Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP mycket segare i OSX än XP

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-05-16 20:45

Är det fler än jag som har problem med överföringshastigheter gällande FTP?
Ett exempel:
Jag har en kompis som har en linuxbaserad ftp server (glftpd). När jag laddar från denna ftp till min mac så får jag bara ca 300 KB/s. Jag har testat med en mängd olika FTP-program och det är likadant med alla (Transmit, Cyberduck, Fetch, Yummy, Captain FTP m.m)

Tar jag däremot fram min äckliga PC laptop med Win XP får jag 800-900kb sec i Flash FXP.
Jag hade mina funderingar åt att kanske flash FXP skulle vara så bra.. Så jag installerade Flash FXP på macen genom Virtual PC, men fick tyvärr lika dålig hastighet ändå.

Jag har gått igenom min IPcop Linux router och hittar ingenting där som skulle kunna störa.. Eller som skulle ge förprioreteringar till win XP laptopen.

Vad kan vara fel?? Jag blir galen..
Har haft samma problem med andra ftp servrar. På en server kom jag bara till 50kb/sec i OS X, medans jag nådde 800kb/sec med Win XP.

Du får inte skriv nåt negativt om OSX i detta Forum, dölj denna hemska upptäckt! Glöm inte att WinXP suger och att OSX är toppen! Jag manar till självcencur! WinXP är tydligen snabbare än OSX i flera andra fall., men det är bara att blunda och tänka svart turtlenecktröja! Verkligheten ska inte få tränga sig in i Macvärlden, hemska tanke!

  • Medlem
  • 2006-05-17 01:15
Ursprungligen av Macce65:

Du får inte skriv nåt negativt om OSX i detta Forum, dölj denna hemska upptäckt! Glöm inte att WinXP suger och att OSX är toppen! Jag manar till självcencur! WinXP är tydligen snabbare än OSX i flera andra fall., men det är bara att blunda och tänka svart turtlenecktröja! Verkligheten ska inte få tränga sig in i Macvärlden, hemska tanke!

Det kan ju slå över åt andra hållet också, som det har gjort för dig. Du har inte gjort ett inlägg utan skarp Mac-kritik. Kom med ett konstruktivt förslag, som inte går ut på att man ska byta till en ny fiin PC istället.

Hur som helst, så har jag oftast mellan 6-800KB/s i Transmit, så det är absolut ingen omöjlighet. Apple har en broadand optimizer, som du kanske skulle ladda ned. Utöver det är det väl bara din koppling till internet som kan vara felande.

Det är möjligt att XP är snabbare, det vet jag inte, men så stor skillnad är det då rakt inte generellt.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-05-17 18:37
Ursprungligen av Macce65:

Du får inte skriv nåt negativt om OSX i detta Forum, dölj denna hemska upptäckt! Glöm inte att WinXP suger och att OSX är toppen! Jag manar till självcencur! WinXP är tydligen snabbare än OSX i flera andra fall., men det är bara att blunda och tänka svart turtlenecktröja! Verkligheten ska inte få tränga sig in i Macvärlden, hemska tanke!

Tack för hjälpen.. det löste nästan problemet..

Ursprungligen av stfm:

Det kan ju slå över åt andra hållet också, som det har gjort för dig. Du har inte gjort ett inlägg utan skarp Mac-kritik. Kom med ett konstruktivt förslag, som inte går ut på att man ska byta till en ny fiin PC istället.

Hur som helst, så har jag oftast mellan 6-800KB/s i Transmit, så det är absolut ingen omöjlighet. Apple har en broadand optimizer, som du kanske skulle ladda ned. Utöver det är det väl bara din koppling till internet som kan vara felande.

Det är möjligt att XP är snabbare, det vet jag inte, men så stor skillnad är det då rakt inte generellt.

Jag har kört broadand optimizer utan nåt bättre resultat.. Min uppkoppling kan inte vara fel i och med att jag använder samma uppkoppling till både Win XP och OS X... hmm... förslag. ... någon!?

