Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man fet text i Indesign?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag blir tokig! Jag hittar inget alternativ för att göra fet text i Indesign (CS2)!

Hjälp!

  • Medlem
  • 2006-04-25 23:26

Att "göra fet text" är till för pöbeln, och ingenting man sysslar med i ett så sofistikerat program som InDesign.
Du får istället välja vilken stil du vill ha på typsnittet från menyn som ligger under menyn där du väljer typsnitt i Typsnitts- eller Kontrollpaletten. Där brukar det stå "Roman, Bold, Italic, Bold Italic" osv, beroende på vilket typsnitt som är valt.

Misstänkte tyvärr det. Ett riktigt skituselt beslut av Adobe enligt min åsikt!
Det är ju inte bara en gång per dokument man vill fetmarkera en speciell text, och att då behöva släppa tangentbordet för att med musen välja rätt snitt i familjen skapar ett hyfsat avbrott!

Finns det inte program (QXP?) som automatiskt väljer Fet när man trycker COM+B?

*suck*

Tack för svaret iallafall!

Det skulle det vara, om det vore så, men som tur är så är det inte det

Prova t.ex. Cmd+Shift +B

Det är ju så typsnitt fungerar. Är det ett vettigt typsnitt har du dessutom flera olika steg.
Att bara göra fetstil blir inte som typsnittet är tänkt. Du tycker alltså att det är bättre när ett program har alla de varianterna av typsnittet och dessutom kan göra alla lite extra feta?!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-26 00:04

Men det funkar bara om man har typsnitt som har "Bold" med i typsnittsfamiljen. Med andra funkar det på skärmen, men inte om man ska rippa för tryck.
I alla fall så vitt jag vet.

InDesign har inte "elektronisk fetning", dvs typsnitten måste ha en "bold"-variant och typsnittet måste vara rätt gjort och i familjen ha angivet vilket som är dess "bold"-variant (oavsett om den heter "Heavy" eller liknande)

Skulle man behöva feta typsnitt som inte har en sådan skärning så får man göra det genom att lägga på en linje på typsnittet.

Båda dessa saker funkar korrekt i tryck. Alltid. (till skillnad från elektronisk fetning som i äldre rippar kunde ställa till problem)

Håller absolut med om att man ska använda den feta delen av ett typsnitt! Vad jag vill ha fram är att jag vill kunna välja "nästa, fetare, steg" av en familj som innehåller flera varianter med hjälp av ett kortkommando.

Jag inser dock att jag har baserat min fråga på Helvetica Neue som ju inte innehåller någon "Bold" utan snarare mängder av olika varianter (Helvetica 107 Extra Black Condensed t ex). :rolleyes:
Med till exempel Times så funkar COM+SHIFT+B precis som det är tänkt. Tack för det!

...men det hade varit bra om man hade kunnat steppa upp och ner i varianterna med ett kortkommando...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-26 00:31

Du kan också göra teckensnitt fetare med hjälp av linje. Inte snyggt men det går. Ändra linje tjocklek och kolla hur fet eller tjock du vill ha den.

Ja det vore behändigt, men typsnitt är egentligen inte konstruerade så att de är rankade efter viktordning. De där typsnitten som innehåller en siffra är mer av undantag, inte sällan konstruerade från Multiple Master.

Däremot går det att stega igenom varianterna genom att slåt Cmd+6 så man hamnar i kontrollpalettens fält för teckensnittsfamilj, så slår man tab, så man hamnar i fältet för familjens varianter. Väl där kan man använda piltangenter, eller börja skriva namnet

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-26 00:37

En joxa till typsnitt i layoutprogrammet, eller med något annat är en syggelse, tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-03 16:31

Kortkommando vid tecken med både semibold och bold

Sitter och redigerar ett dokument med AdobeGaramondPro som har både Regular, Semibold och Bold. Kommando-shift-B ger Semibold, men på de flesta ställen vill jag ha Bold. I inställningar för kortkommandon finns bara ett alternativ, "Använd fet". (ID SC3)

Vad är det som bestämmer att det kortkommandot väljer just Semibold och inte Bold? Kan man ändra det?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-03 19:59

Gör ett teckenformat med rätt stil, koppla ett snabbkommando till det. Tex äpple plus en siffra från det numeriska tangentbordet. Indesign skiljer på 0 och 0.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-03 21:54

Tack!!!

