Dags att uppgradera Mac-miljön hemma, men hur?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-16 08:37

Idag har jag en 20" iMac g4 (160 Gb HD, 1 GB RAM och BT) och en liten PowerBook 12" G4 1.5 Ghz (1.25 Gb RAM & 80 Gb HD). De är sammanlänkade med Airport Express, och ytterligare en AE ansluter dem till stereon.

Jag känner mig manad att hoppa på Intel-racet, men vette tusan hur jag ska göra. Egentligen använder jag den bärbara mest. Men det är väldigt smidigt med iMacen för att strömma musik när den bärbara är avstängd (eller när sambon har med den till jobbet). Så två burkar vill jag nog ha...

Tänkte köpa en MacBook och en Mini. Men blev väldigt off pga Minins mesigt lilla hårddisk samt att grafikkortet har delat minne. Det känns bara illa, även om jag inte kommer pusha den särskillt. Sedan behövs ju en skärm till och då blir det för klent med pengar över till MacBooken.

Hur skulle ni göra? Pengarna jag får för de båda sålda datorerna + ca 5000 kr är vad jag har möjlighet att lägga i nuläget. Vore intressant med lite reflektioner från er andra.

Jag har fått ett bud på 10.000 kr för iMacen. Vad får man för PowerBooken, tro? Den är köpt ny från AppleStore i november...

Jag hade nog väntat på ny iBook/MacBook och bara bytt ut den bärbara till att börja med. En iMac G5 fungerar fortfarande ett tag, speciellt om du använder den som en "server".

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-16 09:07

Fast min iMac var iofs G4... Men tack för förslaget iaf.

Det verkar som du använder iMacen till att enbart strömma musik? det duger den väl till? varför byta?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-17 08:40

Sälj imacen om du kan få 10.000kr ( låter som ett bra pris för din del eller?) för den och köp en macbook, två bärbara är väl okej?
Du kan dessutom köpa en extra skärm för pengarna som blir över.

/thomas

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-17 10:13
Ursprungligen av Snooze:

Jag har fått ett bud på 10.000 kr för iMacen. Vad får man för PowerBooken, tro? Den är köpt ny från AppleStore i november...

10.000 låter som en mycket bra affär för dig. Sälj den genast innan köparen ångrar sig! Powerbook 12" är ju ganska så iskall efter MacBooks intåg, men 5000:- borde du väl kunna få.

Köp en MacBook och en MacMini. Skit i att Minin har delat grafikminne, den är snabb så det räcker till ändå. Personligen skulle jag dock vänta ett tag med MacBooken för att se att den inte lider av samma kvalitetsproblem som MacBook Pro.

• Oregistrerad
  • 2006-05-17 17:48

jag kan ta din pb för 5000:-

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-21 22:31
Ursprungligen av rob08:

jag kan ta din pb för 5000:-

Ok! Ska bara säga till killen som bjudit 7600 kr att jag ångrat mig.
Ärligt talat förstår jag inte varför PowerBooken skulle vara värd så lite som bara 5000 kr, pga av MacBookens intåg. Finns fortfarande ett antal fördelar med PowerBooken och jag behåller den hellre själv än prostituerar mig på priset.

Ursprungligen av Snooze:

Ok! Ska bara säga till killen som bjudit 7600 kr att jag ångrat mig.
Ärligt talat förstår jag inte varför PowerBooken skulle vara värd så lite som bara 5000 kr, pga av MacBookens intåg. Finns fortfarande ett antal fördelar med PowerBooken och jag behåller den hellre själv än prostituerar mig på priset.

Jag har precis bytt ifrån PB G4 12" till MacBook, och jag kan bara säga att MacBooken krossar PB. Fast din PB är värd mer än 5000 kr, men max 8000 skulle jag säga.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-28 11:02

Ja, 8000 kr tycker jag själv också låter rimligt.

Ursprungligen av Snooze:

Ja, 8000 kr tycker jag själv också låter rimligt.

Nu vet jag inte vilken konfiguration du har på datorn, men för att den ska vara värd 8000 då bör det vara nästan fullt med minne i den, och eventuellt större HD i den.

Jag köpte en för 9000 kr för ett tag sedan och den var det max minne i och 80 GB HD.

Sorgligt men sant så sjönk priset rejält då MacBooken kom och det stod klart att den vara ersättaren till PB 12".

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-28 12:53
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Nu vet jag inte vilken konfiguration du har på datorn, men för att den ska vara värd 8000 då bör det vara nästan fullt med minne i den, och eventuellt större HD i den.

Ja, det är max på allt i den.

Ursprungligen av Macus:

Om man kan köpa en ny MacBook för 10795 kr så finns det ingen anleding att betala mer än 5400 kr för en begagnad PowerBook 12", anser jag.

Fast det finns ju faktiskt några anledningar... Givetvis är ju MacBooken den bättre datorn på det stora hela (annars vore det ju fruktansvärt dåligt av Apple), men det finns fortfarande fördelar med Pbn. Den är mindre, har aluminiumchassi, dedikerat grafikminne, snabbare på Photoshop (tills CS3 kommer), har inte glossy-skärm, ej widescreen (vissa ogillar wide. inte jag dock) osv. Dessutom är det den sista revisionen och samtliga barnsjukdomar lyser med sin frånvaro. Den blir inte glödhet och den piper inte. Så det finns en viss trygghet där. Plus att jag har garanti kvar tills november. Så nä, 5400 kr är lite väl klent.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-28 11:57

Som köpare av begagnad dator så ska man aldrig betala mer än hälften vad en ny dator kostar.

Om man kan köpa en ny MacBook för 10795 kr så finns det ingen anleding att betala mer än 5400 kr för en begagnad PowerBook 12", anser jag.'

Själv så nöjer jag mig med 3 år gamla Power Macar och betalar ca 10% jämfört med nypris.
En ny Power Mac kostar ungefär lika mycket nu som för tre år sedan. Skillnaden är att de nya är 4-5 gånger så snabba.

Det samma gäller MacBook jämfört med PowerBook.

Ursprungligen av Macus:

Som köpare av begagnad dator så ska man aldrig betala mer än hälften vad en ny dator kostar.

Om man kan köpa en ny MacBook för 10795 kr så finns det ingen anleding att betala mer än 5400 kr för en begagnad PowerBook 12", anser jag.

Man ska absolut dra av rejält för att det är begagnat, men en riktigt ny, med garanti kvar, samma modell som i affären, då kan man gå lite över hälften tycker jag. Säg nånstans mellan 50% och 75% (absolut inte mer).

Datorerna blir inte snabbare så fort längre, så värdeminskningen borde ha lugnat sig lite. Dock är värdeminskningen på PB G4 och iBook G4 stor just nu.

1
Bevaka tråden