Rädda NTFS-partition

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-15 23:34

En partition på datorn där jag lagrar digitala bilder har pajat. Det är en Windows-burk, med NTFS. Wndows bootar inte, och när jag kollar på disken via Knoppix (Linux på CD), så kommer jag inte åt den partitionen...

Vad är bästa sättet att först rädda det som ligger på hårddisken, och sedan om möjligt laga partitionen? I MacOS hade jag självsäkert startat DiskWarrior, men till Windows finns det så jävla många program varav en del säkert gör det onda värre.

Tips?

Eftersom jag har en adapter liggande så hade jag kopplat in den till macen via USB 2, men har du ingen dito så tja, det är en bra investering.

• Medlem
  • 2006-05-15 23:49
Ursprungligen av irrelogical:

Eftersom jag har en adapter liggande så hade jag kopplat in den till macen via USB 2, men har du ingen dito så tja, det är en bra investering.

Jag tror inte att det finns något bra räddningsprogram för NTFS till Macen. Diskwarrior tror jag inte på i alla fall. Jag ska skaffa en S-ATA till USB imorgon, men jag behöver ett pålitligt program för att vaska fram informationen också. Jag har hittat ett som heter "Recover lost data" http://www.stompsoft.com/recoverlostdata.html som har fått bra kritik på ett par siter, men det här är i princip ett svart hål för mig.

Ett hårdvaruknep du kan pröva (kanske inte direkt, men när man inte har så mycket annat) är ju att lägga hårddisken i frysen några innan man kopplar in den. Då ska man kunna använda hyfsat kraschade hårddiskar, i alla fall i en liten stund.

• Medlem
  • 2006-05-16 09:33
Ursprungligen av irrelogical:

Ett hårdvaruknep du kan pröva (kanske inte direkt, men när man inte har så mycket annat) är ju att lägga hårddisken i frysen några innan man kopplar in den. Då ska man kunna använda hyfsat kraschade hårddiskar, i alla fall i en liten stund.

Jag tror inte att den har kraschat på det sättet, faktiskt. Den har nog bara glömt bort att den hade en partition...

Jag testar nog "recover lost files", om ingen har ett bättre förslag...

• Medlem
  • 2006-05-16 17:23

Om någon haft svårt att koncentrera sig under dagen pga mina problem, så kan jag meddela att filerna verkar vara oskadda på den försvunna partitionen. Jag hittade en startskiva med Easy recovery, och lyckades kopiera allt. Filnamnen blev dock "trunkerade"... den återskapade även en del slängda filer, vilket kanske var onödigt.

1
Bevaka tråden