Filer kodade i 8859-1. Hur konvertera till UTF8?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en hög med textfiler (innehållandes html och php-kod) som är kodade i ISO 8859-1 de fungerar fint och allt är frid och fröjd. Dock vill jag för enhetlighetens skull ha alla mina dokument i teckenkodningen UTF-8. Finns det något (relativt) enkelt sätt att med ett kommando eller så byta teckenkodning?

Jag sitter just nu på en maskin med Solaris 9 och CDE installerat.

Iconv bör finnas installerat, konverterar smärtfritt mellan det mesta i teckenkodningsväg. Syntaxen är enkel, "iconv -f iso-8859-1 -t utf-8 filens_namn.php > fil_i_utf_8.php", kan enkelt scriptas med shellscript för att tugga igenom många filer. Kolla man iconv för mer info.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-17 11:56

Tänk på att du måste ändra i html-koden så att rätt teckenkodning används, och använder du databaser så är det lättast om du ändrar även i dem, annars blir det garanterat fel någonstans...

Ursprungligen av Samuel K:

Iconv bör finnas installerat, konverterar smärtfritt mellan det mesta i teckenkodningsväg. Syntaxen är enkel, "iconv -f iso-8859-1 -t utf-8 filens_namn.php > fil_i_utf_8.php", kan enkelt scriptas med shellscript för att tugga igenom många filer. Kolla man iconv för mer info.

Tack! Fungerar fint.

Finns det något sätt att som standard skapa UTF-8-dokument i CDE? I Textredigeraren finns det inte som alternativ och i Emacs måste jag välja teckenkodning på nytt för varje enskilt dokument.

Ursprungligen av flojon:

Tänk på att du måste ändra i html-koden så att rätt teckenkodning används, och använder du databaser så är det lättast om du ändrar även i dem, annars blir det garanterat fel någonstans...

Jovars, tyvärr började sökfunktioneni SQL bli känslig för gemener/versaler. Men det blir ett utmärkt problem att lösa under eftermiddagen.

1
Bevaka tråden