Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra utan värmesensorkabel?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-05 15:13

Jag bytte en hårddisk på en iMac G5 20" rev. A och tyvärr gick kontakten till värmesensorkabeln (den som sitter på kanten till hårddiskfästet) sönder. Jag testade att köra datorn utan den kabeln och det gick utmärkt. Nu väntar jag på en ny kontakt och undrar hur skadligt det är att köra utan värmesensorkabeln?

(Jag tror i alla fall att det kallas för värmesensorkabel.)

Jag antar att den kabeln också talar om för fläktarna att öka sitt varvtal vid behov. Minlikadana iMac, med hel värmesensorkabel, blir så varm upptill på skärmens framsida att jag nästan bränner mig, jag kan hålla kvar handen, med det blir riktigt varmt. Temperaturen på min hårddisk är "bara" 53,5 grader. Kanske kan denna handmetod vara ett enkelt sätt att avgöra om din hårddisk blir för varm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-06 08:53

Använder du programmet "temperature monitor" så finns det tre stycken mätare, en för cppu:n en för hårddisken och en annan. De två sista följer varandra rätt så bra, men vettefan om det är en garanti. Problemet med Rev A är att hårdisken inte kyls av så bra, sitter med en likadan och om du har läst mina trådar så vet du om vilka problem jag har haft med värmeutvecklingen från hårddisken.

Min lösning blev att köpa en lång sata-sladd och ett externt sata-kabinett och iställlet ha hårddisken utanför datorn.

1
Bevaka tråden