Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Apple verkligen tillverkat datorer länge?

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-04 19:33
Ursprungligen av martin_stenmark:

Någon av de varmaste MBP var över 80 grader. Snart kan man koka sitt kaffe PÅ VÄG till jobbet!

96 C läste jag som högsta i något forum. Enligt specifikationerna är 100 C vad yonah tål som mest.

Apples kan nu officiellt fylla på sin spec lista på MBP att den även fungerar som vattenkokare!

Den skall stänga av sig vid 125C enl spec. "Intel® Core™ Duo Processor and Intel® Core™ Solo Processor on 65 nm Process Datasheet" kap 3.4

http://www.intel.com/design/mobile/datashts/309221.htm

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-05-05 07:31

Meeeeen. Vänta nu. Kylflänsen pressas väl fast mot processorkärnan? Kylpastan kommer ju då att pysa ut på sidan av precis som det ser ut på bilderna. Mängden pasta mellan fläns och processor kommer ju då att vara precis lika mycket som om man lagt på lite och sen pressat på flänsen. Skulle verkligen den pastan som pyser ut på sidan påverka processorns värmeutveckling så mycket?

Ursprungligen av bollman:

Meeeeen. Vänta nu. Kylflänsen pressas väl fast mot processorkärnan? Kylpastan kommer ju då att pysa ut på sidan av precis som det ser ut på bilderna. Mängden pasta mellan fläns och processor kommer ju då att vara precis lika mycket som om man lagt på lite och sen pressat på flänsen. Skulle verkligen den pastan som pyser ut på sidan påverka processorns värmeutveckling så mycket?

Kylpastan har ungefär samma konsistens som spackel. Aldrig att man kan pressa ut allt som behövs bara genom att trycka på flänsen med den mängden. Det ska typ vara som ett riskorn med pasta man smetar på om man ska kunna trycka ut det. Många anser att kylpasta kletar man på lite o skrapar bort det överblivna med rakblad eller liknande.

Kolla här på hur tilverkaren tycker att man ska göra: http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Senast redigerat 2006-05-05 09:32
Ursprungligen av bollman:

Meeeeen. Vänta nu. Kylflänsen pressas väl fast mot processorkärnan? Kylpastan kommer ju då att pysa ut på sidan av precis som det ser ut på bilderna. Mängden pasta mellan fläns och processor kommer ju då att vara precis lika mycket som om man lagt på lite och sen pressat på flänsen. Skulle verkligen den pastan som pyser ut på sidan påverka processorns värmeutveckling så mycket?

Problemet är snarare att all värme inte leds dit den skall i första taget, utan sprids åt alla håll och kanter. Kylförmågan försämras iom att temperaturen i områden som inte skall vara varma är det och att dom områdena inte heller har något som kyler ner det vilket i sin tur ökar temperaturen osv... lite som en rullande snöbolls effekt.

Riskornet alla pratar om är helt korrekt, det skall bildas en liten yta mellan kylning och chip inte mer... om storleken på denna yta är större ökar det INTE kylningen som man lätt kan tro utan snarare tvärtom man ökar risken för att värmen tar "genvägar".

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-05 20:40

Förklarande:

Konduktivitet uppstår där resistansen är låg och är bättre vid lägre motstånd. Värmen kommer alltså ledas där resistansen är minst - där värmen leds mest effektivt. Eftersom luft har så pass låg densitet och allmänt dåligt värmekonduktiv förmåga kommer energiförlusten från en processor att vid optimala förhållanden ledas bort från kärnans kisel till den anslutna kylfläsen. Har kylpastan applicerats optimalt (täckt igen alla ojämnheter och repor på kylfläns och kärna utan att vara i vägen för värmen) kommer ingen luft att uppstå mellan kärna och kylfläns. Finns onödigt mycket kylpasta runt om kärnan kommer den i viss mån leda värme - den leder ju trots allt bättre än luften runt kärnan - vilket leder till att värme strålar ut från kylpastan och värmer upp innanmätet och i slutändan aluminiumchassit. Är kylpastan dåligt utspriden, isolerande (för tjock) eller utspridd med luftbubblor försämras självklart konduktiviteten vilket ytterligare kan förvärra värmesituationen i din dator.

