Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar Telia e-legitimation på mac?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ingvar Hellmalm:

På föreningssparbanken så måste man använda Safari (heslt 1.1) och ladda ned certifikatet, men därefter funkar det jättebra med FireFox 1.5 (bank ID). Tyvärr gäller certet bara ett år i taget sen får man börja om igen. Detta gäller PowerBook G4 hur det är med de nya vet jag ej.

Jag har FSB och sprillans ny Macbook. Det var exakt samma för mig, jag fick använda Safari för nedladdning av cert men använder nu bank-ID:t i Firefox 1.5 utan problem.

Uråldriga metoder

När ska programmerare lära sig att det finns mer än ett os? jag trodde (läs hoppades) att sådant här hörde till en förgången tid …

Att köra FF och Safari v.1 när vi är uppe på 5:an respektive 3:an. Det är ta mej f… inte klokt.

Jaga dom med blåslamapa!

Någon som vet vad som är kruxet? Det finns ju massor av folk som skriver programkod för MacOS. Hur svårt kan det vara?

//tm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-05 19:32

Som telefonoperatör har jag Skype och som Bank har jag ICA Banken. Ingen av dem erbjuder E-leg. Vart ska jag vända mig?

Ser att Telia tar 495 kronor (+ avgift för postförskott tillkommer) för detta!! Fördjävlj'kligt!

Från: info@nordea.se
Datum: tisdag 5 sep 2006 15.08.58 GMT+02:00
Ämne: Re: Privat-epost Nordea privat eleg

Hej A

Nordeas e-legitimation fungerar för närvarande enbart med Windows.
Anledningen är att den säkerhetsprogramvara som Nordea använder endast finns
utvecklad för detta operativsystem.

I dagsläget kan vi inte svara på när Nordeas e-legitimation kommer att
fungera på Mac.

Vi hoppas kunna lansera en ny programvara snart, men det ser inte ut att
vara möjligt förrän under första kvartalet 2007. Vi kan bara beklaga de
problem som detta ställer till för dig som kund. Vi arbetar på att snart
hitta en lösning.

Vi tar tacksamt emot våra kunders synpunkter och önskemål samt skickar dessa
vidare till respektive produktägare.

Med vänlig hälsning

Nordea Bank AB (publ)

Emil Eriksson

Sent: Monday, September 04, 2006 5:26 PM
Subject: Privat-epost Nordea privat eleg
Pool : PRIS_E-legitimation
Sent to : info@nordea.se
Date : 9/4/2006 5:25 PM

Hej!

Hur ska jag göra för att skaffa mig e-legimitation? Jag använder MacOSX (Intel) och på er sida står det att jag ska ladda hem ett .exe program, vilket inte fungerar på MacOSX.

Mvh / A

------- Maskinellt framtagna uppgifter ------------------
Datum: Mon Sep 4 17:26:06 2006
Web sida: http://app.nordea.se/app/privat/kontakt/epost2.html
Browser: Mozilla/5.0 (Macintosh; U; Intel Mac OS X; sv-SE; rv:1.8.0.6)
Gecko/20060728 Firefox/1.5.0.6
IP Adress: 81......

Senast redigerat 2006-09-05 19:58
  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 21:15

SEB och Telias e-legimitation fungerar bra hos mig. Jag använder mig av Firefox 1.5.0.6 och tillägget PrefBar http://prefbar.mozdev.org/ där man kan ange useragent. Om jag använder valet Real UA där, så funkar det hur bra som helst.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-05-02 11:23

Att kryssa i rutan "Öppna med Rosetta" och köra telias e-leg fungerar även med 2.0.0.3. Dock hoppas jag innerligt på att de styr upp koden så att det fungerar även utan rosetta, Det är irriterande att behöve köra Firefox under Rosetta när det i övrigt fungerar fint utan på intel macar...

Jag kan dock meddela att det går fint att kryssa ur rutan, köra normalt (går dock inte att logga in med e-leg utan att kryssa i) och sedan starta om med ikryssad ruta och använda e-leg.

En smidig lösning vore ju om man kunde fixa så man automatiskt kunde boota i eller utanför rosetta utan att behöva visa info och kryssa i/ur rutan. Kanske går att fixa med lite plist-hantering?

