooken. Ett par frågor dock;
1. å en av bilderna har du en massa papper(?) i ett av facken ovanför själva Macbooken, kan man få ner en pärm där t.ex.?

2. Om man har datorn i ett second skin, typ Tucanos, går den ändå ner i datorfacket i väskan?

3. Är det bara en rem eller finns det något tre-punkts-system som t.ex. en del av Crumpler väskorna har?

Tjenare,

1. Tror du menar min fina Dalíbok Den är ungefär lika stor som macbooken.
Några pärmar går inte ner tyvärr (iaf inte min stora pärm, kanske finns mindre), då får du köpa en annan slags väska. Denna väskan är nog mest gjord för macen plus kanske nån bok och block. Sen finns fack som man kan pressa ner saker i, t.ex. alla sladdar och appleskivor och adaptersaker.
Det sitter även ett fack i locket där man kan stoppa in nån liten bok till om man så vill.

2. Vågar inte ge ett svar på om man kan ha ett second skin i den, men det är iaf lite utrymme att "vicka" rundor på macen i väskan. Jag antar att det skulle kunna få plats men man den kanske inte "glider" in lika lätt.

3. Jag tycker att remen fungerar bra, fast jag gillar sådana remmar så kanske är fel person att fråga. Det var den enda remen man fick med iaf.

Vill man ha en liten och snygg väska som får plats med lite mer än vad man tror så är den perfekt. Men ska man ha massa skol-/jobbsaker i den eller något i den stilen så bör man kanske fundera på en stor (och ful ) väska.

Är ju lätt den snyggaste datorväskan jag sett...

latjo:
Det sitter ungefär en cm tjock vadering runt macbookfacket, i bottnen, på sidorna, fram och baktill och ovanpå.

ha det vackert!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-24 22:12

Finns det något fack i den som man kan spänna fast en 2,5" USB disk i?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-25 20:59

Det verkar ju vara en bra väska. Vill jag ha mängder med saker med mig stoppar jag datorn i mitt fodral och sen i en stor väska med allt annat. Ska köpa denna om jag inte hittar en bättre/snyggare när jag åker till Skottland.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-13 09:14

Jag vill bara ha ett fodral, eftersom jag vet med mig att jag inte kommer att använda en väska med datorfack om jag köper en (jag har en stor ryggsäck som står oanvänd och när jag tagit med mig datorn till olika ställen har det gått utmärkt i kånken-ryggsäcken, resväskan, den andra ryggsäcken och så vidare). Till min nuvarande dator har jag ett Tucano Second Skin som jag varit nöjd med, och till nya MacBooken blir det troligen LArobe-varianten som någon frågar om ovan. Jag kan ju komma med omdömen om det sedan.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-13 14:17

Vad tror ni om den här?
Såg den hemma och tänkte ...tja varför inte!

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-14 00:32

Nu har jag fått hem dator och ett fräscht rosa LArobe-fodral. Skön mjukhård kvalitet. Känns lite gedignare än Second Skin som jag hade till förra datorn men sitter inte lika tajt runt datorn. Jag gissar att jag kommer att bli nöjd - funktionen är ju främst att skydda mot repor och det har jag svårt att tro att den inte klarar av.

Jag bär inte så ofta omkring på min dator men hade jag t ex behövt den i skolan varje dag hade jag försökt köpa en diskret slimmad ryggsäck med plats för datorn, någon bok, sladdar och lite till.

jag har ett grönt LArobe-fodral och det funkar helt prefekt.
när jag ska ta datorn med mig har jag den i skinet sen slänger jag antingen ner den i axelväskan eller kameraväskan och på så sätt har jag en väldigt flexibel datorväska rekomenderas starkt.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 13:01

Jag är råsugen på en http://www.tucano.it/ENG/wcProductCard.asp?WCI=product_card&CardCode=GEN_ITA&ProductCode=BOL2-AP-G och vill gärna ha just den som är gjord för macbooken. Någon som sett den i Sverige? Apple har bara de gamla för ibook&powerbook. Störigt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-22 01:18

tänker nog sy min egen...med lite vaxduk och mjukare fyllning kan den nog bli läcker..återkommer med resultat...http://img149.imageshack.us/my.php?image=mbyv6.jpg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 21:01

http://www.tombihn.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 21:03

En favorit tror jag:
http://www.tombihn.com/page/001/PROD/300/TB0390

Jag har en sån här:
http://www.fjallraven.se/Archive/Images/Resized%20images/170x170/23980-550_170x170.jpg

Det är en väska från fjällräven väldigt bra Dependler heter den

Ingen som har fler tips?:)

Jag funderar på om jag skall köpa ett fodral, för jag har en ganska stor Haglöfs ryggsäck, så jag tänkte slippa ha en datorväska också när jag pendlar runt.

