Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung 173T med Mac Mini DVI

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 23:03

Någon som vet om Samsung 173T med Mac Mini DVI funkar i 1280*1024?
(Vill inte byta skärm)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-18 01:23

Den ska mig veteligen klara betydligt högre upplösning. Antar att det står någonstans, men jag hittar det inte. Eller det står att den funkar med "alla skärmar", så det är nog lugnt.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 06:55

mn mac mini har ju problem med en massa dvi skärma i 1280*1024, vad jag har läst.. hm...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-18 07:00
Ursprungligen av awwe:

mn mac mini har ju problem med en massa dvi skärma i 1280*1024, vad jag har läst.. hm...

Pratar du om G4 eller Intel-modellen?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-18 08:29

intel modellen har inte problem med det.

Intel mdoellen har bra mycket bättre signal än mini g4 någonsin kunde drömma om

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 08:44

Jag snackar Mac Mini G4.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 12:35

135mhz pixel clock i 1280*1024 enligt manualen till 173T skärmen

då borde det väl fungera?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-19 00:32

Det fungerar 100% kan jag meddela, inte ett enda fel

Digital anslutning (DVI) av Mac mini till Samsung SyncMaster 215TW

För en tid sedan köpte jag en 21” Samsung skärm: SyncMaster 215TW. Inledningsvis gick det dock inte att ansluta skärmen digitalt till min Mac mini med DVI. Digital anslutning fungerade högst ett par minuter. Sedan blev det kraftiga störningar, ”elektroniska flugsvärmar”, varefter skärmen blev svart. Och det trots att Mac:en klarar en upplösning som är mycket större än den som Samsung SyncMaster fordrar. Lusläsning av tekniska data gav ingen vägledning, annat än att ”Digital anslutning borde fungera”. Orsaken till problematiken var, precis som skärmen, höljd i dunkel.

Det visade sig dock att digital anslutning fungerade, om jag minskade upplösningen så den var lägre än den som egentligen skulle användas till denna skärm. (Systeminställningar/Bildskärmar). Sedan låter man datorn gå i viloläge, och startar den igen. Men då blir skärmbilden suddig och konstig, förstås, eftersom man använder en upplösning som är lägre än det som skärmen ska ha (1680 x 1050)

Analog anslutning fungerade visserligen. Men varför nöja sig med det nästbästa alternativet när man satsat fem tusenlappar på marknadens mest lovprisade skärm? Efter mycket sökande på nätet hittade jag specialprogrammet SwitchRes X. Det är ett program, som – enkelt uttryckt - anpassar datorns grafikkort till det skärmen kräver. Detta löste problemet.

När detta skrivs (maj 2007) har jag använt SwitchRes X ca sex veckor utan något krångel. Ifall någon annan råkar ut för samma anslutningsproblem vill jag gärna dela med mig av mina erfarenheter. (Hade inte någon annan gjort likadant när jag rotade på nätet, hade jag troligen aldrig hittat lösningen.)

Version av SwitchRes X
Specialprogrammet SwitchRes X finns i många versioner. Har du en Mac Mini av den senaste versionen (Intel processor med Tiger) kan du testa att ladda ner den nyaste versionen av SwitchRes X.

Om du däremot, som jag, har den äldre generationen Mac Mini (PowerPC G4) rekommenderar jag att du använder en äldre version av SwitchRes X: 3.5.2. Denna version, 3.5.2, är bättre anpassad till den äldre sortens Mac Mini med Panther OS X.

I FAQ sägs: “SwitchRes X 3.5 and above are designed for Tiger. For Panther, you should upgrade to Mac OS X 10.3.9 and use SwitchRes X 3.5”. Se alltså till att du har 10.3.9 innan du laddar ner SwitchRes X.

