23" apple Cinema flammig - ska man reklamera

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-05 02:38

Bestälde och fick hem en AppleCinema Display 23" - men undrar om den verkligen ska vara så flammig vi helsvärta (se nedan)?

Dessutom - jag tänkte ha den till min PowerBook G4, men nu visar det sig att logikkortet strular och inte vill ta skärmen via DVI-porten (den tar däremot VGAskärmar via samma port med konverter). Enligt mina efterforskningar är detta ganska vanligt - men de flesta hann upptäcka det innan garantin gick ut och fick kortet utbytt. Eftersom jag inte haft anledning att kontrollera DVI-skärm tidigare känner jag mig lite blåst nu - eftersom garantin gått ut, och jag inte märkt nåt förrän nu - och ett nytt logikkort går på en sisådär 5000 spänn + monteringskostnad.

Men det sistnämnda kan ni bortse från - det jag undrar är - ska man acceptera denna grad av flammighet? Jag vet - det är en liten bild, men den är ganska rättvis ( La upp bilden på appleskärmen och jämförde, och den var lik verkligheten). Tagen på natten i ett mörkt rum med en ljuskänslig kamera utan externa ljuskällor, eller blänk som reflekterar.

Hur gamal är PowerBooken? Är den köpt före april 2005 så har du enligt svensk lag 2 år på dig att hitta tillverkningsfel som Apple är skyldiga att fixa. Det du måste göra är att bevisa att felet fanns från början vilket inte är svårt om det är ett vanligt fel. Datorer köpta senare har 3 år.
Rätta mig om jag har fel.

• Oregistrerad
  • 2006-05-05 09:56

Rackans! Jag skulle gjort denna post för några dar sen! Köpte datorn 1 maj 2004.

Men vad tycker ni om skärmen - man ser bara flammigheten på svart bakgrund - inte bblå, röd eller vit. Acceptabelt eller reklamerardax?

har en 19" LG som inte ser ut så här i ett kolsvart rum, jag hade inte accepterat det för den summan du lagt ut.

• Oregistrerad
  • 2006-05-05 12:02

Känner spontan så jag med, men vill inte vara en gnällspik heller...

när du lagt ut så mycket pengar har du rätt att gnälla kör på! vad har du att förlora?

Jag bytte min skärm som såg ut som din...

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=77861

//B

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-05 15:01

Tjena, du kan ju läsa vad jag skrivit om min 23" som faktiskt ser exakt ut som din vad gäller flammigheten..

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=54767

Ringde Apple och de bad mig lämna in den på reparation, men har inte haft tid och råd att vara utan den, men får nog ta ledigt snart, för det är inget kul problem!

Cartman

Det är inte många skärmar som inte har någon som helst problem när det gäller svärta. Skall man hålla på med bilder/film och hanterar färger/ljus så tycker jag att det finns bara ett märke som gäller och det är Eizo.

Med tanke på att ljuset kommer från ett antal lysrör, och lysrör är inte den stabilaste ljuskällan som finns. Sedan så är det svårt att täcka en yta (ju större desto svårare) med ett jämt ljus.

Det är inte heller säkert att du skulle få en bättre skärm om du får den fixad.

1
Bevaka tråden