Mac eller PC?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-05-14 15:51

Hej!

Jag har problem. Dags att satsa på en laptop med ett hyggligt pris då jag är student. Nu har jag surfat o läst en massa om både macs o pc. Frågan är ska man vänta på macbook eller köpa en pc? Det jag ska använda datorn till är surf, enklare progs som ordbehandling mm, kolla på film o ladda ner grejjer (spelar på xbox:D ).

Jag har börjat intressera mig för dells nya inspiron 640m med
CoreT Duo Processor T2300 (1,66 GHz, 2 MB L2-Cache, 667 MHZ FSB)
80 gigs 5400rpm,
512 ram
cdrw/dvd
14,1" tums med 1440x900
Intel GMA 950 integrerat grafik.
batteriet ska hålla 5 h enligt dell :rolleyes:
Detta till ett pris av 8900:- (studenrabbat). Vad kommer macbook kosta (13000?)

Frågan är ska jag köpa dell eller macbook...är mycket kluven ifrågan. Är Dell bra? Ska jag vänta på macbook? Är det värt prisskillnaden o köra på macbook:confused: ? Jag har aldrig kört macos.

Tack för råd/tips.

• Medlem
  • 2006-05-14 15:55

Eh... vet du vad det här är för forum? PC i allmänhet och Dell i synnerhet är skällsord här...

• Oregistrerad
  • 2006-05-14 15:58
Ursprungligen av Baron:

Eh... vet du vad det här är för forum? PC i allmänhet och Dell i synnerhet är ett skällsord här...

jo, misstänkte det.

Men jag är öppen för argument FÖR mac!!! Spotta ut dem!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-14 15:56

dell har väl inte den hetaste hårdvaran, men det har inte apple heller. kvalitetsmässigt alltså.

du kan ju inte jämföra hur många mb ram eller mhz processor du får per krona då det är helt olika os... du måste börja med att ställa dig vilket os du helst vill köra och om det är mac os, om det är värt lite mer pengar och olidlig väntan

hade jag köpt en dator idag hade jag iaf itne köpt en dell, antingen en vaio med ubuntu eller suse på... eller en mac. tyvärr vet man inte när macbook kommer dyka upp en macbook pro är otänkbart tills de börjar levereras i skapligt skick, man orkar ju inte byta ut den 3 gånger det första man gör. hade det inte varit för att den inte är kompatibel med min cinema display hade jag gått och köpt en ibook 12" redan idag.... prisvärd, tyst och bra batteritid. g4 kommer funka mycket bra ett tag till ... fast powerbook känns för dyr för att vara så långsam.

aja.. mycket bladdrande. är själv i samma sits som dig.

• Medlem
  • 2006-05-14 16:01

Det finns nog femtioelva trådar om det... Sök!

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

Detta får inte bli ett plattformskrig.

Mod

• Medlem
  • 2006-05-14 16:03

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=75627

Visserligen är tråden ett år gammal, men principiellt är tråden fortfarande giltig. Byt ut specarna och priserna så kan den kanske funka fortfarande.

• Medlem
  • 2006-05-14 16:09
Ursprungligen av ALi:

Hej!

Jag har problem. Dags att satsa på en laptop med ett hyggligt pris då jag är student. Nu har jag surfat o läst en massa om både macs o pc. Frågan är ska man vänta på macbook eller köpa en pc? Det jag ska använda datorn till är surf, enklare progs som ordbehandling mm, kolla på film o ladda ner grejjer (spelar på xbox:D ).

Jag har börjat intressera mig för dells nya inspiron 640m med
CoreT Duo Processor T2300 (1,66 GHz, 2 MB L2-Cache, 667 MHZ FSB)
80 gigs 5400rpm,
512 ram
cdrw/dvd
14,1" tums med 1440x900
Intel GMA 950 integrerat grafik.
batteriet ska hålla 5 h enligt dell :rolleyes:
Detta till ett pris av 8900:- (studenrabbat). Vad kommer macbook kosta (13000?)

Frågan är ska jag köpa dell eller macbook...är mycket kluven ifrågan. Är Dell bra? Ska jag vänta på macbook? Är det värt prisskillnaden o köra på macbook:confused: ? Jag har aldrig kört macos.

Tack för råd/tips.

Det lille piraten har nog helst en PC, tror jag, även om man lever lite farligt med tanke på virus.

Annars är Macen den perfekta "office-datorn". Man behöver inte köpa till några program alls, och webben ser bäst ut i Safari (min åsikt). Jag tycker Windows fungerar som ett utmärkt reklamplank för Mac. Det är helt enkelt så mycket sämre. Det är inte bara det att systemet är jobbigt, de flesta program som finns till båda plattformarna är bättre på Mac.

Hårdvarumässigt är det nog mest en estetisk fråga, även om jag tycker att Dell är klart plastigare. Det luktar lite billigt.