I MBPs fall är situationen ytterligare förvärrad av att temperaturgivarna som styr fläktarna är anslutna och mäter på heatpipen (kylflänsen) och inte vid processorn (CPU-fläkt saknas). Vid ickeoptimal värmeöverföring kommer därför värmen att eskalera.

hahaha... håller du på att avlägga en doktors avhandling? Men iaf precis så är det!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-08 16:21

Min nya burk (V17) ligger idle på 59-62C och 75C load. Oacceptabelt. När fan ska apple lära sig. Går knappt att ta i burken. Fläktarna går in först vid 78-80C och kyler ner till runt 75C. Enligt min erfarenhet brukar allt över 60C påverka livslängden...

Hur varma är era burkar?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-08 16:37
Ursprungligen av tobhas:

Min nya burk (V17) ligger idle på 59-62C och 75C load. Oacceptabelt. När fan ska apple lära sig. Går knappt att ta i burken. Fläktarna går in först vid 78-80C och kyler ner till runt 75C. Enligt min erfarenhet brukar allt över 60C påverka livslängden...

Hur varma är era burkar?

Jag vet inte hur varm den är eftersom det inte går att mäta (eller hur gör amn det?), men jag kan hålla i den utan att bränna mig.

Jag tycker den är ungefär lika varm som min PowerBook G4 15" 1.5 Ghz, men tystare. Tycker båda dessa datorer är rätt varma, men det är inget som stör mig. Rätt skönt på vintern att värma sig på...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-08 16:38
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-08 16:40

Kanske irellevant men när jag pressar min iBook 14" (senaste revisionen) hårt kan jag komma upp i 65-67 C. Och detta efter minst en timmes spelande eller fullskärmsfilm i hög upplösning.

Det där låter ju sjukt!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-08 17:33

Körde coreduotemp på min Macbookpro 2.16Ghz 2 Gb minne 7200 rpm disk tempraturen pendlar enligt programt mella 37 -39 grader, helt ok tycker jag spelat musik, call of duty demo , surfat.. etc

Men dator är inte kall , hut tillförlitig är programet och vart sitter senorn?

//Daniel

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-08 17:37

Starta om datorn och programmet, fick 22C första gången.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-08 17:59

ok 60 grader konstant, låter rimligare...

//Daniel

  • Oregistrerad
  • 2006-05-27 10:49

Lite gammal debatt men jag blir lite frågande här. Jag jobbar inte praktiskt med sånt här men har ändå ett hum om fysikaliska grundprinciper och det känns som hela resonemanget är ologiskt.

Korrekt applicering av kylpastan skall väl säkerställa maximal bortledning av värme FRÅN processorerna TILL omgivningen? Det betyder väl i så fall att temperaturskillnaden mellan datorns hölje och processorerna minskar? Det i sin tur måste ju betyda att höljet blir varmare!

Så att Apple blir bättre på att applicera pastan lär knappast ge en svalare dator, på utsidan! Däremot på insidan. Mängden värmeenergi som alstras om datorn gör samma jobb är väl densamma?

Eller missar jag något väsentligt?

Ursprungligen av mitokondrie:

Lite gammal debatt men jag blir lite frågande här. Jag jobbar inte praktiskt med sånt här men har ändå ett hum om fysikaliska grundprinciper och det känns som hela resonemanget är ologiskt.

Korrekt applicering av kylpastan skall väl säkerställa maximal bortledning av värme FRÅN processorerna TILL omgivningen? Det betyder väl i så fall att temperaturskillnaden mellan datorns hölje och processorerna minskar? Det i sin tur måste ju betyda att höljet blir varmare!

Så att Apple blir bättre på att applicera pastan lär knappast ge en svalare dator, på utsidan! Däremot på insidan. Mängden värmeenergi som alstras om datorn gör samma jobb är väl densamma?

Eller missar jag något väsentligt?