  • Medlem
  • 2006-05-17 19:11
Ursprungligen av p2d:

Tack för hjälpen.. det löste nästan problemet..

Jag har kört broadand optimizer utan nåt bättre resultat.. Min uppkoppling kan inte vara fel i och med att jag använder samma uppkoppling till både Win XP och OS X... hmm... förslag. ... någon!?

Jag gick just in på ftp.sunet.se och laddade ned första bästa manga qt-film jag hittade. Jag fick drygt 900KB/s med Transmit. Testa och se vad du får.

Din kabel kan det ju möjligen vara fel på, eller routern...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 20:13
Ursprungligen av p2d:

Jag har kört broadand optimizer utan nåt bättre resultat.. Min uppkoppling kan inte vara fel i och med att jag använder samma uppkoppling till både Win XP och OS X... hmm... förslag. ... någon!?

Använder du möjligen trådlöst nät, typ airport?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-05-17 23:23
Ursprungligen av kjelle:

Använder du möjligen trådlöst nät, typ airport?

Nope.. gigabit ethernet.. kan inte vara fel där.. Kör trådlöst på Win XP laptopen däremot.

Märkte nu att det går lika långsamt på min linux burk.. Måste vara nåt med *nix eller liknande.. väldigt konstigt..

Får 600 kb/sec från sunet.. Har 8mbit ADSL.. Ska ju gå att få snabbare.. Har inte laptopen hemma nu så jag kan testa med den.. men är ganska säker på att det skulle gå snabbare med den

Ursprungligen av stfm:

Det kan ju slå över åt andra hållet också, som det har gjort för dig. Du har inte gjort ett inlägg utan skarp Mac-kritik. Kom med ett konstruktivt förslag, som inte går ut på att man ska byta till en ny fiin PC istället.

Slappna av, är det inte kul med lite sarkastisk kritik mot alla pompösa Macanvändare*?

*Menar givetvis inte att alla Macanvändare är pompösa, bara att det finns några stycken..

  • Medlem
  • 2006-05-18 18:20
Ursprungligen av Hakro807:

Slappna av, är det inte kul med lite sarkastisk kritik mot alla pompösa Macanvändare*?

*Menar givetvis inte att alla Macanvändare är pompösa, bara att det finns några stycken..

Efter 144 lite sarkastiska inlägg från samma person försvinner nyhetens behag. Om någon hänger på ett Macforum, och alltid har något negativt att säga om Mac, får man väl utgå från att det är något som inte stämmer.

Vilken Mac OS X version har du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-18 00:39

Jag snittade runt 1600-1700 KB/s från ftp.sunet.se med Transmit. Och då kör jag AirPort också och ingen bredbandsoptimerare.

Senast redigerat 2006-05-18 18:07

Jag sitter ett stadsnät med 10 Mbps fiber och får 800 kbyte/s från ftp.sunet.se med Transmit. Detta på kabel hela vägen, utan bredbandsoptimerare och på en G4 Cube med 10.3.9.

Jag får 1700kb/s från en kompis ftp-server (glftpd) Detta med Transmit.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-05-18 19:45

Fasen vad skumt att det fungerar för er... Någon som vet någon inställning i OS X som jag kan ha missat?

Kablar, router osv har jag kollat flera tusen ggr.. Testat att köra både IPcop och m0n0wall på routern..

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-05-19 06:46

En snabb sökning på google gav dig lite läsning. Det hela handlar ofta om bufferten tcp-windows-size eller liknande. TCP bygger på att man skickar ett paket från servern till klienten och klienten svarar med ett ACK (Tack jag har fått paketet och det var helt och oskadat). När servern fått ACK från klienten skickar det nästa paket osv.. nackdelen är att med den metoden är att om det är fördröjningar i nätet så går det långsamt, och därför så har man optimerat TCP så att man kan skicka en massa paket innan alla ACK har kommit fram.

Vilken storlek man ska ha är inte så lätt utan måste provas för att det ska fungera optimalt.

http://www.psc.edu/networking/projects/tcptune/

1
Bevaka tråden