<70% rabatt på Adobe och Macromedia!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Härryda
  • 2006-05-02 20:34

Woho, detta är verkligen förmånligt!

http://www.csn-kortet.se/rabatter_nationella.asp?ID_Rabatt_Nationell=235
(hoppas länken fungerar)
Upp till 70%!

/Jonas

Ojoj, trevligt! Tack för tipset!

• Medlem
  • Härryda
  • 2006-05-02 20:41

haha, Adobe tänker väl att vi studenter ändå tankar programmen och att ett lågt pris för oss gör att de får lite mer pengar i alla fall!

Tja, man kan ju alltid köpa ett paket och sälja för 50% till nån

• Medlem
  • Härryda
  • 2006-05-02 22:16

aao, skulle det tillåtas juridiskt sett tro? Om så är fallet är det ju bara fritt fram!

• Medlem
  • Täby
  • 2006-05-03 11:44

jag tycker det är riktigt trevligt och smart av adobe, microsoft gör ju samma sak men du får bara använda den för studier.

• Oregistrerad
  • 2006-05-05 08:58

Finns det några begränsningar i o m att det är utbildningslicens?

Kan min son som pluggar köpa och sedan ge bort det i present till mig ?

Det är klart att man som student kan köpa något med studentpris och sen ge bort det om man känner för det. Äger man något får man väl göra vad man vill med det?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-05-06 17:54

En annnan fråga på liknande ämne. Kan jag utan problem utnyttja min studentrabatt som egen företagare?

Inte meningen o förstöra tråden men varför tycker ni de e ok o blåsa Adobe på 70% (CSN-fiffel) men inte hela (fildelning)? Har personligen ingen åsikt mer än att e de ena fel så är de andra me.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-06 19:20

Jag håller med ill_chrill, ska man nu ändå försöka göra rätt för sig är det nog bättre att hitta andra sätt att få ner priset än att trixa med studentrabatter som man inte har rätt till. Själv valde jag mellan att köpa Elements för min fotofirma och att köpa en begagnad licens och uppgradera den.

Jag har nu köpt PS 5.5 för 1400:- och ska så fort Adobe har skrivit över licensen på mig köpa en uppgradering för 2000:-. 3400:- kostar alltså PC CS2 för min del och det är ju ganska mycket billigare än nyversionen. Och om jag förstår rätt så borde jag kunna uppgradera 5.5:an också nästa gång Adobe släpper en PS-version eftersom man uppgraderar huvudprogrammet (5.5) och inte uppgraderingen. Rätt?

mvh

Johnnie

Hur skrivs beg licens över, behövs säljarens medgivande på ngt sätt?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-07 16:07

Jo, man skickar efter en blankett från Adobe som både säljare och köpare ska skriva under. Det ska sedan ta 3-4 veckor innan licensen går över. En bekant har en PS 6.0-licens till salu om någon skulle vara intresserad.

//Johnnie

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-07 17:06

Jag tror inte det är OK att skriva över en education-licens till någon annan. När man köper till utbildningspris får man en speciell version av det paket man köper.

Har ni verkligen bekräftat med Adobe att det är ok?

Inte för att vara den som är den... men vilken student har tex tre tusen över för att pynta för Adobe Photoshop CS2 till exempel .... tre tusen, det är mer än vad man har kvar för att köpa mat, kläder och pynta för nöjen i månaden efter hyra, fasta räkningar (bredband, telefon, el osv) och kurslitteratur är betald...

Det finns inte ens en sportkeps att jag som student skulle kunna ha råd att skaffa Adobe Photoshop…. Som tur är finns det resurser på skolan som går att använda.

Ursprungligen av Angstrom:

Inte för att vara den som är den... men vilken student har tex tre tusen över för att pynta för Adobe Photoshop CS2 till exempel .... tre tusen, det är mer än vad man har kvar för att köpa mat, kläder och pynta för nöjen i månaden efter hyra, fasta räkningar (bredband, telefon, el osv) och kurslitteratur är betald...

Det finns inte ens en sportkeps att jag som student skulle kunna ha råd att skaffa Adobe Photoshop…. Som tur är finns det resurser på skolan som går att använda.

Förstår inte resonemanget. Vem har tvingat dig att använda Adobes produkter?

