Död iPod, frågor om garanti och reklamation.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle i helgen koppla in min iPod i min iMac för att lägga över lite fler låtar, det dröjer ett tag och macen har fortfarande inte registerat iPoden. Då kollar jag på displayen och ser att den visar en frusen laddningssymbol, dvs batteriet fylls inte på, konstigt tänker jag och kopplar lös den från datorn. Nu så kommer det upp en ledsen iPod på skärmen och en hänvisning till Apple's supportsida, går igenom alla steg där men ingenting hjälper.

Idag tog jag med iPoden till Apple's supportcenster här i Uppsala, det visade sig att jag hade köpt den 28:e mars 2005 (var osäker på detta pga att den jag köpte då dog direkt efter första laddningen och fick tillbaka en ersättningsvara den 25:e maj) så garantin gick ut för ganska precis en månad sedan.

Jag fick då rådet att ringa Apple's support och förklara min situation och fråga om man kunde få förlängd garantitid.

Är det någon som har gjort så här? Har det fungerat? Är det ens värt att prova? (Det låter ju som vansinne av ett företag att förlänga garantin på produkter som gått sönder.)

Och en till fråga gällande reklamationsrätten, denna gäller ju två år efter inköpsdatum (har utökats till tre år efter inköpet). Borde jag inte ha rätt till en ny iPod (eller annan kompensation) med hänvisning till denna? Felet har ju uppstått utan min påverkan.

Det blev lite mycket text, men jag är mycket tacksam för svar.

Ps. Detta gäller en iPod Photo 60Gb.

EDIT: Moderator får gärna flytta tråden till Garantier & Service, såg inte det forat utan bara att Köpa Mac & Mactips hade garantier som underrubrik. Sorry.

Senast redigerat 2006-04-24 16:25
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-04-26 00:40

Om du inte har orsakat felet själv har du (som du skriver) rätt att få en ny iPod eller att få den lagad, kostnadsfritt. Konsumentköpslagen ger ett starkt skydd och Apple borde inte strula. Hårddisken på min Powerbook kraschade för ett tag sedan när datorn var ca 1 år och 8 månader. Några telefonsamtal senare och efter en kontroll hos MacForums tekniker (som bekräftade att jag inte hade orsakat det själv) gick Apple med på att fixa det gratis, annars 2500:-... Hade kollat upp konsumentköpslagen innan efter ett tips från en kompis som är jurist. Stå på dig!
Länk till lagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM

1
Bevaka tråden