Vilken webcam ska jag köpa till Mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-04-19 13:51

Hej, vill investera i en webcam för att hålla kontakt med alla vänner o.s.v som tyvärr inte bor i samma land som mig.

Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig genom att ge mig tipset på att köpa antingen isight eller någon usbwebcam.

Så om jag köper en isight hur gör jag för att prata med nån med windows dator.. och en eller två framrates går inte. måste vara minst några fps.

om jag köper en usb cam hur använder jag den, det finns ett program att köpa som gör att man kan använda en usb cam till bl.a ichat eller hur? och isf funkar det programmet till t.ex imovie o.s.v med?

Och köper jag en usb kamera har jag fortfarande samma problem att prata med folk på windows datorer?

jag har virtual pc, eller min far har det så det finns möjlighet att använda mig av windows på datorn, men har hört att isight inte ska funka där, men funkar en usb cam isf?

tack i förväg
/mvh Mitra

• Medlem
  • 2006-04-19 23:09

Vi är många som väntar på att Skype (www.skype.com) ska släppas med videomöjlighet, ett program som finns både till PC och Mac och som fungerar fint med varandra. PC-versionen har kommit något längre och där tillåts även video. Dock går det idag utmärkt att använda ljudfunktionerna mellan Macen och PC. Det funkar verkligen superbra.

Men som sagt - avvakta med att köpa kamera tills Skype kommer, eftersom det i dag inte finns någon, med mina mått mätt, seriös utvecklare av ett program som med video kan kommunicera med PC sidan. iSight är ju av typen Firewirekamera som ger en bra bild, men som jag tycker är lite overkill. Provade dock tjejens PC cam till macen med ett specialprogram, men bilden blev skit. Så mitt råd - vänta och se vad Skype rekommenderar för kameror. Lycka till!

/Fredrik

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-04-21 15:58
Ursprungligen av Nifo:

Vi är många som väntar på att Skype (www.skype.com) ska släppas med videomöjlighet, ett program som finns både till PC och Mac och som fungerar fint med varandra. PC-versionen har kommit något längre och där tillåts även video. Dock går det idag utmärkt att använda ljudfunktionerna mellan Macen och PC. Det funkar verkligen superbra.

Men som sagt - avvakta med att köpa kamera tills Skype kommer, eftersom det i dag inte finns någon, med mina mått mätt, seriös utvecklare av ett program som med video kan kommunicera med PC sidan. iSight är ju av typen Firewirekamera som ger en bra bild, men som jag tycker är lite overkill. Provade dock tjejens PC cam till macen med ett specialprogram, men bilden blev skit. Så mitt råd - vänta och se vad Skype rekommenderar för kameror. Lycka till!

/Fredrik

okej tackar, jag antar att det inte finns någon som skulle kunna göra en rimlig chansning när ett sådant stöda lär komma, även iaf det kanske abra blir beta till att börja med?..

som sagt vet inte hur långt dom har kommit på pc sidan så...?

Den här sidan kanske kan vara till hjälp:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=96493

• Medlem
  • 2006-04-23 20:28

Jag har en Isight och jag använder den via Ichat för mig och AIM för mina vänner som har PC. Fungerar alldeles ypperligt. Bra bild och inga problem alls.

Men nog kommer det att bli lättare när Skype släpps. Det är nämligen inte den nyaste AIM-klienten som PC användarna ska ha, det är en äldre variant=AIM 5.9 som PC användaren MÅSTE använda för att det ska fungera. Nya trinton fungerar inte alls tyvärr.

• Medlem
  • 2006-07-03 19:31

Nån som hört något nytt om Skype? Ingen info någonstans...dåligt av Skype.

/Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-06 20:57
Ursprungligen av Nifo:

Nån som hört något nytt om Skype? Ingen info någonstans...dåligt av Skype.

Detta finns att läsa på deras macblogg:
http://share.skype.com/sites/mac/2006/06/skype_for_mac_with_video_comin.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 19:35

det finns tydligen en beta till mac ute som visserligen ska krasha allt man äger och man måste leta på ställen som får moralen att svikta!

1
Bevaka tråden