Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro 15" - felkonstruerade tangentbord?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-25 20:52

När jag först packade upp min MBP upptäckte jag snabbt att tangentbordet var defekt med flera sneda och lutande tangenter. Efter att datorn varit inne på reparation och tangentbordet byts ut är situationen oförändrad. Jag har fortfarande flera tangenter som lutar och inte sitter på samma höjd som de andra. Vid närmare granskning visar det sig att tangenterna hamnar på rätt nivå om man trycker ner dem. Reparatören Lan-Master hävdar att detta var ett känt problem på PB G4 - det gick inte att montera tangetbordets "matta" plant. Kan detta verkligen sämma? Låter nästan lite för idiotiskt för att vara sant, har inte Apple lärt sig något av sitt misstag?

Upplever fler detta problem eller är det bara jag som är lite för pedant och inte vill skriva på en skidbacke?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-25 20:54

upplever inga problem alls med detta. kunde inte bry mig mindre...

Jag bryr mig, eftersom t.ex. min b-tangent sitter så dåligt att den sticker upp och går emot skärmen när jag stänger igen datorn. Nytt tangentbord är beställt hos min lokala mac-affär och förhoppningsvis är det bättre... Kan höra av mig när jag vet vad som händer, förhoppningsvis mot slutet av veckan.

Mina gamla PB G4 hade en lite kärv D-tangent, ibland fastnade den i nedtryckt läge och man fick trycka lite extra på den för att den skulle ploppa upp igen. Men ingen av de två MBP's jag har haft hemma hade några problem med tangentbordet.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-26 07:52

Bryr mig också då det är problem med att trycka ner entertangenten på mitt ex så jag får väl också skicka in den låter det som. Trist.

Nytt tangentbord, fast nu är andra tangenter "skeva". Får en helt ny MacBook Pro i utbyte kommande vecka, hoppas på bättring då.

Senast redigerat 2006-05-08 07:07
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-08 00:03

Får en ny imorgon men den byttes inte för det kassa tangentbordet utan för att den helt plötsligt dog. Tror det var värmeslag.

De jag stör mig lite på med MacBook Pr är att tangenterna längst ut på sidorna inte är vinklade so alla tidigare modeller av iBook och PowerBook. Nu är de helt flata rätt emot kanterna, vilket jag inte tycker känns bra. Om man råkar trycka till den minimala enterknappen lite för långt ut så trycker man inte ner den alls, för kanten stoppar en. Samma med alla knapparna som sitter mot kanterna på tangentbordet.

Säkert en design sak. Nu gick de över från bra till snyggt.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-08 07:54
Ursprungligen av martin_stenmark:

De jag stör mig lite på med MacBook Pr är att tangenterna längst ut på sidorna inte är vinklade so alla tidigare modeller av iBook och PowerBook. Nu är de helt flata rätt emot kanterna, vilket jag inte tycker känns bra. Om man råkar trycka till den minimala enterknappen lite för långt ut så trycker man inte ner den alls, för kanten stoppar en. Samma med alla knapparna som sitter mot kanterna på tangentbordet.

Säkert en design sak. Nu gick de över från bra till snyggt.

Hur menar du att de varit vinklade?

Ursprungligen av tobhas:

Hur menar du att de varit vinklade?

Att kanterna intill tangentbordes höger- och vänsterkant och de intilliggande tangenterna är fasade, så man lättare ska kunna trycka på dom. Om man missa MBP knapparna med bara några millimeter (åt sidorna) så kan man inte trycka ned dom, för man stoppas av kanten (som inte är fasad som jag tycker den ska vara).
Det verkar som att PowerBook G4 (de senare) inte heller har fasade kanter. Speciellt enterknappen tycker jag är svårtryckt p.g.a. detta. Enterknappen är hemskt liten!
Här kommer lite bilder på olika fasningar.

Uppe V iBook med fasade kanter
Uppe H MBP utan fasade kanter
Nere V Titanium med fasade kanter
Nere H PowerBook G4 (tror jag?) utan fasade kanter

Jag vet inte om bilderna ligger såhär för er, men ni förstår vad jag menar. Vad tycker ni om detta? Inte lika mycket som jag antar jag

1
Bevaka tråden