Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windowsprogram utan Windows, direkt i OS X?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Tony Englund:

Njae, även om macen vore gratis har de fortfarande ingen användning av den om deras bransch-specifika applikationer inte fungerar.

Men om man kan köra windowsprogram under OS X så försvinner ju det problemet.

Japp, det var ju precis det jag menade.

Ursprungligen av Tony Englund:

Japp, det var ju precis det jag menade.

Med andra ord så är det bara priset kvar som måste övervinnas, och det tycker jag att virusfriheten motiverar.

Ursprungligen av irrelogical:

Med andra ord så är det bara priset kvar som måste övervinnas, och det tycker jag att virusfriheten motiverar.

Nej, om du menar att det är min åsikt har du missuppfattat mig. Det jag hakar upp mig på hela tiden är att väldigt många macfanatiker är direkt fientliga till sådana här idéer som möjliggör win-apps i macos. Jag själv är övertygad om att massor av företagsanvändare som idag sitter fast med PC gärna skulle lyfta fram plånboken och köpa en mac om de kan använda sina "gamla" program fullt ut.

Parallels Workstation ser ju ganska trevligt ut så här långt, men att behöva köra win-apps "vid sidan av" känns lite bökigt för många tror jag.

Ursprungligen av Tony Englund:

Nej, om du menar att det är min åsikt har du missuppfattat mig. Det jag hakar upp mig på hela tiden är att väldigt många macfanatiker är direkt fientliga till sådana här idéer som möjliggör win-apps i macos. Jag själv är övertygad om att massor av företagsanvändare som idag sitter fast med PC gärna skulle lyfta fram plånboken och köpa en mac om de kan använda sina "gamla" program fullt ut.

Parallels Workstation ser ju ganska trevligt ut så här långt, men att behöva köra win-apps "vid sidan av" känns lite bökigt för många tror jag.

Ehh, vi säger samma sak. Det jag menar är att en PC-användare kan se att en mac är värd priset iom att det inte finns några virus (än), om man kan köra windows-program direkt.

En pc-användare har ju inget att förlora på att använda en mac om densamme kan köra windows-programmen "native".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-09 10:39

Är det jag som missar nåt?

Om man kan köra Win-kod native i Macen så måste väl virusen kunna slå mot Macen också, för virus är ju uppenbarligen skrivna för Win? Finns det något annat som hindrar ev. virus om/när man kan köra Win-program direkt i OSX?

Ursprungligen av Kasaen:

Är det jag som missar nåt?

Om man kan köra Win-kod native i Macen så måste väl virusen kunna slå mot Macen också, för virus är ju uppenbarligen skrivna för Win? Finns det något annat som hindrar ev. virus om/när man kan köra Win-program direkt i OSX?

Jag måste ju säga att virusproblemet i Windowsvärlden kraftig överdrivs, framförallt från Mac-användares sida. Hur det sedan rent tekniskt fungerar om man kör ett Win-api i Macos vet jag inte, men eftersom endast det aktuella programmet kommer att köras och inte Windows i sig lär ett virus få problem att "hitta" det aktuella programmet och ställa till det förmodar jag.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-09 11:02

Jo det är klart, jag tänkte ju inte på att det inte finns något Win-system att slå emot.

Med tanke på att det är i princip omöjligt att radera vitala systemfiler utan rooträttigheter alt sudo -rm i terminalen så är vi som OSX-användare bra skyddade ett bra tag framöver eller?

Ursprungligen av Tony Englund:

Jag måste ju säga att virusproblemet i Windowsvärlden kraftig överdrivs, framförallt från Mac-användares sida. Hur det sedan rent tekniskt fungerar om man kör ett Win-api i Macos vet jag inte, men eftersom endast det aktuella programmet kommer att köras och inte Windows i sig lär ett virus få problem att "hitta" det aktuella programmet och ställa till det förmodar jag.

Enligt min åsikt som systemansvarig så tycker jag verkligen INTE att problemet med Virus i Windows är överdrivet ... tvärtom .. det borde ta ännu mer på arlvar ..

Någon som såg nyheterna på TV4 igår ? Microsoft gick ut själva och varnade om STORA säkerhetsbrister i deras operativsystem och andra av deras tjänster ...

Virus kommer bli döden i kistan för Microsoft ... tro mig ..

Fler och fler PC användare är trötta på Virus ... för eller senare får ALLA Windows baserade maskiner virus som är anslutna mot internet ...

Vi har själva haft maskar i vårt system och hella vårt dåvarande Windowsbaserade nätverk (windowsserver) var utslaget i två dagar ...

Vi gick för ett par månadersedan över till en Xserve och håller gadvist på att bytta alla vår datorer till OS X maskiner .. allt från Mac minis till PowerMacs till Mac Book Pro ...

Jag kan glädjeligen raportera att vi inte haft några problem .. och då menar jag inga !!!

Ledningen och dom anställda kan inte vara mer glada och flera på föerataget som aldrig ens hört om Mac & Apple funderar idag på att köpa en Mac hem ....

