Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa pgk-filer via terminalen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Letar efter ett kommando som kan skapa pkg-filer via terminalen.
Några tips?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-05-15 11:04

Ett tips, angående att hitta kommandolinjeprogram, är att använda kommandot apropos, som söker i whatis-databasen:

apropos sökord

I ditt fall ex: apropos package

För att mer specifikt svara på din fråga, så är packagemaker det du söker.

har kollat på packagemaker men inte fått det att fungera som jag vill...får kolla på det igen

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-05-15 11:10

Det finns också ett grafiskt gränssnitt: PackageMaker.app. Det kan vara lättare att labba med det för att få ordning på saker och ting, för att sedan köra packagemaker via terminalen.

PackageMaker.app är inte intressant tyvärr. Måste göra det via terminalen. Jag får command not found när jag kör packagemaker i terminalen. Hmmm...

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-05-15 11:30

Du tycks missförstå mig. Vad jag menade var att man kan skapa en paketbeskrivning (ett .pmproj-dokument) i PackageMaker.app och sen köra själva paketeringen från kommandolinjen:

packagemaker -build -proj MittFinaPaket.pmproj -p destinationPath

För övrigt kan man med packagemaker åstadkomma allt som går att göra via PackageMaker.app, som ju bara är ett skal.

ok ok...testar det...det fina är ju att slippa köra .app och bara köra via terminalen.
får ta ett steg i taget då...börjar med att skapa ett .pmproj-dokument och testar.
tack!

1
Bevaka tråden