• Medlem
  • Thailand
  • 2006-05-14 16:28

Vill du ha expressen eller aftonbladet sade man förr. Vill du ha mac eller pc säger man idag.

Min analys (står inför köp av ny dator, har använt mac i många år), är att det är värt att satsa på en Mac Book eller - - Pro. Mitt främsta argument är att du då får BÅDE mac os och windows.

Det är inte underligt om många i detta forum är lite enögda i frågan, det är man säkert i pc-forum också. Men det är helt klart att på många webbsidor måste man ha windows och IE 6 för att kunna använda tjänsten. Sedan kan man tycka att det är sk-t att det är så, men det är skillnaden mellan att ha rätt och att få rätt.

Med all säkerhet kommer MS att även i framtiden lansera nya funktioner som bara fungerar i windowsmiljö, Safari får stöd för dessa om ett år eller så. Så är det idag, så har det varit sedan urminnes tider och så kommer det att fortsätta.

Mac OSX är ju överlägset rent tekniskt. En PC-nörd jag känner sade att "enda felet med mac är att det är inte standard". Inga virusattacker, stabilt, snyggt, lätt att hitta i systemet och flexibelt. Det följer med inemot hundra program så egentligen kan du klara dig länge utan att köpa till någonting. Sedan kan du ju, om du redan har XP, installera det och alla dina gamla filer i macen. Så du går inte miste om någonting.

Nya iBook tror jag kommer att ha något liknande som en inspiron 640m. Skärmen lär dock vara mindre på iBook och troligen även ha lägre upplösning. Sedan är jag övertygad om att om Apple inte ändrar sitt nuvarande tänk (vilket jag hoppas och tror lite att de gör) så kommer du få mer dator för pengarna om du köper en sådan där Inspiron.

Angående priset på nya iBook skulle jag bli förvånad om den blir dyrare än nuvarande iBook.

Resten känns lite väl subjektivt. Utgå från vad du vill ha och köp det.

Vill du köra Windows eller MacOS? Köper du Mac (Intel) kan du köra båda, köper du PC kan du bara köra Win.

• Medlem
  • 2006-05-14 19:47

Precis som Johan S säger få du två datorer i en när du köper en MacBook, om du förstår vad jag menar, du kan aldrig uppleva underbara OSX med en Dell (som väl är).

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-14 20:33

Vill du fortsätta med Windows eller funderar du, precis som jag gjorde, om det inte finns något bättre alternativ? Jag menar, vi lever ju på 2000-talet, så varför inte ha ett operativsystem som också befinner sig där?

• Oregistrerad
  • 2006-05-14 21:32
Ursprungligen av Snooze:

Vill du fortsätta med Windows eller funderar du, precis som jag gjorde, om det inte finns något bättre alternativ? Jag menar, vi lever ju på 2000-talet, så varför inte ha ett operativsystem som också befinner sig där?

jag är j-vla irriterad på windows. Men å andra sidan van vid det. Jag har ju hört om hur fantastiskt macos är dock!

Sen det här med det här med att de flesta nya macbooks pro:s verkar vara måndagsexemplar skrämmer mig lite...en dator för 20000:- ska väl ändå genomgå kvalitetskontroll? Är det värre hos andra tillverkare?

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-14 23:14

Låt oss säga så här: visst många har haft problem med sina MacBook Pros. - Men fundera på hur många som köpt en och INTE haft problem. Dem hör man aldrig något ifrån. Därmed inte sagt att det inte varit lite väl mycket strul med MBP (dubbel negation, sorry).

Inget märke levererar 0% defekter eller DOA, det kan jag lova. Tror inte risken är större med Apple än med Dell, eller med Acer än med HP osv.

Men när du får din (med största sannolikhet) felfria Mac, så har du också i mitt tycke ett f-n så mycket trevligare system.

Du har ju uppenbarligen kört PC-Win ett bra tag nu, varför inte testa "andra sidan" denna gången?

Ursprungligen av Snooze:

Låt oss säga så här: visst många har haft problem med sina MacBook Pros. - Men fundera på hur många som köpt en och INTE haft problem. Dem hör man aldrig något ifrån. Därmed inte sagt att det inte varit lite väl mycket strul med MBP (dubbel negation, sorry).

Inget märke levererar 0% defekter eller DOA, det kan jag lova. Tror inte risken är större med Apple än med Dell, eller med Acer än med HP osv.

Men när du får din (med största sannolikhet) felfria Mac, så har du också i mitt tycke ett f-n så mycket trevligare system.

Du har ju uppenbarligen kört PC-Win ett bra tag nu, varför inte testa "andra sidan" denna gången?

Alla tillverkare har problem med sina datorer, frågan är bara hur många % i förhållande X antal enheter som produceras. Här tror jag Apple ligger sämre till än Dell eller Hp m.fl.
Apple har en hög % fel på alla sina nya produkter som de har släppts sedan 2003 förutom ipod.
Men när man väl får en som fungerar då fungerar det väldigt bra!