Nerladdning av SwitchRes X
Den senaste versionen av SwitchRes X laddas ner från:

http://www.madrau.com/index.html

Äldre versioner av SwitchRex X laddas ner från:

http://www.switchres.info/oldies/3.5/

(akta dig för XF, “F” = franska)

När jag laddat ner 3.5.2 gjorde jag följande:

• Minska upplösningen till 1280 x 960 så att det gick att ha skärmen digitalt ansluten, om än med suddig skärmbild. (Man ska ha datorn digitalt inkopplad när man gör följande.)

• Starta SwitchRes Daemon från Program-mappen

• Starta SwitchRex från Systeminställningar/Övrigt

Följde dessa instruktioner:

1. Open SwitchRes X and, if it is not already in Resolutions mode, click on the Resolutions icon along the top left of the window.

2. There is a bar that reads from left to right: Display (finns inte i min version), Active, Usual VESA and Custom. Click on Custom.

3. On the right, click the New... button.

4. In the window that opens, make sure the check box that says "Use simplified settings:" is unchecked.

5. You will start filling in the boxes with data. Use the following:

And here are the values I entered to make the solution:

Pixel clock: 127.68 MHz
Horizontal Active: 1680 pixels
Horizontal Front porch: 64 pixels
Horizontal Sync width: 128 pixels
Horizontal Back porch: 128 pixels
Vertical Active: 1050 lines
Vertical Front porch: 3 lines
Vertical Sync width: 6 lines
Vertical Back porch: 28 lines
Positive Sync for both H and V

H Scan rate: 63.84
V Scan rate: 58.73

Final Resolution: 1680 x 1050, 59Hz

Now click the OK button.

6. You should see your new timing added to the list and under Availability is should say After saving. Click the Apply button. Now the Availabilty status should change to After reboot.

7. After rebooting you should see the timing is available is now available under the Resolutions/Active settings for the SwitchRes window.

If you see two resolutions with the same name, namely 1680 x 1050, double click on each one. You once you have confirmed which of the two is the one you just built by clicking on the Details button and confirming the values you just entered,

I recommend clicking on the "Use custom resolution name" checkbox and then giving your resolution a unique name different from the other 1680 x 1050 resolution just so you can keep track of which is which.

8. You are now ready to test your resolution. Highlight it, hold your breath, and click on the Apply button.

If all went well, you should have the native resolution you desire over the DVI output and hopefully it will now be stable. You need to click on the confirming message SwitchRes X will put up on the screen.

If something went wrong, SwitchRes X will return you to the prevously used resolution in 15 seconds.

Det var lite nervpirrande att greja med detta. Skulle det Eviga mörkret breda ut sig över skärmen om jag gjorde fel? Men allt fungerade direkt precis som det skulle: en digital anslutning som gav en bild med påtagligt bättre lyster och skärpa jämfört med en analog anslutning (VGA).

En svaghet med SwitchRes X-programmet är att man själv måste snoka rätt på de värden som ska skrivas in när man anpassar datorns grafikkort till det som skärmen vill ha. Men jag hade turen att hitta denna info på nätet, från vilket ovanstående instruktioner på engelska är hämtade.

Lycka till

Rolle

Senast redigerat 2007-05-21 22:50

Har en Samsung 205BW och provade ditt tips... jag kommer inte ens så långt att jag kan få ut någon bild överhuvudtaget när jag kör digitalt... får nog leva vidare i det analoga mörkret... spelade ingen roll vilken upplösning jag ställde in när jag körde analogt när jag bytte kabel och startade om igen så var det helt svart...
några tips? enligt samsung så skulle det kunna åtgärdas med en uppdatering av skärmen..jag skickade in den till anvisad service verkstad..den kom åter efter en vecka med meddelandet att det är inget fel på din skärm

Få skärmen digitalt ansluten, med ”för låg” upplösning

Tillägg till mitt föregående inlägg

Samsung rekommenderade även mig att "uppdatera skärmen". Men eftersom det bara gått ett par månader från det att skärmen tillverkats (januari 2007) tills jag köpte den i mars, köpte jag inte denna förklaring. Lika bra det, tydligen.:D

Metod 1 – skärmen analogt ansluten när du börjar
• Ställ in ”för låg” upplösning, d.v.s. en upplösning som är mycket lägre än den som skärmen egentligen ska ha. Samsung SyncMaster 215TW ska köras med upplösningen 1680 x 1050 (”Native resolution”). Men pröva t.ex. 1024 x 768. (Systeminställningar/Bildskärm)
- Skärmen slocknar då ett ögonblick. Sedan ser skärmbilden suddig och allmänt konstig ut. Men det är inget att bry sig om.