  • Medlem
  • 2008-12-03 22:33
Ursprungligen av IngoX:

Sitter och redigerar ett dokument med AdobeGaramondPro som har både Regular, Semibold och Bold. Kommando-shift-B ger Semibold, men på de flesta ställen vill jag ha Bold. I inställningar för kortkommandon finns bara ett alternativ, "Använd fet". (ID SC3)

Vad är det som bestämmer att det kortkommandot väljer just Semibold och inte Bold? Kan man ändra det?

Men man kan ändra det. Jag skulle gissa att tex Fontlab är rätt verktyg. Men det är inget man petar ihop på kammaren om man inte vet vad man håller på med. Jag har pysslat lite med ett "eget" typsnitt och det var ett helvete att få det rätt.
Vi lejde en typsnittsmakare till slut, nån som kan sitt jobb på riktigt.

Ursprungligen av Baron:

Men man kan ändra det. Jag skulle gissa att tex Fontlab är rätt verktyg. Men det är inget man petar ihop på kammaren om man inte vet vad man håller på med. Jag har pysslat lite med ett "eget" typsnitt och det var ett helvete att få det rätt.
Vi lejde en typsnittsmakare till slut, nån som kan sitt jobb på riktigt.

Lättare om man är illustratör...

  • Medlem
  • 2008-12-03 23:52

vad skulle det göra för skillnad?

Ursprungligen av Baron:

vad skulle det göra för skillnad?

Att redigera/konstruera typsnitt i vektor program som Fontographer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-03 23:53

problemet är inte att göra det snyggt, utan att ställa alla dvla tabeller

  • Medlem
  • 2008-12-04 11:34
Ursprungligen av Tangen:

problemet är inte att göra det snyggt, utan att ställa alla dvla tabeller

Exakt. Jag kunde aldrig ens föreställa mig de fel som uppstod...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-04 11:37
Ursprungligen av Baron:

Exakt. Jag kunde aldrig ens föreställa mig de fel som uppstod...

Jag försökte en gång för typ 10 år sedan, det var riktigt riktigt dåligt

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-12-04 09:27

Arbetsgången i Indesign (och andra layoutprogram) är precis som nämnts ovan: Skapa stilmallar (för tecken eller hela stycken, beroende på vad du vill göra). Det arbetet gör du en gång och du kan enkelt koppla ett kortkommando till varje stilmall.

(Det går också att exportera och importera stilmallar mellan olika indesigndokument om du vill återanvända dem.)

Tittar du närmare på stilmallarna upptäcker du snart att det är ett oerhört kraftfullt och tidsbesparande verktyg!

  • Medlem
  • 2008-12-04 13:37
Ursprungligen av pierrea:

Arbetsgången i Indesign (och andra layoutprogram) är precis som nämnts ovan: Skapa stilmallar (för tecken eller hela stycken, beroende på vad du vill göra). Det arbetet gör du en gång och du kan enkelt koppla ett kortkommando till varje stilmall.

Mja, det där är väl ingen heltäckande beskrivning. Om man vill kunna halvfeta text oberoende av de olika vikterna namn är det dumt att helt förlita sig till teckenformat. Shift+cmd+B brukar ju fungera medan vikten Bold kanske inte är definierad överallt.

Det kanske inte ens är bold man vill ha. Vi (Sydsvenskan) använder tex BentonGothic. Regular blir Bold vid shift+cmd+B medan Medium blir Black.

SkrotNisse: det är bland annat sån mappning som är assvår att få till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-04 13:55

Hursomhelst var det rundales workaround som räddade min kväll igår. Hade fått musarm annars, och kommando-6 + 6 st tab/pil-tryck på varje av de miljarder små fetningar jag skulle göra i ett färdigbrutet dokument (=byta typsnitt ej aktuellt) och jag hade suttit med det ännu idag...

99.se när det är som bäst! (och ID också då, visste väl att det borde finnas ett sätt men kunde inte komma på det i min frustration)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-04 18:04

Ytterligar en kraftfull funktion är att söka på vissa tecken och sen i ersätt bara applicera format utan att byta tecken.

