Varför dyrare på Apple Store SE än US?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur motiverar apple sina priser på swedenstore...det var ett tag sedan dollarn stod i tio kronor.
Varför skall en svensk betala mer för sina varor än en Amerikan? Och det handlar om stora summor! För 18 916,68 kronor får jag nu på morgonen 2499 Amerikanska dollar.

Dels så är det Amerikanska priset utan skatt. Sedan så är löner, avgifter skatt osv högre i Sverige vilket visar sig i prisnivån ibland. Apple har säkert en marginal mellan dollarna och kronan så att de inte måste ändra priserna så ofta.

Det finns många trådar om det här, där du kan hitta mer svar.

/Martin

Snälla, sök på forumet innan ni postar.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Snälla, sök på forumet innan ni postar.

Han skrev ju inlägget 06:02 en söndagmorgon, då MÅSTE det ju vara ok att inte söka först! :rolleyes:

Ursprungligen av Prusik:

Hur motiverar apple sina priser på swedenstore...det var ett tag sedan dollarn stod i tio kronor.
Varför skall en svensk betala mer för sina varor än en Amerikan? Och det handlar om stora summor! För 18 916,68 kronor får jag nu på morgonen 2499 Amerikanska dollar.

Diskussionen dyker upp med jämna mellanrum och nästan alltid är det momsen som spökar. I Sverige har vi 25% moms och enda sättet att ändra på det är att välja rätt i valet i höst

Minsta MacBook Pro kostar 17.036kr exkl moms på svenska AppleStore.

http://www.forex.se/ visar en dollarkurs på 7:56 kr/dollar.

USA-priset är $1999 vilket blir 15.112 kronor - 1924kr billigare eller 11%. Går inte riktigt att motivera resan över Atlanten om du bara ska köpa en dator och tänker betala svensk moms.

• Oregistrerad
  • 2006-05-01 12:44
Ursprungligen av Björnström:

Diskussionen dyker upp med jämna mellanrum och nästan alltid är det momsen som spökar. I Sverige har vi 25% moms och enda sättet att ändra på det är att välja rätt i valet i höst

Minsta MacBook Pro kostar 17.036kr exkl moms på svenska AppleStore.

http://www.forex.se/ visar en dollarkurs på 7:56 kr/dollar.

USA-priset är $1999 vilket blir 15.112 kronor - 1924kr billigare eller 11%. Går inte riktigt att motivera resan över Atlanten om du bara ska köpa en dator och tänker betala svensk moms.

Jag har svårt att tro att man skulle sänka momsen på konsumtionsvaror även om borgarna skulle vinna...

Är det bara jag som sitter och funderar lite på rubriken "Varför dyrare på Apple Store US än SE"? :rolleyes:

Men som sagt, det är moms, skatt och avgifter som skapar skillnaden.
Angående huruvida presidenten i USA är dummast eller inte så tror jag inte att den diskussionen riktigt hör hemma här.

Ursprungligen av Björn Leander:

Är det bara jag som sitter och funderar lite på rubriken "Varför dyrare på Apple Store US än SE"? :rolleyes:

Men som sagt, det är moms, skatt och avgifter som skapar skillnaden.
Angående huruvida presidenten i USA är dummast eller inte så tror jag inte att den diskussionen riktigt hör hemma här.

Rubriken är numera korrigerad

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-01 11:30

Istället för att rösta 'rätt' så kan man ju flytta till USA om man föredrar att ha det som de har det?

• Oregistrerad
  • 2006-05-01 18:31
Ursprungligen av d99gnu:

Istället för att rösta 'rätt' så kan man ju flytta till USA om man föredrar att ha det som de har det?

vad har "rösta rätt" med USA att göra?

Ursprungligen av DaPhox:

vad har "rösta rätt" med USA att göra?

Se Björnströms inlägg så hittar du svaret.

Senast redigerat 2006-05-01 23:04

Inlägg av endast politisk karaktär kommer att tas bort som off-topic

RR / i egenskap av moderator

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-01 15:20

Richard: Så jag skall dryga ut mitt inlägg med mer information bara för att svara på Björnströms dito?

Jag tänker inte starta någon politisk debatt men när någon postar en snabb gliring tycker jag man kan tillåta andra sidan samma rätt, så länge det inte blir en diskussion.

Synpunkter på moderering tas med fördel i feedback-forumet, men det ligger i allas intresse att att trådar inte spårar ut i fullständig off-topic. Gränsdragningsfrågor är alltid svåra och det går inte att uppnå någon milimeterrättvisa.

Håller med d99gnu, fast tvärtom. Det är omöjligt att undvika diskussion om man tillåter motargument. Däremot kan det inte vara särskilt svårt att bara ta bort det första inlägget av politisk karaktär eller redigera det, så undviker man problem. Det är säkert svårt att veta vilket det är i vissa fall, men i detta fallet är det väl ganska uppenbart?

Vänligen håll er till ämnet. Den som enbart vill uttrycka OT-saker hänvisas till Loungen

Det var dumt och onödigt att ta upp politik i tråden - ledsen för allt extrajobb Richard.

1
Bevaka tråden