Ursprungligen av Angstrom:

Och om de skulle ha sådan tur att de vann 3 000 kr på en skraplott så skulle det inte hjälpa ett dugg, för någon dator har de ju definitivt inte råd med. De kostar ju oftast en bra bit mer än 3 000 kr.

Ursprungligen av Kristofer:

Förstår inte resonemanget. Vem har tvingat dig att använda Adobes produkter?

Ingen, men har man något intresse av lite mer avancerad bildbearbetning så är trots allt Adobes Photoshop inte det sämsta att använda om man säger så..... Resonemanget handlade snarare om att det inte spelar något större roll om programmet kostar 10k eller 3k... med en mycket begränsad ekonomi så är summan lika omöjlig att motivera som utgift om man kan tex använda programmet på universitetets datorer eller om man gillar div spelteorier och har tveksam moral, utgiften i förhållande till risken att åka fast genom pga nedladdning.

Ursprungligen av Hagelin:

Och om de skulle ha sådan tur att de vann 3 000 kr på en skraplott så skulle det inte hjälpa ett dugg, för någon dator har de ju definitivt inte råd med. De kostar ju oftast en bra bit mer än 3 000 kr.

Nej men många studenter lockas nog till mindre kostsamma alternativ, inte fullt lika laglig, när det kommer till mjukvarufrågan... när det gäller hårdvaran är det inte riktigt samma sak.. det är svårare att få ner hårdvara genom bredbandsuppkopplingen. Men för 3k så går det utan några större problem att få tag på en inte allt för upphetsande bärbar eller till och med en halvdan stationär.

Att adobe sänkt priset från 10k till 3k för studenter är ett steg i rätt riktning, men som man märker ovan i tråden så verkar det ju knappast vara studenterna som tar tillfället i akt.....

• Medlem
  • Täby
  • 2006-05-11 14:12

För mig som är student och försöker jobba in pengar parallellt, är det här ett guldläge. Nu kan jag effektivisera och ta mer avancerade jobb. Att vi sidan om studierna dra in 3000 är ganska mkt lättare än 10000.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-05-13 11:13

Studentlicens på Adobes program

Om jag inte minns fel fungerar Adobes generösa studentlicens så att studenten även får använda licensen för kommeriella arbeten, även efter studietidens slut.

Det var någon som ifrågasatte varför det inte är ok att ge bort något man äger, och syftade på studentlicensen. Vad jag förstår är en licens något användaren kan få mot bakgrund av sina personliga (eller företagets) förhållanden. Alltså hur programmet används, med mera. En köpare av en licens äger inte mer än licensen för programmet. Programvaran tillhör fortfarande företaget som gjort programmet.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-13 11:27

Jag tror att Adobe skriver på sin hemsida någonstans att den som AVSER att mer eller mindre omedelbart överlåta sin licens inte är berättigad att köpa en studentlicens vilket förstås inte i sig hindrar någon från att köpa studentlicensen i syfte att använda programmet och senare överlåta detta. Det kan dock finnas någon regel på Adobes sajt som även hindrar detta men jag har inte sett att så är fallet.

Jag kanske är blind, men inte ser jag några Macromedia produkter...

Kolla igen – de finns ju i listan!

Jag får köpa nya glasögon...

Jag blir lite förvirrad av skrivsätten här. Rubriken säger "mindre än 70%", ja, det betyder ju vad som helst som är mindre. Men länken säger "upp till 70%", det låter ju lite bättre, fast behover inte heller betyda så mycket (det kan ju vara 70% på ett ex av en utgången produkt och 5% på resten). Varför inte skriva "40-70%" eller vad det nu kan vara?

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-05-26 20:55

Är CS2 något att för t ex MacBook eller kommer det att gå i iBook fart?

Ursprungligen av zack:

Det går i Rosetta-fart och har inte heller full funktionalitet. Kolla på deras hemsida om begränsningarna vad det gäller Intelmacar, bl.a. Version cue funkar inte.

Ursprungligen av zack:

En iBook är snabbare än en MacBook på Photoshop CS2. iBook är för övrigt inte långsam på Photoshop CS2. Har man bara gott med minne så går det undan.

Självklart så är det endast en rabatt som går Med Mecanat kortet och inte Studentkortet där min skola är ansluten. Oh well...

Bevaka tråden