Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ethernetkablar - sämre och bättre

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med att välja ethernetkablar. Jag anar men vet inte säkert, att ehternetkablar kan skilja ganska mycket i kvalitet. Och då undrar jag om det finns något fabrikat som är bättre än andra etc.

Någon som kan guida mig?

Generella tips:

Högre "Cat" = Högre kvalitet
"Knäck" inte kabeln, ha bara mjuka böjar på den. (En elektriker berättade att det kan göra väldigt stor skillnad, speciellt i gigabithastighet)

Ursprungligen av irrelogical:

Generella tips:

Högre "Cat" = Högre kvalitet

Vad för slags kvalitet åsyftas med "Cat"-begreppet?

Ursprungligen av David Slättne:

Vad för slags kvalitet åsyftas med "Cat"-begreppet?

koppar kvalitén?

Kvalitén på ledarna, skalet (?), osv...

Kollar du här så hittar du en lista längre ner över olika "cater". Först och främst så klarar kablar utav olika kategori olika överföringshastigheter.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-04-23 18:52

Enligt en gammal nätverk&kommunikation tidning jag hittade (NR 12-13 2004) så var kablar från tillverkaren Systimax bäst med betyget 4.9, och kablar från Belkin Components sämst med betyget 2.5.
Biltema kabeln fick 3.0 i betyg.

Cat 5 duger långt

Det är väll åtminstone Cat 6 som gäller i ett gigabitnätverk?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-04-23 20:14
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det är väll åtminstone Cat 6 som gäller i ett gigabitnätverk?

Nej, Gigabit går även att köra på Cat 5e. Men inte på de gamla Cat 5, som aldrig installeras nu för tiden. Idag är Cat 5e eller Cat 6 som gäller.

Anledningen till att jag för frågan på tal är att jag länge haft problem med en router som hela tiden förlorarar kontakten med omvärlden. Idag upptäckte jag att om jag drog ur den ethernetkabel som går mellan adsl-modemet och WAN-porten på routern så fick jag snabbt kontakt med routern igen. När jag sedan kopplade in kabeln igen så blev routern åter väldigt instabil.
Routern ifråga är en linksys men vi hade exakt samma problem med en zyxelrouter innan. Det verkar därför inte bättre än att det krävs kablar med mycket snäva toleranser....

Cat 5 normalt, Cat 5 - skärmad för längre sträckor.
Det är vad vi har på jobbet där det finns mycket störkällor.
Man drar max 90 meter mellan switcharna.

Det där med att inte knäcka kablarna är nog en god idé!

1
Bevaka tråden