Apple centers / butiker i Finland?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-02 10:39

Jag kommer att flytta till Finland nu i sommar för att börja arbeta där. Hur ligger det till med Apple butiker där (typ Macoteket eller likannde)? Hur stark är Apple i Finland?

En annan fråga: Jag har CSN-kortet i Sverige som gäller till hösten någon gång... kan jag använda mig av CSN-rabatten vid köp av dator via finska Apple Store?

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-02 10:43

Köpställen i Finland, jag fattar inte vad det står, men det kanske du gör.
http://www.apple.com/fi/buy/

• Oregistrerad
  • 2006-05-02 10:54
Ursprungligen av Konrad:

Köpställen i Finland, jag fattar inte vad det står, men det kanske du gör.
http://www.apple.com/fi/buy/

Jo, har kollat denna sida tidigare... verkar ändå rätt glest med Apple butiker i Finland... Har inte hittat någon motsvarighet till Macoteket till exempel. Men Apple Store finns ju alltid

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-02 17:44
Ursprungligen av Ramirez:

Jo, har kollat denna sida tidigare... verkar ändå rätt glest med Apple butiker i Finland... Har inte hittat någon motsvarighet till Macoteket till exempel. Men Apple Store finns ju alltid

Bor du i Finland?
I så fall ska det väl inte vara några problem att handla från exempelvis Macoteket eller inWareHouse. EU du vet.

• Oregistrerad
  • 2006-05-02 22:00
Ursprungligen av Konrad:

Bor du i Finland?
I så fall ska det väl inte vara några problem att handla från exempelvis Macoteket eller inWareHouse. EU du vet.

Nej, jag bor i Sverige men ska flytta till Finland i juni. Har inte möjlighet att skaffa den dator jag vill ha förrän juni (eventuellt MacBook Pro), börjar jobba då i Finland. Just nu studerar jag och däfrör funderar jag också ifall jag kan använda min svenska CSN-rabatt i finska Apple Store.

Nej, jag bor i Sverige men ska flytta till Finland i juni. Har inte möjlighet att skaffa den dator jag vill ha förrän juni (eventuellt MacBook Pro), börjar jobba då i Finland. Just nu studerar jag och däfrör funderar jag också ifall jag kan använda min svenska CSN-rabatt i finska Apple Store.

Vart i Finland skall du flytta?

Kan tipsa om följande macbutiker!

www.officeline.fi
Webbutik samt macbutiker i Helsingfors även i Jyväskylä, Åbo

www.varimport.fi (h:fors, åbo, tammerfors)
www.tektor.fi (h:fors)
www.mustapekka.fi (jyväskylä)
www.creativepc.fi (vasa, jakobstad)

• Oregistrerad
  • 2006-05-03 11:45
Ursprungligen av Solitere:

Vart i Finland skall du flytta?

Kan tipsa om följande macbutiker!

www.officeline.fi
Webbutik samt macbutiker i Helsingfors även i Jyväskylä, Åbo

www.varimport.fi (h:fors, åbo, tammerfors)
www.tektor.fi (h:fors)
www.mustapekka.fi (jyväskylä)
www.creativepc.fi (vasa, jakobstad)

Detta är ju toppen bra Ska flytta till Jakobstad.

Apple är inte riktigt lika starkt i Finland som i Sverige, men definitivt på uppgång. Apple butikerna är främst koncentrerade till de större städerna.

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-02 19:52

Priset kan vara ett problem. Jäkla irriterande att Apple.fi inte finns på svenska förresten.

välkommen till jeppis...

massi björkgren på creativ.. i jakobstad kan hjälpa med det mesta inom mac..

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-05 16:35

Ja stackars du när du ska till Jakobstad. Människorna kan ibland väldigt ego och så men jordnära. Kommer själv därifrån ;). Men nåt du bör pröva när du kommer dit är Korv Göran grillens kebab, bättre kebab finns inte. Lär ska ha fått ny ägare och det kan ha gjort saken något sämre men jag vet inte.

Dett finns en man i Vasa vid namn Västi. Har ett garage och säljer mest PC men är Mac människa så han säljer såna väldigt gärna. I Finland kan man inte leva på att enbart sälja Apple grejer. Jag varnar starkt för ett gammalt Apple center i Vasa. Alla mac användare verkar ha bojkottat stället. Enda vettiga butiken för en österbottning i mina ögon är AppleStore förutom Västi då. Men via Finska Apple Store får man ingen finansiering eller studie rabatt, sjukt dåligt tycker jag. Senaste jag köpte en mac köpte jag den från Sverige. Nästa gång blir det via Västi antagligen en intel iMac.

