Vad göra med strulande iBook?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad ska vi ta oss till med kompisens iBook G4 som är mindre än ett år gammal? Felet finns beskrivet i en tidigare tråd:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=91824

Den bara strular och strular. Har haft den inlämnad på service hos en välkänd återförsäljare i Malmö under en månads tid. Tyvärr blev min tjejkompis lite illa bemött och sårad då hon inte kan så mycket om Mac och börjar nu ge upp trots att hon har garanti kvar (3 månader). Serviceställets personal sa bara att de inte kunde göra något om inte felet uppstod när de hade datorn. De hade dessutom frågat lite nedlåtande om hon "surfade mycket på aftonbladet.se" Vad har det med saken att göra? Ska skärmen bli dålig av det? Givetvis uppstod ju felet så fort hon kom hem från servicecentret. Nu har nya småproblem börjat uppstå också, som till exempel att locket/skärmen lossnat lite och låser inte öppet läge. Är det här ett måndagsexemplar som vi bara ska glömma och köpa nytt??

Just nu befinner vi alltså oss i ett dödläge. Servicepersonalen säger att de inget kan göra. Hon vill ge upp men jag hävdar att hon har rätten på sin sida att: 1) få sin dator reparerad. 2) bli behandlad på ett icke-nedlåtande sätt där hon lämnar in datorn.

Alla förslag på lösning tages tacksamt emot. Har någon här liknande erfarenheter och i så fall hur löstes de problemen. Om personalen på servicecentrat finns här på 99mac och läser detta skulle jag vilja höra vad ni tänker göra åt problemet. Jag vill inte hänga ut någon person här för jag varken vet era namn eller tänker skriva något med dem här. Vill bara ha en professionell åsikt om hur detta ska lösas....

Upstår felet snabbat eller kommer den sakta sakta.
Om det är så att de kommer snabbt så tror jag nog att dom har sätt felet, men inte har orkat fixa till det.
Det finns säkert nån representat för de företaget här inne som kan förklara varför dom är nedlåtande på deras kunder.
De kanse är så att dom vill gå i KK, eller så har dom bara imot tjejer som har bättre saker än dom.

Om hon skulle gå dit nå mera, så säg att hon har en kille med sig som har lite koll. Då lovar jag att de blir andra toner i luren oss dom aroganta repratöerna.

Har sett ett liknande problem som tidigare tråd beskrev på en gammal Powerbook (3år) fast det problemet blir det fler och fler horisontella linjer istället för prickar.

Det som gör det problemet att uppkomma är troligtvis något glapp mellan grafikkortet->skärmen eller bara grafikkortet helt enkelt. Man kan "gå runt problemet" genom att antingen vicka lite på skärmen eller trycka till ovanför tangentbordet så försvinner linjerna. Brukar även funka med omstart.

Nåväl nu till när problemet uppstår: Ofta om datorn blir varm alltså om man har den i knät så den inte får ordentlig kylning eller när den (läs grafikkortet) får arbeta hårt (många flashannonsen som visas osv, därav kanske apple butikens fråga om aftonbladet?). Händer även mer ofta när man har en andra display kopplad till den.

Sedan kan man tycka att Apple Centret ska laga datorn utan knussel och de bör kunna förstå vad det handlar om genom din beskrivning (iBooks har ju tidigare haft problem med logikkort osv), eller så kanske den helt enkelt varit lite knapphändig och de har inte kunnat reproducera problemet. Men garanti är garanti

• Oregistrerad
  • 2006-04-24 14:07

kör med datorn tills felet uppstår. stäng inte ner den utan ta dit den på studs... sen är det bara tvinga de och fixa den...

1
Bevaka tråden