Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Använder du ICQ, MSN, iChat etc?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det fler än jag som märkt att fler och fler byter från ICQ till MSN? För fem år sedan körde "alla" ICQ men nu är man nästan utestängd om man inte kör MSN.

Startar en liten omröstning för att se vilka IM (instant messaging) protokoll ni använder!
Du kan välja flera alternativ om du använder flera protokoll.

Har motvilligt tvingats börja använda msn i jobbet, men jag har bara en kontakt i listan och hoppas det kan stanna där.

AIM, ICQ och MSN (i storleksordning) gäller hos mig. AIM har kraftigt övertag då jag har mest macfolk i min lista som kör eller har kört iChat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-09 22:49

Frågan är egentligen felställd. Här handlar det om IM-protokoll, och inte klienter.

Min klient är Adium och jag kör mest MSN numera … var bara ICQ fram till nyligen.

Ursprungligen av silfo:

Frågan är egentligen felställd. Här handlar det om IM-protokoll, och inte klienter.

Min klient är Adium och jag kör mest MSN numera … var bara ICQ fram till nyligen.

Fixat

Jag svarade utifrån protokoll och inte klient. Jag använder Adium och kör iChat/AIM, ICQ, MSN och GoogleTalk samtidigt. Det finns ju ingen anledning att *inte* göra det då man enkelt slår samman flera protokoll på en kontakt. På så sett får man IM-redundans!

Ursprungligen av Adrian B:

Jag svarade utifrån protokoll och inte klient. Jag använder Adium och kör iChat/AIM, ICQ, MSN och GoogleTalk samtidigt. Det finns ju ingen anledning att *inte* göra det då man enkelt slår samman flera protokoll på en kontakt. På så sett får man IM-redundans!

Det dr lät intressant, så jag kan alltså se bara en kontakt fast den personen finns på flera protokoll?

Har kollat runt i adium men hittar inget uppenbart hur man ska göra det...

Någon som känner för att ge en hjälpande hand i frågan?

/gusten68

Ursprungligen av Gusten68:

Det dr lät intressant, så jag kan alltså se bara en kontakt fast den personen finns på flera protokoll?

Har kollat runt i adium men hittar inget uppenbart hur man ska göra det...

Någon som känner för att ge en hjälpande hand i frågan?

/gusten68

håll inne alt och dra den ena till den andra...meta kontakter

EDIT kringla var det visst

Ursprungligen av Kellogs:

håll inne alt och dra den ena till den andra...meta kontakter

EDIT kringla var det visst

Men jösses!!! Var det så enkelt :eek:

Helt makalöst vad praktiskt, jag tackar och bugar allra ödmjukast för tipset!

/gusten68

  • Oregistrerad
  • 2006-05-09 23:41

Jag använder mig av aMSN. Mest för att det fungerar med webcam när det gäller PC + Mac ... men det känns ganska trögt och buggigt i övrigt :/

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-10 00:19

Sanningen är väl den att i princip alla "vanliga" (icke datorintresserade) Windows-användare kör med det förinstallerade Microsoft-alternativet, precis som i fallet Internet Explorer. Det kvittar om produkten är kass, man kör helt enkelt med det som finns inbyggt. Om man inte är datorintresserad är det ju självklart.

När så skedde började plötsligt marknaden som ICQ skapade tunnas ut av MSN-användare, och nu dominerar MSN totalt. Klassisk Microsoft-taktik, att låta en mindre aktör innovera och skapa en marknad, för att sedan helt enkelt ta över den (Mac OS/Windows, Netscape/IE osv).

Dagens svenska "kids" vet inte ens vad ICQ eller AIM är för något. Tacka de förmånliga hem-PC avtalen och Microsoft för det.

MSN har också extremt många glittrande fjortis-finesser som olika animerade smileys med olika mer eller mindre rumsrena motiv, blinkningar, skakande fönster och annat irriterande, som många användare, speciellt tjejer, uppskattar.