Det du har missat är att man har möjligheten att leda värmen. Den ska via fläkt ut ur datorn.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-27 11:17

Om värmekonduktiviteten blir bättre mellan processorns kärna och heatpipen (kylpastan har applicerats korrekt), leds mer värme bort från processorn till heatpipen. Eftersom värmen alltid färdas där lägst resistans förekommer, kommer den dock inte att spridas i omgivningsluften eller till höljet då kylpastan har högre konduktivitet än omgivningsluften. Du har rätt i att ovanstående scenario skulle ge ett varmare datorhölje om man inte hade 2 fläktar som blåste ut den varma luften omgivande heatpipens ändar ut ur lådan.

Om Apple lärde sig detta skulle det i teorin leda till lägre temperaturer både på utsidan och insidan av datorn, dock med lite mer fläktljud.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-28 15:20
Ursprungligen av tobhas:

Eftersom värmen alltid färdas där lägst resistans förekommer, kommer den dock inte att spridas i omgivningsluften eller till höljet då kylpastan har högre konduktivitet än omgivningsluften.

Vi kanske inte skall gräla fysik men i princip säger du att ett varmt kopparrör inte värmer upp den omgivande luften för att värmekällan (processorn) har en bättre värmekonduktiv koppling till kopparn än luften. Låter helt orimligt i mina öron.

Med samma resonemang kring vatten så betyder det att vanliga väreelement inte fungerar. Vattnet (som bär värmen) har en bättre koppling till elementets metallhölje än den omgivande luften så luften kommer inte värmas upp??!!

Hur som hels, sitter det luftfläktar i de nya Mac Book? Hur är det i halvnya Powerbooks? Jag hade tidigare en 867 MHz PB och den hade en fläkt som verkligen gav sig tillkänna. Nu har jag en 1.33 GHz och den är verkligen tyst. När den jobbar hårt så hörs ett slags klirrande ljud är det någon slags vätskekylning? Det låter inte som en luftfläkt i alla fall.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-28 16:04
Ursprungligen av mitokondrie:

Vi kanske inte skall gräla fysik men i princip säger du att ett varmt kopparrör inte värmer upp den omgivande luften för att värmekällan (processorn) har en bättre värmekonduktiv koppling till kopparn än luften. Låter helt orimligt i mina öron.

Ber om ursäkt. Ändra "spridas" till "ledas" så framgår min tes tydligare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-27 12:43

Jag har skrivit dethär förrut, men aja, kan ju skriva det igen. För det första tycker jag också att deras datorer är för varma, betydligt varmare än vissa andra Core Duo laptops.

Men; och jag tror att ni kan ta mig för mitt ord, detta beror på industriell design snarare än något annat. Tänk såhär; processorn avger en viss effekt, som måste kylas bort. Ju högre temperaturskillnad mellan CPU:n och omgivningen, dessto större avkylningseffekt. Andra PC tillverkare löser detta genom att sätta in mycket fläktar, och ha ett STORT HÖJLE. Apple har SMÅ höljen, mindre plats att kyla av dessa watt, och således måste dom ha en högre delta-temperatur.

Jag tror att dom ligger lite på gränsen dock, eftersom vissa datorer inte fungerar. Datorn KAN bli så varm, så länge man ser till att omgivande komponenter har det bra. Gör man bara detta rätt, så påverkar det INTE livslängd på datorn osv.

Apples PROBLEM dock, är att jag inte tror att dom har tillräckligt mycket koll på sin essambly-line, dvs människorna i fabriken måste ju pumpa ut datorer i ett jävla tempo, och jag tror helt enkelt att Apples felmarginal+för dålig nogranhet vid bygget har lett till detta.

Ursprungligen av desh:

Apples PROBLEM dock, är att jag inte tror att dom har tillräckligt mycket koll på sin essambly-line, dvs människorna i fabriken måste ju pumpa ut datorer i ett jävla tempo, och jag tror helt enkelt att Apples felmarginal+för dålig nogranhet vid bygget har lett till detta.

Spik + Huvud => Kapow!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-29 10:28

Njaha? Ledas eller spridas, fattar inte riktigt den stora skillnaden...

Är det så här du menar: Så länge kopplingen till heatpipen är bra så leds den mesta av värmen till heatpipen som i sin tur leder ut värmen effektivt (med en fläkt eller?) ur datorn. Detta gör att bara en liten del av värmen hamnar i t.ex. höljet. Om däremot kopplingen processor / heatpipe är dålig så läcker en stor del av värmen istället ut i datorns inanmäte (främs via kopparbanor och luften inne i datorn förmodar jag) och detta värmer i sin tur upp höljet.

