Ny dator på hemförsäkring???

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kanske en något smutsig fråga... men kör den ändå.

Är det mycket svårt att få ut en ny dator på en vanlig hemförsäkring/gruppförsäkring (är lite osäker på om drulle ingår)? har ju hört att föräkringsbolagen brukar kunna vara ganska griniga när det kommer till att ersätta bärbara datorer. Min ibook G4 (drygt 2 år på nacken) har en massa stora som små problem. och jag tror att det är på gränsen på att jag ska kunna få en ny dator till att måste lämna in den på lagning. Och jag är inte lika sugen på att laga en 2 år gammal dator som strular en massa för långt mer kosing än jag har. Så ska man vara så fräck och dänga den i backen hemma så den är bortom all hopp att lagas? fungerar det/vattentätt? känns rätt så fult.. men den har strulat sedan garantin gick ut. Jag har lika lite förtroende för datorn som pengar i fickan. So, what to do?:(

Tack på förhand!/Emmy

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-03 01:27

Drulle ingår inte i vanliga hemförsäkringar. Om du ska göra ett försäkringsbedrägeri - vilket du faktiskt funderar på - så är stöld det som gäller. Kom dock ihåg att du inte får en ny dator - du får en summa som motsvarar vad din beggade dator var värd vid stöldtillfället - minus självrisken på 1000 kr. har du tur så får du ut en summa som räcker till en beggad iBook G4

Torskar du så blir det 2 år villkorligt och böter.

Vart tog moralen vägen, vilka är de problem som iBooken är behäftade med, dom kan väl knappast ha kommit över en natt. Ibland är det bara så enkelt att det är handhavandeproblem där rengöring och ny ominstalation får den som om den var nästan ny. Berätta istället vad felen består i så kommer du garanterat att få en hel del goda råd och slipper frestas att bli en försäkringsbedrägare.

vad är det för fel? på iBook´n finns en förlängd garanti för vissa modeller

• Medlem
  • Lund
  • 2006-05-12 16:04

Det är inte du som avgör vad som krävs. Försäkringsbolaget vill att du lämnar in den hos en repartör som sedan gör en kostand kalkyl på vad en ny motsvarande och vad en repration kostar. för att laga din dator. Sen beror det ju på vilken försäkring du har på din dator. Grejer är ganska stor att din dator kasseras och du får en peng minus självrisk så i slutändan får du kanske inte så mycket för din dator så att det är värt det.

Alternativet är ju att sälja din dator som reservdelsdator finns ju alltid speculanter.

Ursprungligen av what:

Alternativet är ju att sälja din dator som reservdelsdator finns ju alltid speculanter.

Oavsett moraliska aspekter på det alternativ du föreslår tror jag ovanst alternativ är det mest ekonomiska. En två år gammal ibook kommer att ha ett lågt värde, i ditt f-bolags ögon.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2006-05-12 22:23

Osolidariskt, egoistiskt och jäkligt lågt. Vad får dig att tro att just du kan rida på mina och andras premier genom att tjuva till dig ersättning för en dator du själv slår sönder?
Skurkaktigt.

"känns rätt så fult.. men den har strulat sedan garantin gick ut. Jag har lika lite förtroende för datorn som pengar i fickan. So, what to do?"

Tja. Det som andra människor gör när något de äger går sönder: Köp nytt eller var utan.

1
Bevaka tråden