Jag har jobbat med PC maskiner halva mitt liv ... startade min första firma när jag var 18 och har programmerat dom flesta mainstream språken .... jobbat med många olika typer av servrar ... och jag kan inte säga annat än att en Xserve med unlimited client os x version är en grym och extreamt bra maskin och operativ system ... mac os x platformen är oslagbar ...

Jag trodde aldrig att dagen utan virus program skulle nås men den är här ..

Vi hade faktist ett företag här där en säljare / sysadmin var här och han berättade att Windows licenser är VANSINIGA och att det är lika många håll i Windows som det är i en ost .. han sa att han var tvungen att sälja på kunder windows servrar men sa att han vet med att det han säljer är SKIT ... han berättade även att en utav hans närmaste vänner som drev en firma så fixade han en OS X server ... för han ville inte sälja på honom någon skit ...

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-05-10 18:27

Man får ju bara hoppas att Apple inte blir lika ignoranta som Microsoft varit på att få ut uppdateringar, och att hålla det som är säkert säkert.

Dock har det väl inte påträffats några säkerhetshål av den magnitud som Blaster eller Sasser utnyttjade. Men den nuvarande uppdateringstrenden är inte sådär lysande den heller, även om de måste fixa uppdateringar både till PPC och x86.

En lekmannafundering jag gör...

Med VPC, Wine och Parallel Desktops så kör man Windows i en burk-i-burken. Vid eventuella problem med Win-burken så kan man kasta bort, installera om och fixa till. Man kan hålla isär begreppen.

Att tillåta att Windows-program rullar fritt inne i OS X gör att man inte riktigt vet var felkällan finns. Oj, mitt gamla windowsprogram som jag måste kunna använda hänger hela maskinen. Är det fel på programmet, OS X eller Win APIerna? Klarar mac-användaren av detta om det strular?

Det känns spontant som man skulle ta på sig ett gigantiskt mycket större supportområde än om man fortsätter med burk-i-burkmetoden.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Att tillåta att Windows-program rullar fritt inne i OS X gör att man inte riktigt vet var felkällan finns. Oj, mitt gamla windowsprogram som jag måste kunna använda hänger hela maskinen. Är det fel på programmet, OS X eller Win APIerna? Klarar mac-användaren av detta om det strular?

Ett program ska inte kunna hänga ett OS. Om så är fallet är det OS:et som är defekt. I detta fall ser jag ingen större skillnad mellan en virtuell maskin och ett applikationslager (eller vad man ska kalla det). Båda är ju en form av "burk-i-burkmetoder". Men det är klart, ett applikationslager ger ju upphov till fler felkällor.

Man kan ju jämföra med OS X barnsjukdomar då program visst kunde få maskinen att nypa trots att det inte ska gå på Unix-system. Man läser ofta tips av typen "det är bara att ssh:a in till maskinen och döda programmet som hängt sig". Problemet är bara att svenssonanvändaren med sitt windowsprogram har ingen som helst aning om sådana ting... han vet bara att maskinen inte svarar. Om man tänker på alla miljoner windowsprogram inklusive virus så känns det onekligen som att öppna Pandoras låda...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 10:07

Funkar med Crossover också. Windows-program utan Windows. På Macen. Intressant...

Skrev om det tidigare i tråden. Testat under linux för 2 år sen och då fungerade det sådär (som allt under linux). Men det har som sagt gått 2 år så det är nog mycket bättre nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 11:31

Jag har inte riktigt fattat vad man ska ha Linux till, förutom till servrar. Naturligtvis har jag fipplat en hel del med olika linuxdistributioner, men har ingen användning för det.

Ursprungligen av Mondo:

Jag har inte riktigt fattat vad man ska ha Linux till, förutom till servrar. Naturligtvis har jag fipplat en hel del med olika linuxdistributioner, men har ingen användning för det.

Om man vill ha ett desktop-os som nästan fungerar....
Många tycker att det är stabilt men jag har bara upplevt massa drivrutinsstrul. Speciellt om man kör med lite trevligare hårdvara.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-03 12:05

Ja har man bara en dator utan skrivare eller nånting så funkar t. ex Ubuntu eller Edubuntu Linux utmärkt, dessutom får man 5-10 skivor hemfraktade gratis

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-03 12:06

Fat då kan man väl inte göra så mycket annat än att surfa och skriva på lite saker å andra sidan

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-09-03 11:36

Vi använder Linux på tunna klienter. Klienterna bootas i Linux från flashminnet och sedan startas Windows från servern.

Om det inte vore för sabbet på skolan så skulle citrix-systemet vara näst intill underhållsfritt ute bland användarna.

ar det nagon som har fatt chansen att prova crossover? Jag behover namnligen bara tva program (bara o bara) Autocad och 3d max och ingen av dessa har nagon lyckats (ingen version) installera pa crossover linux, sa det ar nog inte sa enkelt, speciellt inte med licens nycklar osv.. vad har ni for program som ni skulle vilja kora pa mac utan win?

Bevaka tråden