Uppdatering:

Det Apple centret verkar inte finnas mera på Apples sida men Västi hittar du från:
http://www.viamichelin.com/b2b2c/fin/dyn/controller/dlPoiAccess;jsessionid=hOOFaCsqwUJ2h0UC1WbMIwG?idx=0&id=108849&productId=88550&return_url=%2Fb2b2c%2Ffin%2Fdyn%2Fcontroller%2FDLAmbiguous%3Bjsessionid%3DhOOFaCsqwUJ2h0UC1WbMIwG%3FproductId%3D88550%26strLocid%3D11420yc10%26mapId%3D-tqjvpg2rbpodjp%26c2%3D1&fromlist=true&wnoss=true&IconFileID=1

Senast redigerat 2006-05-05 17:01
  • Oregistrerad
  • 2006-05-06 15:16
Ursprungligen av juanito:

Ja stackars du när du ska till Jakobstad. Människorna kan ibland väldigt ego och så men jordnära. Kommer själv därifrån ;). Men nåt du bör pröva när du kommer dit är Korv Göran grillens kebab, bättre kebab finns inte. Lär ska ha fått ny ägare och det kan ha gjort saken något sämre men jag vet inte.

Dett finns en man i Vasa vid namn Västi. Har ett garage och säljer mest PC men är Mac människa så han säljer såna väldigt gärna. I Finland kan man inte leva på att enbart sälja Apple grejer. Jag varnar starkt för ett gammalt Apple center i Vasa. Alla mac användare verkar ha bojkottat stället. Enda vettiga butiken för en österbottning i mina ögon är AppleStore förutom Västi då. Men via Finska Apple Store får man ingen finansiering eller studie rabatt, sjukt dåligt tycker jag. Senaste jag köpte en mac köpte jag den från Sverige. Nästa gång blir det via Västi antagligen en intel iMac.

Uppdatering:

Det Apple centret verkar inte finnas mera på Apples sida men Västi hittar du från:
http://www.viamichelin.com/b2b2c/fin/dyn/controller/dlPoiAccess;jsessionid=hOOFaCsqwUJ2h0UC1WbMIwG?idx=0&id=108849&productId=88550&return_url=%2Fb2b2c%2Ffin%2Fdyn%2Fcontroller%2FDLAmbiguous%3Bjsessionid%3DhOOFaCsqwUJ2h0UC1WbMIwG%3FproductId%3D88550%26strLocid%3D11420yc10%26mapId%3D-tqjvpg2rbpodjp%26c2%3D1&fromlist=true&wnoss=true&IconFileID=1

Jag härstammar från Jakobstad... min hemstad med. Så jag är österbottning från grunden. Känner till Korv Görans kebab... hoppas den inte blivit förstörd nu

Jag ställer dessa frågor därfrö att jag switchade till Mac här i Sverige. Innan jag flyttade till Sverige jobbade jag inte med Mac. När jag bodde i Finland märkte jag inte av Apple nästan någonting alls... Så det är alltså det enda jag är orolig över gällande min tillbakaflytt, Men ni har svarat bra... Lite Apple i Finland alltså

Jobbigt det här med att inte studierabatt finns. Skulle köpa dator här annars men ekonomin tillåter inte nu.. Hmm... Hur gjorde du Juanito när du köpte dator från Sverige? Via svenska Apple Store eller?

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-07 20:23

Hur gjorde du Juanito när du köpte dator från Sverige? Via svenska Apple Store eller?

Tja jag tog båten till "Tjockholm" från Åbo. Hade avtalad mötes tid och adress. Sen kollade jag min första DVD film på vägen hem.
Men jag köpte begagnat. Och det var år 2002. En Titanium på 400 MHz. Numera är begagnat priserna inte så mycket billigare i Sverige så det lönar sig kanske inte att resa. Men jag fick resan, spriten mera RAM minne och lite pengar till övers då jämfört med begagnade priser i Finland.

Tror att det var via MacPressens Macbörsen som jag fick kontakt med säljaren. Numera finns MacBörsen på Macworld och jag gillar den inte lika mycket. MacPressen är en mac tidning som jag saknar.