Senast redigerat 2007-05-02 11:43
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-02 14:15

Ja, Mac-plattformen är en eftersatt (ö)värld... Men det verkar som om ett antal (7?) bank(-liknande?) företag/institutioner håller på att samlas kring BankID som gemensam nämnare. Dessvärre så får nog då Nexus en, nästan, monopol-liknande ställning i Sverige för dessa produkter. Nexus har också, enligt ett uppgift på en mailinglista hos Apple för utvecklare haft ett tapp av Macintoch-utvecklare för en tid sedan. Framgår inte riktigt om dom har tagit ikapp detta.

Vad det handlar om är att bankerna inte förstår teknikutvecklingen (Apple byter processor-arkitektur till Intel) innebär och blir (alltid? Apple introducerar OS X och bankerna harvar kvar i Classic) tagna på sängen ånyo. Så gamla/ej färdigutvecklade produkter kommer därför inte att fungera med nyare Macar - vare sig vi vill det eller inte. Ibland kommer vi dock runt problemet med Rosetta, men när det gäller drivrutiner etc blir det svårare. Jag har tex upplevt att Xerox inte har varit ute i tid med sitt Intel-stöd för sina allt-i-ett-skrivare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 08:07

Det är väl bra om de flesta använde en leverantör av eleg. Tycker att det är rena djungeln nu, ungefär som när webbläsarna var nya.
Förhoppningsvis ansluter SEB sig till BankId så att Telias lösning kan fasas ut. Gärna att Nordea gör samma sak, fast det är kommer nog inte att ske. Även bra om det offentliga sverige, som du skriver, enas om en huvudleverantör.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-10 23:36

Well, efter att att satt mig med problemet nu igen har jag kommit lite närmare en automatiserad på/av för att starta Firefox i Rosetta. I leopard hanteras starten av LSArchitecturesForX86_64->org.mozilla.firefox->1 (string) = ppc i plist-filen ~/Library/Preferences/com.apple.LaunchServices.plist där ppc är just ppc för att start i rosetta och i386 för att starta utan.

Dock har jag kvar problemet att automatisera redigeringen av inställningen...

Jag har helt enkelt kopierat Firefox.app till Firefox Rosetta.app och kryssat i rutan där, så att jag kan välja hur jag vill starta firefox. Inte den absolut bästa lösningen, men funkar för mig.

Jag har precis fått en mac airbook och har försökt installera SEB/Telia på den. Det fungerar inte när jag följer instruktionerna och på Telia säger de att det inte fungerar med Leopard, att de håller på med en uppdatering. När den kommer vet de inte. De säger samtidigt att det fungerar på Leopard om datorn/operativet är 64-bitar, inte 32-bitar. Jag har inte lyckats ta reda på vad min dator/operativ är. Puh, jag har bytt från PC till Mac efter 15 år i PC-världen och blir lite trött av att allt inte fungerar som jag trott.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-04-04 19:19

Fungear med Leopard och Firefox, men det är en ruskigt ful lösning som luktar Windows-stuk lång väg....

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2008-04-18 11:03

Nordea och E-leg

Insåg att jag nog borde skaffa en E-leg och gick till Nordeakontor och fick avtal, ett brev med en personlig kod. På brevet står så käckt
citat
Varsågod, här är din personliga kod
Med din personliga kod kan du uträtta dina bankärenden via Internet eller telefon.
Det enda du behöver är tillgång till en tonvalstelefon eller en Internetuppkopplad dator.
Välkommen / Nordea

slut citat.

Dags att testa. men på Nordea framgår att man måste ha Explorer etc. Så jag ringde deras support.
- Mack, (suck! )
Det går att köra på din mac med 10.3.9 men för att du skall kunna aktivera koden så måste du ladda ner ett program med en PC.
Sedan kan du föra över informationen till din mac.
- Jag har fyra mackar med olika programversioner och kör Firefox. Explorer som ni nämner på et sajt, finns inte i en version till mac. Någon PC har jag inte. Hur skall jag nu göra?
- Tyvärr, det enda är om du kan ladda ner via en PC.