I så fall så är jag med på vad du menar.

Men hur leds värmen bort i t.ex. en PB 1.33 GHz det finns ju ingen fläkt eller gör det det? I så fall är den otroligt tyst. Jag trodde höljet var en betydande del av kylsystemet - därav missförståndet tror jag.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-29 11:55

Precis så menar jag. Vet inget om en PB 1.33 då jag är från pc-världen, men att den skulle vara utan fläktar låter otroligt. Att höljet är en del i kylsystemet är väl knappast trovärdigt eftersom det då skulle kräva att varm luft cirkulerar inne i lådan - något ett kylsystem självklart skulle eftersträva att motverka. Tror mer att detta är en dålig ursäkt från Apple för att rättfärdiga de alldelles för varma datorerna och deras dåligt applicerade kylpasta.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-29 15:30
Ursprungligen av tobhas:

När jag monterade datorer som PC-tekniker för ett par år sedan var vi väldigt noga med mängden och framförallt tjockleken av kylpasta. Vi använde rakblad vid appliceringen för att få tunnaste möjliga skikt kommer jag ihåg. Nedanstående väcker stora frågetecken - har Apple vekligen byggt datorer sen 80-talet?

http://forums.somethingawful.com/showthread.php?s=&threadid=1864582

Pinsamt, börjar ju undra vad mer som är felmonterat på sin maskin.
Ångrar att jag köpte en mac.

Apple tillverkar inte datorer längre. De designar inte ens chipset längre.
Nu är det ASUS som tillverkar och Intel som designar mobos.
Asus egna laptops har samma värmeproblem som Macbooks.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-30 08:27
Ursprungligen av Sidde:

Apple tillverkar inte datorer längre. De designar inte ens chipset längre.
Nu är det ASUS som tillverkar och Intel som designar mobos.
Asus egna laptops har samma värmeproblem som Macbooks.

Hur kommer det sig då att Apples servicemanual har instruktioner som är otroligt fel? Det är instruktionerna Apples tekniker får när de ska reparera datorerna, men det kanske inte är Apple som står för dem heller?

Sen måste jag fråga, är det inte olika företag som sätter ihop MacBook och MacBook Pro?

Att höljet skulle vara en del av kylsystemet är inte alls otroligt. Zalman t ex har chassin som i princip består av en enda stor kylfläns (extremt exempel, jag vet). Att det skulle behövas luft för att forsla värmen är ju inte skrivet i sten heller. Det finns, förutom att man kan ha en direkt mekanisk koppling, vatten- och gaskylning.

De allra flesta av Apples datorer är rejält tysta. Fläktarna (som finns i samtliga modeller som säljs just nu) går inte igång förräns de behövs. En utav fördelarna med de äldre G4-processorerna var just att de inte gav ifrån sig så mycket värmer (värme/prestanda rättare sagt), därav den låga ljudnivån.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-29 21:17

Problemet med de bärbara intelmacarna är att fläktarna inte går igång pga. vad som tidigare skrivits - den dåliga kontakten mellan processor och heatpipe. Om min processor är uppe i 85C och höljet samtidigt är så varmt att jag finner obehag i att ens röra vid datorn vill i alla fall jag att fläktarna går igång. Faktum är att jag på min andra Macbook Pro inte hörde fläktarna gå igång någon gång för utom vid Apples Hardware Test.

Jag är medveten om att det är asustek som tillverkar Apples datorer, pinsamt också för dem att tillåta såna undermåliga produkter ut från fabrikerna.

Jag har säkert missförstått någon någonstans men det verkar i mina ögon vara ungefär samma princip som ett kylskåp... Något som är varmare på utsidan kan vara kallare på insidan.

* En dator A som förbrukar, säg 35W, och blir 55 grader C på höljet.
* En dator B som förbrukar samma mängd energi: 35W, och blir 45 grader C på häljet.

Betyder inte det att mer energi har förflyttats bort från de interna delarna i A än i B, därför mår komponenterna i A bättre?

Bevaka tråden