• Låt datorn stå påslagen, men utan att använda den. Vänta tills datorn har gått i VILOLÄGE. (Viktigt att vänta tills det faktiskt har hänt.)
- Kolla Systeminställningar/Maskinvara/Strömsparare. Minska tiden det tar tills datorn går i viloläge till t.ex. 10 minuter, så förkortas väntan på viloläget. (Men inte kortare tid, för då kan datorn gå i viloläge när du sedan ska ställa in SwitchRes X-programmet.)
- Stäng av Skärmsläckare och ev. andra pausprogram (Systeminställningar)

• När datorn är i viloläge, och skärmen har slocknat – då kopplar du in den digitala anslutningssladden (DVI) mellan skärm och dator.
- Du kan, för säkerhets skull, stänga av skärmen med huvudströmbrytaren på baksidan av skärmen medan du gör inkopplingen. Starta skärmen igen så fort digitala sladden är inkopplad.
- Men låt datorn (i viloläget) vara på medan du kopplar in den digitala anslutningssladden.

• Tryck på en knapp på tangentbordet så att datorn ”väcks” ur viloläget. Ett svagt ”skrapande” ljud ska då höras från den annars så tystlåtna Mac Mini. (Om ljudet inte hörs var datorn inte i viloläge. Då fungerar inte denna metod.)

• Förhoppningsvis har du nu en digital bild, om än med på tok för låg upplösning.

• Fortsätt sedan med SwitchRes X-programmet.

Metod 2 - skärmen digitalt ansluten när du börjar
Den andra metoden går i korthet ut på följande:

• Koppla in den digitala anslutningssladden
• Starta datorn
• Skärmen förblir svart
• Låt datorn stå på hela natten, digitalt ansluten
• Följande morgon väcker du datorn ur viloläget
• Förhoppningsvis visas bilden digitalt. Men i så fall högst ett par minuter, om ens det. Sedan svartnar det (förhoppningsvis dock bara för skärmen):D .
• Under denna korta stund, när bilden behagar låta sig visas digitalt, minskar du upplösningen till ett ”för lågt” värde. Förhoppningsvis bibehålls då den digitala bilden, om än med för låg upplösning och allmänt konstigt utseende. Men sedan kan du använda SwitchRes X
• Tips: Gå till Systeminställningar/Bildskärmar och bocka för ”Visa bildskärmar i menyraden”. En liten bildskärmssymbol visas i övre högra hörnet. Då går det snabbare att – BLIXTSNABBT - minska upplösningen till ett lägre värde, den korta stund man har på sig; innan den digitala bilden snabbt försvinner, höljd i ett elektroniskt dimmoln av allehanda störningar.

• Fortsätt sedan med SwitchRes X-programmet.

Lämna datorn på hela natten…? Låter kanske som att jag talar i nattmössan.:) Men det fungerade faktiskt! Sensmoral: det hjälper att sova på saken. Här är ”natt-tipset” jag hittade i ett annat Mac-forum:

”Leave the mini on over night and restart it with the monitor connected via DVI. If you get an image via DVI, the first thing you need to do is click on the little display icon and click a lower resolution than the native 1680 x 1050 one. Perhaps 1024 x 768 if it is available. Work quickly and get this step done fast before the display disappears again.

The point is I beleive the 1680 x 1050 timing coming from the mini cannot be driven stabley for any length of time, so it is important to choose a resolution with a lower dot clock so the display will be stable and you can work with it."

1
Bevaka tråden