Ursprungligen av joppefan:

Jag har en sån här:
http://www.fjallraven.se/Archive/Images/Resized%20images/170x170/23980-550_170x170.jpg

Det är en väska från fjällräven väldigt bra Dependler heter den

Jag har också funderat på den, är du nöjd med din??....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-22 21:58

Jag har köpt en "Targus" på SIBA för 129 spänn, den är inte särskilt snygg men den duger gott för ändamålet! Ett bra skydd för klenoden...
Det som är bra är dessutom att det är ingen tjuv som tror att det är något som är värt att stjäla i den givetvis.

Jag köpte en neopren ifrån Apple. Såg schysst ut. Kanske är pga väskan leveransen dröjer

  • Oregistrerad
  • 2006-12-17 12:34

Efter mycket letande efter en datorväska som skulle passa perfekt till min Macbook, så hittade jag det som jag letade efter på Wedins. De säljer mest skor och tantväskor känns det som, men de hade en väska från Nike som passade helt perfekt. Tillverkad i materialet "610D Cordura". Jag skall plocka fram kameran och fota lite hur den ser ut, då jag inte kan hitta denna väska på Nikes totalt värdelösa hemsida. Är i alla fall ett vadderat fack för datorn, ett större där man kan ha tidningar, böcker, macka osv. Just nu så har jag i min väska en macbook, laddare, extern 2,5"-disk, usb-kabel, 4 tidningar, mobilladdare, mobil och ett par hörlurar. Skön att bära på. Återkommer med bilder snart, så ni får litet bättre uppfattning om väskan. Men 350 SEK på Wedins är fasiken som hittat!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-17 12:36
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-17 20:48

Jag kan rekommendera Incase-sleeven: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6474045/wa/PSLID?mco=16AA86C2&nplm=TJ702&wosid=z47Y3Ftr4aV72OaWN7m146bSMZv
Den är stilren och snygg med en väldigt grön insida Utsidan är neopren, inte den där tygkänslan som på be.ez LArobe. Det är väl ungefär som Tucano men mer stilrent.
Sitter bra gör det också, det är ganska tjockt så jag skulle tro att det skyddar rätt okej.
Som sagt: Rekommenderas!

Direkt på min MB kör jag en av Radtechs PowerSleevz. Riktigt trevlig liten sak, skönt att slippa repor oberoende av vilken väska man använder.

Sen slog jag till på stort med väskan och köpte en Crumpler "Warm Shower". Dyr men helt klart den bästa ryggsäcken jag ägt. Skön, bra kvalitet, snygg och smart konstruerad. Med denna kan jag ha med mig både datorn, min Digitalkamera med tillbehör och andra prylar, eller så kan jag ta ut den vadderade kameradelen och få en större ryggsäck.

Crumpler

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 21:49
Ursprungligen av Archangel:

Direkt på min MB kör jag en av Radtechs PowerSleevz. Riktigt trevlig liten sak, skönt att slippa repor oberoende av vilken väska man använder.

Sen slog jag till på stort med väskan och köpte en Crumpler "Warm Shower". Dyr men helt klart den bästa ryggsäcken jag ägt. Skön, bra kvalitet, snygg och smart konstruerad. Med denna kan jag ha med mig både datorn, min Digitalkamera med tillbehör och andra prylar, eller så kan jag ta ut den vadderade kameradelen och få en större ryggsäck.
Crumpler

Den där ryggsäcken såg riktigt trevlig ut. Var hittade du den i Sverige? Och hur mycket kostade den? Får man plats med en A4-pärm utöver dator och lite annat?

Ursprungligen av vanilj:

Den där ryggsäcken såg riktigt trevlig ut. Var hittade du den i Sverige? Och hur mycket kostade den? Får man plats med en A4-pärm utöver dator och lite annat?

Köpte den online från butiken jag länkade till. I Stockholm går den även att köpa i Crumpler Store på Linnégatan 2. Kostar lika mycket på båda ställena (så när som på några kronor), ligger på ca1600kr (det var inklusive leverans, tog mindre än en vecka innan jag hade den).

När man har kameradelen i får man ej plats med någon pärm, ett A4-block går nog dock att trycka ned i samma fack som datorn. Tar man ut kameradelen får man däremot definitivt plats med en pärm eller två.

Så om du har vägarna förbi Stockholm så titta in i butiken så kan du klämma lite på den också. Den finns i tre olika storlekar (M, L & XL), jag har den minsta.

Bevaka tråden