Prisvärd iMac G4?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Åstorp
  • 2006-04-21 13:34

Hej

Har haft en hem-mac. Ska nu sluta och har blivit erbjuden att köpa loss den. Undrar då om det är ett rimligt pris och vad man eventuellt kan sälja vidare den för om man vill byta. Om jag skulle vilja sälja den vidare, tror ni att det finns ett intresse?

De vill ha 6400:-

iMac 20" "Globe", G4, 1.25 GHz, 1GB ram, 80 GB disk, inbyggd bluetooth.
JBL vita Creature högtalare med subwoofer.
iPod, andra generationen tror jag. Både "knappar" och hjul. 20 GB.
1,5 år kvar av applecare.

Bra skick, inga döda pixlar, även om tangentbord skulle behöva rengöras. Hittar fasen ingen insexnyckel liten nog att öppna upp det med.

Tacksam för åsikter
Björn

• Medlem
  • 2006-04-21 13:53

Ja, ganska prisvärd i min enkla mening. Jag har ingen koll på marknaden för iMac G4, men vet så mycket att 20" inte säljs så ofta. Med tanke på att det är den snyggaste datorn Apple har gjort är det ok. Men en iMac Intel är ju bra mycket "bättre".

• Medlem
  • 2006-04-21 13:58

Inget fynd direkt, men inte direkt överpris heller. Rätt rimligt alltså om du frågar mig.

Men ska du sälja den vidare lär du ju inte få tillbaka pengarna eller kunna göra en vinst, isf blir det bara meningslös förlustaffär. Bättre att låta bli om du bara tänkt att sälja den vidare och köpa en annan.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-21 14:20

En kompis till mig köpte nyss en iMac G5 20" för 8.000:-
Förra sommaren köpte jag en 17" iMac G4 för 3.500:-

Baserat på detta så tycker jag att 6.400 är i högsta laget. 5000:- hade varit ett kap.

En 2G iPod betingar inget större värde. Vem vill gå runt med den klossen i fickan?

• Medlem
  • 2006-04-21 22:51
Ursprungligen av rhesus:

En kompis till mig köpte nyss en iMac G5 20" för 8.000:-
Förra sommaren köpte jag en 17" iMac G4 för 3.500:-

Baserat på detta så tycker jag att 6.400 är i högsta laget. 5000:- hade varit ett kap.

En 2G iPod betingar inget större värde. Vem vill gå runt med den klossen i fickan?

Det är ofta här på 99mac som folk säger att de köper macar till bra priser, jag antar att det ofta rör sig om kontakter till höger och vänster och vänskapspriser eftersom det inte är Blocketpriser precis (som ju f ö är hutlösa för det mesta). Har man inte de rätta kontakterna så kan det vara svårt att få tag på macar till vettiga priser, därför menar jag att 6400:- för det paketet är rimligt även om det ligger lite högt inom det rimligas gräns (övre kvartilen ungefär).

För bara datorn skulle nog 5000 eller däromkring vara vettigt, men det övriga ingår ju också och ska man ersätta det så stannar det inte vid 1400. Bara att ersätta iPoden skulle ju kosta kanske 1500, låt vara att du får en ny fräck Nano istf en 2G-kloss... Applecare och designhögtalare får du isf vara utan. Om datorn och de övriga prylarna funkar till det man vill ha det till och priset är rimligt så tycker inte jag att det är fel att slå till. Vänta sen ett par år och köp en intelMac med Leopard.

• Medlem
  • Åstorp
  • 2006-04-23 12:42

Tackar

Tack så mycket för era funderingar och tips! Som ensam i bekantskapskretsen med Mac så är det lite svårt att värdera datorn själv. Som det skrevs så är det ofta fantasipriser på exempelvis blocket.

Jag funderade på vad jag mest använder datorn till. Bara att köpa en ny bra 20" wide screen och ett par schyssta högtalare skulle kosta mer än 6400. Eftersom Mac'en är min vardagsdator, mail, surf, lite programmering och kolla film på och den fungerar ypperligt till det så lutar det åt att jag köper loss den. Ska fundera klart under dagen och meddela bolaget det imorgon.

Tack för hjälpen!

Björn

• Medlem
  • Åstorp
  • 2006-04-21 14:21

Tack Baron och Giggs för era åsikter. I och med att jag byter jobb så är det så mycket som kostar(sommardäcken gjorde ett stort hål i budgeten med, *suck*). Jag skulle gärna vilja ha en ny iMac men gick väl i tankarna att jag skulle köpa ut denna utan att ruinera mig, och sedan kanske kunna sälja den för något liknande när jag har råd att köpa nytt.

Håller med, även om jag bara kört Mac i något år, att den är väldigt snygg. Älskar skärmen. Fungerar fortfarande prestandamässigt till att kolla hdtv och annat skoj. Ett tips för den som har problem med det förresten, det är en pina att kolla film och göra annat MEN det beror på disken snarare än övrig prestanda. Kör externa FW-diskar, fungerar superbra.

Fler åsikter tas gärna emot

Björn

UPPD. rhesus. Nej det är sant, det är ingen lättviktare. Ingick i paketet så jag listade den i alla fall. Imac G5 20" för det priset lät helt klart billigt.

Senast redigerat 2006-04-21 15:19
1
Bevaka tråden