Ursprungligen av Hunter78:

Alla tillverkare har problem med sina datorer, frågan är bara hur många % i förhållande X antal enheter som produceras. Här tror jag Apple ligger sämre till än Dell eller Hp m.fl.

Du tror fel, som vanligt.

Ursprungligen av Simon Templar:

Du tror fel, som vanligt.

Bevisa mig att jag har fel så ändrar jag min uppfattning!

DELL och även HP har ju haft rätt mycket problem med sina bärbara som t.e.x. när DELL återkallade några miljoner laddare.......

Ursprungligen av Simon Templar:

DELL och även HP har ju haft rätt mycket problem med sina bärbara som t.e.x. när DELL återkallade några miljoner laddare.......

Begåvat att jämföra laddare med datorer!

Varför lägger du inte själv fram några bevis för det du påstår?

Det här är en utav nackdelarna med att vara mac-användare. Men det är på gott och ont, de som skriker mest kan oftast väldigt mycket. Man lär sig att leva med det, ungefär som en tjatig moster som gör goda kakor.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-15 06:49

Annars så kan man köpa en Fujitsu-Siemens.
Då får man både en Fujitsu och en Siemens (samt en massa PC-virus på köpet.)

Det trista med PC är ju att de kan vara jättesnabba från början.
Ända tills man lägger på det obligatoriska antivirusprogrammet.
Jag har testat både f-secure och Panda 2006.
Och de suger musten ur datorn.

Apple's iBook and PowerBook portables have the fewest reports of repairs and the best technical support of any laptop PC on the market today, according to the March issue of Consumer Reports magazine.

Using data similar to that released last December in its desktop ratings report, the Consumers Union (CU) said Apple had the fewest repairs of laptops at 16%. Toshiba and Sony were second and third at 17%. Gateway had the worst laptop repair ranking among more than 57,000 CU members at 23%.

A similar survey of 69,000 desktop users gave Apple the best repair history at just 13%.

As for technical support for laptops, Apple got a readers score of 84, making it the highest of any PC manufacturer. It received a 'better' ranking in problem solving by phone technical support, the shortest time waiting on the phone, knowledgeable phone staff and Web-based support. In second was IBM with a score of 69.

in December, CU gave Apple a score of 76 for desktop Mac support. Again, Apple received a 'better' rating in all categories. No other PC company received a 'better' rating in any category. Dell was second receiving a score of 57 and no better than an 'average' rating in any category.

"Apple provides top-notch reliability and support," the desktop recommendation read. "Its computers are currently less vulnerable to viruses and spywere than Windows-based models. On the downside, however, the Apple has limited internal expandability. If you add an extra hard drive, it must be an external one."

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-15 09:16

Undra hur den statistiken ser ut efter MBP:s intåg?

• Medlem
  • 2006-05-15 10:57
Ursprungligen av Erik R.:

Apple had the fewest repairs of laptops at 16%. Toshiba and Sony were second and third at 17%. Gateway had the worst laptop repair ranking among more than 57,000 CU members at 23%.

16% är ju rätt mycket det med. Det krävs inte mycket för att vara bäst tydligen.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-15 11:06

Det är inte svårt att bygga helt felfria datorer. Problemet är ju att ingen vill betala vad en perfekt produktion kostar.

Jag tror inte det är någon större skillnad. Det har sagts hur många gånger som helst, första revisionen utav ny hårdvara är det alltid något fel på.

Ursprungligen av irrelogical:

Jag tror inte det är någon större skillnad. Det har sagts hur många gånger som helst, första revisionen utav ny hårdvara är det alltid något fel på.

... och sedan är det ju så som redan nämnts här och åtskilliga gånger förut: Det är bara de som har problem som hörs - hälsan tiger still.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-15 14:32

hmm när såg man en sån här sida om dell ?
www.stopthewhine.com

jag gillar såklart mac mer än allt i windowsvärlden, men om jag skulle gå och plocka en pc för 15.000 ur hyllan på elgiganten är jag rätt säker på att den inte skulle tjuta och steka sönder mina knän, men en mbp vågar jag inte beställa än.

så länge sitter jag med min mac mini som någon månad efter garantin gått ut går på maxfläkt konstant, även vid idling

• Oregistrerad
  • 2006-05-15 16:51
Ursprungligen av snigel1:

hmm när såg man en sån här sida om dell ?
www.stopthewhine.com

jag gillar såklart mac mer än allt i windowsvärlden, men om jag skulle gå och plocka en pc för 15.000 ur hyllan på elgiganten är jag rätt säker på att den inte skulle tjuta och steka sönder mina knän, men en mbp vågar jag inte beställa än.

så länge sitter jag med min mac mini som någon månad efter garantin gått ut går på maxfläkt konstant, även vid idling

Det är just det jag är rädd för. Orkar inte hålla på å tjafsa för att visa att kunden har rätt. Vill ha en produkt som funkar o bra service.

Bevaka tråden