Janne

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-05 13:50

Tycker nog att stycke- eller teckenformat är det bästa sättet.
Indesign gissar och ibland inte särskilt bra vad gäller typsnitt.
ITC Garamond, sorteras på G och inte på I. New Century Schoolbook sorteras på C och inte N. Kanske OK att Indesign blundar för företagsnamn som ITC.
Typsnittstillverkarna kommer nog inte att enas om en gemensam namn standard, italic - oblique, heavy - black. Eller nåt av nummersystemen, tex Univers 55.
Jag gillar att man Indesign inte kan göra kursiv om typsnittet saknar det. Det är skillnad på kursiv och att bara luta bokstäverna något.
Kolla typsnittet Kepler det finns i 168 olika varianter, normal, halvfet, fet, kursiv osv. Den normala stilen finns anpassad för olika storlekar (caption (6-8 point), regular (9-13 point), subhead (14-24 point) and display (25-72 point). Och det finns kapitäler, gemena siffror och alla andra godsaker.

Så tecken- och styckeformat, tillsammans med opentype-typsnitt underlättar mycket. Eller egentligen att jag kan använda tid och kraft till roligare saker.
Förut fick jag söka och ersätta för att få gemena siffror i en text. Nu anger jag det bara i mitt format och vips, hela texten är fixad.
Med kapslade format är det jättelätt att tex ange att de tre första orden i vissa stycken ska vara i fet stil.
Eller tex en bildtext, första ordet ska vara kapitäler i halvfet stil, resten av texten normal stil, foto ska vara i fet stil och annan grad och fotografens namn kursiv. Med kapslade format så är det en knapptryckning.

  • Medlem
  • 2008-12-05 14:10
Ursprungligen av rundale:

Tycker nog att stycke- eller teckenformat är det bästa sättet.
Indesign gissar och ibland inte särskilt bra vad gäller typsnitt.
...
Typsnittstillverkarna kommer nog inte att enas om en gemensam namn standard, italic - oblique, heavy - black. Eller nåt av nummersystemen, tex Univers 55.
Jag gillar att man Indesign inte kan göra kursiv om typsnittet saknar det. Det är skillnad på kursiv och att bara luta bokstäverna något.
...

Det är just för att tillverkarna inte har en gemensam standard som det är mer praktiskt att trycka shift+cmd+B eftersom det då oftast blir rätt. Annars måste du ha olika kortkommandon för olika bold i olika typsnitt.

I InDesign kan man faktiskt skeva tecknen manuellt, även om det inte blir så snyggt. Man kan också fuskfeta text med en outline. Båda exemplen i min bild är fuskade (och går att styra i teckenformat).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-05 15:04
Ursprungligen av Baron:

Det är just för att tillverkarna inte har en gemensam standard som det är mer praktiskt att trycka shift+cmd+B eftersom det då oftast blir rätt. Annars måste du ha olika kortkommandon för olika bold i olika typsnitt.

Då beror det väl på hur man föredrar att arbeta. Alltid samma typografimall eller mer variation på mallar och trycksaker. Jobbar jag ensam eller är vi flera som arbetar med samma trycksak.

  • Medlem
  • 2008-12-05 17:24
Ursprungligen av rundale:

Då beror det väl på hur man föredrar att arbeta. Alltid samma typografimall eller mer variation på mallar och trycksaker. Jobbar jag ensam eller är vi flera som arbetar med samma trycksak.

Visst är det så. Men håll med om att ett kortkommando för alla varianter av Bold är att föredra framför fem olika? Har man som vi bara 6 typsnitt att jobba med räcker det ganska bra. Alla våra fetningar fungerar med shift+cmd+B
BentonGothic - Bold (från regular) och Black (från medium)
Gazette - Bold
Centennial - 75 Bold
Cooper Black - Regular

Sedan är det klart att man ska definiera så mycket som möjligt i formaten, men jag pratar om undantagen, då man vill ha ett enstaka ord eller mening halvfet. Det kan man inte definiera i format annat än i väldigt tydligt definierade situationer.

Visserligen blir dessa mer och mer avancerade ju högre version av InDesign man har, men ändå.

  • Medlem
  • 2008-12-05 17:26
Ursprungligen av rundale:

Då beror det väl på hur man föredrar att arbeta. Alltid samma typografimall eller mer variation på mallar och trycksaker. Jobbar jag ensam eller är vi flera som arbetar med samma trycksak.

Jag ser det inte som olika preferenser utan olika behov. En dagstidning kan inte tycka olika varje dag. Där är det alltid samma. En trycksaksproducent kanske aldrig använder samma mall två gånger. Det är inte jämförbart.
Lyckligtvis låter InDesign användaren välja vad som passar bäst.

Bevaka tråden