Jag ansträngde mig för att inte bli förbannad, men det var inte lätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 12:19

Har Nordea och lånade en polares PC via fjärrstyrning och installerade deras programvara med min kod och exporterade sedan p12 filen med mail till min Mac och sedan fungerade det inte alls med testfunktionen. Ringde supporten på Nordea och de sa att testfunktionen inte fungerar för Mac, men att det ska fungera ändå. Provade mot Försäkringskassan och kom in där smärtfritt.

Har kört E-leg på min iMac.
Har SEB så där kom upp en fin guide om hur jag ladda ner klienten som hanterar telias e legitimation. Fick dock köra det genom Firefox för att få det och fungera.

Har Nexus Personal i burken. Kör Handelsbanken (skall ju vara urmodern för alla fuckups som finns)

Har senaste Firefox (2.0.0.14)

Loggar in på http://www.handelsbanken.se/aktivera , väljer aktiver e-leg/bank-id.
det funkar som ett spjut.

En p12-fil kommer ner så fint och hamnar där den skall.

Använt Bank-id för att deklarera häromdagen. Inga problem.
Loggar in på banken med BankID - slipper leka med skraplotterna. Skönt.

ok !

Jag har SEB. Men när jag väl blir hänvisad till telia sida där jag ska hämta programvaran så tar det stopp för mig där. Jag får medelande att jag kör med safari som inte stöds och kommer inte vidare.

Jag har Telias e-legitimation på Firefox, beställd via SEB. Funkar bra.

Är det någon som får det att Telia-e-leg att fungera med Firefox 3.0???
Jag kan logga in men inte skriva under.

  • Medlem
  • 2008-06-26 09:17

Jag har samma problem. Kör 10.5.2 och Firefox 3.0. Jag kan logga in med sen fryser programmet när jag skall skriva under.

Någon som har en lösning? Hur nedgraderar man till en tidigare version av Firefox?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 13:59

Samma här. Installerade Telia e-leg via SEB nyligen. Installationsprocessen gick som smort. Logga in med legget fungerar utan problem, men det tar stopp när man ska signera med det i firefox 3.0.

För mig klagade den på att inte telias säkerhetscertifikat var i sin ordning, men när man kollar på det ser allt bra ut.. skumt.

Vet inte om felet ligger hos FF3 eller hos Telia e-leg. Någon som fått det att fungera med senaste firefox? Nedgradera är aldrig roligt..

Man kan tvinga program att köra under Rosetta genom CMD+I sen use with rosetta eller liknande, då fungerar det, eller, fungerade iaf i tidigare versioner av FF.

  • Medlem
  • 2008-06-26 18:42

Jag pratade med telias support idag och de var medvetna om problemet med Firefox 3.0. De 'beklagade' att de inte fått ut den informationen på hemsidan.

Jag installerade en 2.x version av Firefox och fick det sen att fungera igen.

Citat:

Secure Connection Failed

cve.trust.telia.com uses an invalid security certificate.
The certificate is not trusted because the issuer certificate is unknown.

Var det det felet du fick i 3.0?

  • Medlem
  • 2008-07-16 06:50
Ursprungligen av RockyMontana:

Var det det felet du fick i 3.0?

nej, programmet "fryser" när jag skall skriva under. Fick inga felmeddelanden

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-07-18 11:00

Samma fel i FF 3.0.1

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-07-18 11:44

Fick oxå samma fel med FF3, fryser sig vid signeringen.
Så jag installerade FF2 igen och kör denna endast när jag behöver e-leg.
Gillar 3:an skarpt för övrigt.
Verkar inte spela någon roll om man kör via Rosetta eller inte...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-07-25 06:47

Pinsamt att de inte har fixat det här i FF3. Det har väl funnits betor och RC till FF3 väldigt länge!

Grymt störande. Samma problem med signeringen. Får väl prova med FF2

Hämtade Mozilla Firefox 2 och la det i en egen mapp i program-mappen. Körde sen med samma gamla e-leg (Telia NetID) och nu funkade signeringen på Försäkringskassan igen.

Man får helt enkelt köra FF2 när man måste visa leg som iMoz skrev.

Är det någon som vet om även detta trick fungerar med Nordeas bankid?
Alltså FF2 + Nordea BankID.
Logga in går alldeles utmärkt men just nu har jag inte något som kräver signering...

Bevaka tråden