Trilskandes extern USB disk

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Köpte en begagnad hårddisk låda med usb anslutning av en kompis som försäkrade att den funkat klander fritt på hans pc, givetvis tänkte jag stoppa i en hårddisk och köra den med min mini.
Provade först med en 120gig 7200 varvare, har även provat med en gammal 6gigare jag hade låg och skräpade här hemma.

Inga större problem annat än att hårddisken hela tiden stänger av sig, man hör hur huvudet parkerar och att den går ner i varv för att strax därefter varvra upp igen, men då har den redan strulat till det för "Tigern" så att jag måste rycka usb-sladden, och då kommer det upp en ruta om att jag borde avmonterat disken först. NÄHÄ?

Ibland kan disken snurra på i timmar, ibland står den och gör sina stoppa-starta cykel i flera minuter...

Är det något i "tigern" som jag missat att göra eller är det helt enkelt ett kasst "case" jag har, nämnas bör att hårddiskarna funkar helt utan anmärkning monterade i en pc...

Jag har provat att ändra i energisparfunktionen och kryssat bort att hårddiskarna ska få vila när de vill..

Är det strömförsörjningen från den "strömklumpen" som inte är bra? jag kan inte känna något glapp i kontakten in till "caset"

Alla bra och dåliga idéer mottages tacksamt, skulle vara nöjd till och med om jag fick den gamla
6 gigaren att gå....

Mvh
Gusten

Senast redigerat 2006-05-06 12:18

uppföljning

uppföljning av mitt eget inlägg.. skruvade isär lådan igen.... och tog isär den lite mera..
det visade sig att ide kabeln satt loss, inte i hårddisk änden utan i "case-änden" där den går in i ett litet kretskort.. tryckte den på plats och provkörde igen, hittils har disken snurrat på cirka en timme utan problem.. kan en lös ide kabel få hårddisken att starta/stoppa lite hip som happ??

/gusten

1
Bevaka tråden