Officeline i Helsingfors har studierabatt. Kolla länken Edu-hinnottelu i vänstra listan på hemsidan. Där hittar du mera info. Ett ställe som inte är nämnt är tidigare People Group som nu heter E-Piste. Sen finns ett pro ställe på Drumsö, som man skall boka tid för förhandlingar. Kommer inte ihåg vad de heter nu just.

Haha, Västi är ju ur cool Aningen spurgu bara..Fick en halv timmes uppläxning då ja va där förra gången och han rengorde min skärm på insidan, han tyckte jag misskötte min ibook

• Oregistrerad
  • 2006-05-08 14:54
Ursprungligen av kimronnholm:

Haha, Västi är ju ur cool Aningen spurgu bara..Fick en halv timmes uppläxning då ja va där förra gången och han rengorde min skärm på insidan, han tyckte jag misskötte min ibook

Verkar vara cool Får väl skaffa en ny intel-Mac via Västi Tar han inbytes Macar? Om inte finns det ställen i Finland som gör det (typ Macrent i Stockholm)?

Jag är inte totalt 100% på att han gör det, men ganska säker, har för mig att han tog emot en kompis farsas ppc mini mot en intel.

Frågan är hur ofta man behöver ett apple center. De återförsäljare jag kontaktat i Österbotten verkar ha rätt höga priser så jag har beställt via Applestore de senaste gångerna. Nu bor jag iofs i Åbo och har Varimport ett kvarter bort. Har varit in 2 gånger på lika många år... men det är ju jag det...

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-13 13:34

Jag köpte min powerbook från Creative PC:s kontor i Smedsby utanför Vasa. Dom hade problem att få fram en ibook till mig pga hög efterfrågan så det blev en PB istället.

Jag beställde ibooken ett par dagar efter att 12" 1.33 Ghz kom (sista revisionen) och applestores egna kunder går ju före de andra importörerna och deras återförsäljare.

Ett annat ställe att köpa mac på i vasa är Ingenjörsbyrå Timo Västi som sålt mac i många år. Han har varken butik eller lager utan betjänar kunder hemifrån sitt eget vardagsrum Han gör det vid sidan av sitt vanliga jobb. Nackdelen är att han, vad jag vet, inte talar svenska.

• Oregistrerad
  • 2006-05-13 15:19
Ursprungligen av Perc:

Jag köpte min powerbook från Creative PC:s kontor i Smedsby utanför Vasa. Dom hade problem att få fram en ibook till mig pga hög efterfrågan så det blev en PB istället.

Jag beställde ibooken ett par dagar efter att 12" 1.33 Ghz kom (sista revisionen) och applestores egna kunder går ju före de andra importörerna och deras återförsäljare.

Ett annat ställe att köpa mac på i vasa är Ingenjörsbyrå Timo Västi som sålt mac i många år. Han har varken butik eller lager utan betjänar kunder hemifrån sitt eget vardagsrum Han gör det vid sidan av sitt vanliga jobb. Nackdelen är att han, vad jag vet, inte talar svenska.

Häftigt... tror att min nästa Mac kommer från Västis vardagsrum

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-14 21:34

Hur vida Timo Västi talar svenska vet jag inte. Inte heller om frun talar svenska. Men jag har förstått att frun sköter det administrativa. Däremot sköter Timo själv det teckniska ifall man har några önskemål om uppgraderingar osv.

Köpte mig nästan en G5a för en tid sen men jag körde in i ett väg räcke under en hal vinter dag. Och hade endast trafik försäkring så det blev en bil reparation i stället. Och ännu väntar jag på att skrapa ihop pengar till en ny dator.

Varför har inte iMac 2 HD platser, vill ha Raid 0.

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-19 11:41

Tjaba.. googlade lite på timo västi då jag går i köptankar å så snubblade jag över er konversation. Har haft och göra med honom för ett antal år sedan då jag studerade österbotten och han talar hjälplig svenska och frun vill jag minnas förstår nog svenska men svarade på finska. Var och hälsade på honom då jag diskuterade köp, han är cool och med honom kan man diskutera lösningar som passar ens behov (han vet allt som är värt att veta). Personlig service och bra priser var han känd för då. Man skall inte låta sig skrämmas av röran i hans "butik" hem och att han inte har kostym och slips. Han kan sin sak.

1
Bevaka tråden