Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivrättigheter på NFS volym Unix-server, OSX-klient

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-05-03 19:31

Är det någon som satt upp en NFS-server på en unixmaskin (i mitt fall en SGI Indigo2 med Irix 6.5) och därefter lyckats få en OSX-mac att skriva på den utdelade volymen.

Jag har inga problem att koppla upp mig mot SGI:n men det tråkiga är alltså att jag inte kan ta bort eller skriva filer till den.

Skulle var väldigt tacksam för lite tips från någon med erfarenheter inom detta område.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-03 19:55

Börja med att kontrollera basic POSIX-behörigheter. Stämmer de?

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-05-03 20:15

Ahha!

Nog för att jag krånglat med det där men i min enfald trodde jag att jag skulle kunna lösa någon form av fulrättighet via NFS.

Nu har jag alltså löst att skriva till mappen med att göra den skrivbar för alla användare. Finns det något sätt för mig att identifiera mig som en specifik användare när jag kopplar på mig från OSX? Alltså så slipper göra mappen skrivbar för alla utan bara för en specifik grupp eller användare?

Du ska väl va samma UID med usern på servern som usern i OSX tror ja..

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-05-03 21:05

mm.. vilket innebär för mycket jobb tror jag..
jag kör nog samba istället, hade fått för mig att det inte skulle vara bra men det är tydligen finemang på IRIX också så jag släpper hela NFS grejen.

1
Bevaka tråden