I och med att jag kör Adium är det så för mig också att jag inte kör ett protokoll, jag kör alla samtidigt.

Använder dock MSN motvilligt av princip, men vad göra när alla andra kör det? Hjälper inte att klaga, man kan ju inte kräva att nån byter IM-protokoll eftersom de då förlorar alla sina kontakter. Det är ju det som är hela poängen med IM.

Perfekt sätt för Microsoft att låsa in en marknad, så det är bara att anpassa sig efter Microsoft-druiderna som alltid kör det program som Bill matar dem med

Ser dock en ljusning i mörkret med Skype, som blivit väldigt populärt den senaste tiden. Ska vi tippa på hur lång tid det tar innan Microsoft tar över även den marknaden?

Ursprungligen av akesson:

Dagens svenska "kids" vet inte ens vad ICQ eller AIM är för något. Tacka de förmånliga hem-PC avtalen och Microsoft för det.

Bra sagt - stämmer utmärkt tyvärr. Min flickvän kör bara MSN numera: "Ingen kör ju ICQ nuförtiden"...

Känns som om allt är sagt redan. Jag använder flera protokoll, en klient. AdiumX - så klart...

Jag använder alldeles för många protokoll... men ICQ/MSN/AIM är lika stora ungefär hos mig.
Sedan har jag flera kontakter med flera olika konton... förvirrat ja.

Körde med Adium ett bra tag, har det fortfarande installerat, men när jag insåg att jag inte hade "använt" mina ICQ- och Jabberkonton på över ett år valde jag att gå över till Microsofts MSN-klient.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-10 09:02

Så var är Skype i listan? Jag kör bara Skype sedan långt tillbaka vilket fungerar väldigt bra. Tyvärr finns inte videostöd för Mac OS X än, men i Windows funkar det bättre än allt annat jag testat. Senast jag testade iChats videofunktion var jag tvungen att öppna ett hål i min router för att det skulle fungera. Det behövs inte med Skype. iChat är dock snyggare...

  • Medlem
  • 2006-05-10 10:06
Ursprungligen av Mattias Malm:

Så var är Skype i listan? Jag kör bara Skype sedan långt tillbaka vilket fungerar väldigt bra. Tyvärr finns inte videostöd för Mac OS X än, men i Windows funkar det bättre än allt annat jag testat. Senast jag testade iChats videofunktion var jag tvungen att öppna ett hål i min router för att det skulle fungera. Det behövs inte med Skype. iChat är dock snyggare...

Håller med, använder bara Skype numera...

/hpe

Använder såklart Adium och kör både ICQ och MSN genom det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-10 11:10

Adium för MSN, ICQ & iChat. Skype vid behov.
och Colloquy för IRC.

När man diskuterar olika protokolls populäraritet så kan det vara värt att notera att det skiljer sig väldigt mycket mellan länder också. I Sverige och Europa allmänt var ICQ rätt stort tidigt medan AIM har varit helt dominerande i USA, men nästan ingen använder AIM här i Sverige (bara iChat-folk egentligen). Sen är Yahoo Messenger rätt stor har jag för mig, men inte här i Sverige. Här i Sverige var ICQ regerande under många år, men sedan dess har allt fler flyttat till MSN i takt med hem-pc och liknande.

Men Skype är på stor uppgång och jag tror de växt enormt i Sverige på kort tid.

jag använder Mercury för MSN ... så ja vet inte om ja röstade rätt .. men de e iaf va ja använder ..
mercury har alla de finnesser ja vill ha

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-12 17:12

Kan inte rösta eftersom inget alternativ finns för mig.
Använder chat ytterst sällan eftersom jag avskyr "skriv-chat".
Däremot använder jag Skype nån gång i veckan för att ringa folk på andra håll i världen.

Finns en person som kryssat i både "iChat/AIM" och "Jag använder inte Instant Messaging". Hur går det ihop?

1
Bevaka tråden