Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini som stereo - hembio? bra högtalare?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Stereon har åkt ut och snart (??) är mina 300 cd skivor inlagda på hårddisk.
Men hur får jag bra ljud?

Hur ska jag koppla?

Måste jag köpa förstärkare eller finns det någon fräck möjlighet att slippa förstärkare och styra allt från macen?

Letar oxå efter ett högtalarsystem (5.1?) som låter jättebra.

Tacksam för goda råd!

Henrik

Din Mac Mini har ju inte 5.1-utgång så den första tanken är varför ska du då ha ett sånt system? *

Om man ska ha riktigt bra ljud så är det tyvärr fortfarande hyggligt stor skillnad mellan separata högklassiga komponenter och att köra från datorer. Naturligtvis måste du också ha någon form av separat förstärkare för att driva högtalare.

Varför inte bara behålla stereon och koppla in din Mini där?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-30 09:25
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Din Mac Mini har ju inte 5.1-utgång så den första tanken är varför ska du då ha ett sånt system?

Hur kan du veta att han inte har optisk utgång? Har han en Mac Mini med Intel så har han ju optisk ljudutgång.

För att återgå till trådskaparens fråga:

Du kopplar bara in stärkaren med en optisk kabel, sen ska det funka. Du styr ju sedan allt från datorn, förstärkaren skickar ju bara ljudet från iTunes vidare till högtalarna.

Ursprungligen av akesson:

Hur kan du veta att han inte har optisk utgång? Har han en Mac Mini med Intel så har han ju optisk ljudutgång.

För att återgå till trådskaparens fråga:

Du kopplar bara in stärkaren med en optisk kabel, sen ska det funka. Du styr ju sedan allt från datorn, förstärkaren skickar ju bara ljudet från iTunes vidare till högtalarna.

Jag har precis installerat en Mac Mini intel Duo Core med optisk kabel till Ipod Hi-fi. Funkar kanon, tänk dock på att när man kör optisk utgång från Mac Mini så reglerar man ljudet på högtalaren/förstärkaren, inte på Minin. Då båda dessa enheter har Apple fjärr måste man leva med att styra händelserna med en fjärr, mac mini och styra ljudvolymen med den andra, iPod Hi-fi. I övrigt är jag nöjd förutom några små buggar i Frontrow - bland annat så hittar inte front-row mina musikvideos om jag inte först tittat på en video via iTunes.

Hmm....
Det finns en optisk utgång på Minin. Jag trodde att den var för 5.1 ljudet. Eller har jag fel.
Stereon var tio år gammal och såldes billigt häromdagen.
Henrik

Ursprungligen av nordicnews:

Hmm....
Det finns en optisk utgång på Minin. Jag trodde att den var för 5.1 ljudet. Eller har jag fel.
Stereon var tio år gammal och såldes billigt häromdagen.
Henrik

Den lilla asterisken i mitt inlägg refererade just till att Mini har en optisk utgång, men jag glömde att skriva dit det.

Tänk på att den optiska utgången kräver en förstärkare med inbyggd D/A-omvandlare. Du får heller inte 5.1-ljud från vanliga CD-skivor, utan i bästa fall "simulerat" surround-ljud

När du använder den optiska utgången så styrs ljudet från förstärkaren, inte från datorn. Om du vill styra ljudet från datorn måste du använda analog utgång, och då får du inte 5.1-ljud

Jag fattar inte varför inte det går att justera volymen på era Mac mini intels ... jag har en PowerMac G5 med analog och "optisk digital utport" .. går utmärkt att sänka och höja volymen från datorn för den digitala ...

som jag sagt förut så är detta antagligen en REJÄL bugg från apples sida ...

jag menar .. menar ni att man inte kan höja och sänka volymen med er vita apple remote när ni är i FrontRow läge och tittar på en film och har ljudet ut via den optiska till er surround förstärkare .. ?????

Ursprungligen av Tussen69:

Jag fattar inte varför inte det går att justera volymen på era Mac mini intels ... jag har en PowerMac G5 med analog och "optisk digital utport" .. går utmärkt att sänka och höja volymen från datorn för den digitala ...

som jag sagt förut så är detta antagligen en REJÄL bugg från apples sida ...

jag menar .. menar ni att man inte kan höja och sänka volymen med er vita apple remote när ni är i FrontRow läge och tittar på en film och har ljudet ut via den optiska till er surround förstärkare .. ?????

Man styr inte volymen från en digital signal. Gör man det förlorar man så pass mycket ljudkvalitet (reduktion av bitar) att detta i sig är en bugg.

1
Bevaka tråden