Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig bild vid inkoppling till TV

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har precis kopplat in min ibook till min TV. Det funkar, men bilden
är inte särskilt bra. Flimmrar väldigt mkt, och sidorna blir väldigt "kantiga".

Någon som vet vad det kan bero på?

ibook 1Ghz -> Philips 28 wide.
s-video -> scart

/Christopher

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-04-19 19:23

Flimmret och "kantigheten" vet jag inte mycket om, men jag kan säga så mycket att datorbilden håller i regel mycket högre upplösning än vad en vanlig TV gör. Detta resulterar i oläsliga menyer etc. Om du bara ska titta på film så duger det däremot bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-19 21:40

Hade samma problem fast tvärtom när jag använde mig av komponent (flimrade etc), gick över till s-video och bilden blev så bra den kan bli på en vanlig TV.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-20 00:30
Ursprungligen av Fralle:

Hade samma problem fast tvärtom när jag använde mig av komponent (flimrade etc), gick över till s-video och bilden blev så bra den kan bli på en vanlig TV.

Antar att du menar composite, inte component.

Hur blir bilden egentligen på en 40" lcd-tv då?
Den om någon borde väl bli lika bra som på vilken datamonitor som helst eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-19 21:46

LCD är en helt annan sak. Där blir en stilla datorbild precis som på datorskärm.

På ett tv-bildrör blir det databild aldrig bra. Helt oanvändbart. Däremot blir DVD super tycker jag när man spelar upp det på en tjock-tv. Vilket det inte blir på en platt tv...

Låter bra !
Jag går nämligen och väntar på en sån lcd-tv!:))

  • Oregistrerad
  • 2006-04-20 00:01

För lång sladd?

Av egen erfarenhet kan jag tala om att bilden försämras kraftigt om man har en för lång sladd, om du vet med dig att du har en onödigt lång sladd så försök prova med en kortare.

Förlåt om det är väldigt mycket stavfel eller nåt i den stilen, :rolleyes: men det är faktiskt mörkt här och jag har inte bakgrundsbelysning på min PowerBook:p

Din TV borde ha ett AV-S läge, om du använder det så försvinner kantigheten. På min JVC 28" (ej wide) trycker jag på fjärrkontrollens AV-knapp tre gånger tills jag kommer till det läget (AV-2S). Jag antar att din tv har dubbla scart, s-videoingång ges endast på en av dessa scart och det är troligen #2 (så är det på min).

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Din TV borde ha ett AV-S läge, om du använder det så försvinner kantigheten. På min JVC 28" (ej wide) trycker jag på fjärrkontrollens AV-knapp tre gånger tills jag kommer till det läget (AV-2S). Jag antar att din tv har dubbla scart, s-videoingång ges endast på en av dessa scart och det är troligen #2 (så är det på min).

Tusen tack! Det fungerar galant!

/Christopher

Ursprungligen av ljugtomten:

Tusen tack! Det fungerar galant!

/Christopher

Vassego:D

1
Bevaka tråden