Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp!!! Har raderat fel filer...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå där ute...

Finns det något sätt att rädda raderade filer om man har tömt papperskorgen?
Gjorde en jätteblunder när jag skulle "städa" lite bland mina mappar och slängde fel mapp... till råga på allt tömde jag papperskorgen...:(
Har prövat DiskWarrior men det hade inte den funktionen, prövar just i detta nu med Norton men det ser mörkt ut...

Tacksam för svar snarast...

/Magnus

Använd absolut inte datorn. Stäng inta av den. Rör den bara inte. Det är grundregeln. Annars kan du råka skriva över filerna.

Jag skulle rekommendera något program från t ex Prosoft.

Annars finns den något dyrare men ofta välfungerande metoden att kontakta Ibas.

Detta har funkat för mig:

http://www.prosofteng.com/products/data_rescue_info.php

Lycka till!

Ok, tack för tipsen... Ska pröva dessa och se om det går att rädda mina filer

  • Medlem
  • 2007-07-05 23:24

Jag ber och bönar... Råkade radera mitt iTunesbibliotek av misstag. Jag tvångsavslutade sedan allt och startade om datorn i T-mode och scannar just nu med Data rescue.

Finns det nåt annat som gäller nu för tiden?

  • Medlem
  • 2007-07-06 00:46

Jag fick tillbaka det mesta. Jobbigt att en del filer tappade taggarna bara...

Det finns bara två sorters människor - de som har förlorat data och de som ännu inte har förlorat data.

Köp en extern hårddisk och ha en fungerande backuprutin annars kommer ni att bli av med filer. Så enkelt är det.

Och ja, jag talar av dyrköpt egen erfarenhet

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2007-07-06 09:11

Att ha filer ex bilder filmer musik som man absolut inte vill bli av med och inte ha backup är galet! Hårddiskar krashar!! Bränn ut på DVD och förvara gärna på annat ställe än i skåpet bredvid dator, brinner huset ner e din backup bort med. Har själv extern hårddisk med backup på allt som är av betydelse och förvarar den inlåst på jobb. Och nångång om året gör jag en backup även på DVD. Så gör backup idag imorgon kan det va försent...

  • Medlem
  • 2007-07-06 20:59

jäjäjä, det var ett rent satans slarv.

Jag skulle kasta nån fil nånstans och hade väl råkat markera Music-mappen i stället. Jag passade på att tömma papperskorgen och reagerade inte förrän den klagade på att filen iTunes library användes och därför inte kunde raderas. Tur att jag hade iTunes igång, annars hade jag inte märkt nåt innan det var alldeles för sent.

Och visst har jag en backup-hd, men man man backar ju inte hela tiden. (Det var dessutom jobbdatorn som drabbades så det var inte det stooora biblioteket som raderades.)

1
Bevaka tråden