Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liten presentation

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla barn!

Har visserligen varit medlem här i över ett år men tänkte att nu är det dags för en liten presentation av fenomenet mig.

Heter Olof och läser på Högskolan i Skövde på ett program som heter Nätverks och systemadministrationsprogrammet och blir färdig nu till sommaren. Tyvärr så finns det ingen inriktning mot Mac men så mycket som det bara går så använder jag UNIX/Linux istället för "the one we shall not name". Vissa kurser måste man och då är det bara att bita ihop och när man kommer hem så sätter man sig i en terminal och bara njuter.

Om man tittat på mitt datorbestånd så består arbetsrummet av en PC som agerar filserver och med jämna mellanrum som videodator (Sempron 3000+, 2.5GB RAM, 530 GB HD, Dapper Drake). Den är inte vacker men en bra arbetshäst.
På skrivbordet står en Mac Mini 1.25/512/40 med en Lacie Porsche Firewire DVD-brännare och en 80 GB USB-hårddisk i samma serie. Den kom i slutet på februari förra året och var min första Mac. Den används numer som printer-server + att jag har all min musik på den externa disken + att jag kör backuperna från min iBook till en partition på disken.
Sen har jag en iBook 1.33/1.25/40 som finns där jag behöver jobba. Införskaffade den i slutet på februari för att enklare kunna jobba med mitt projektarbete i skolan.
Sen har jag en klädkammare och där står dels adsl-modemet men också en gammal IBM-desktop som jag fått till skänks och den kör IP-Cop brandvägg. Där står också en Cisco WS-C2912-XL och en Linsys WAP54G.

Just nu har jag varken liv eller fritid eftersom skolan tar upp aldeles för mycket tid men när jag har tid över tycker jag om att läsa och då gärna Peter Hamilton eller Terry Pratchett men det mesta slinker ner. Lyssnar mycket på klassisk musik.

Har alltid lite olika projekt som man ska syssla med när man har tid över och det som just nu är på gång är att börja köra OpenSolaris på PC-servern. Men det blir nog inte förrens till sommaren.

Det som tar upp min tid just nu är CCNA, IT-säkerhets-kurs och projektarbetet. Jag och en student till har byggt och testat ett Linuxkluster baserat på Fedora Core 3 och OSCAR i en labbsal på skolan och nu håller vi på att testa ett Debian-baserat system också. Det är inget stort kluster, bara 16 maskiner men det är ändå himla skoja att jobba med det.

Sen så håller jag på att söka jobb just nu så är det nån som behöver en kunnig nätverksadminstratör är det bara att höra av sig!

Kan tilläggas att jag lyckats övertala min syster och hennes man att slänga ut pc'n så nu har de var sin 12" Powerbook.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-17 11:55

Hej, och välkommen.

Yes!!

  • Medlem
  • 2006-04-17 17:47

Intresant presentation. Välkommen till 99an;) (fast du varit medlem i ett år:D ).

Ursprungligen av Henke:

Intresant presentation. Välkommen till 99an;) (fast du varit medlem i ett år:D ).

Skaffade Plus för några veckor sen så jag tyckte väl det var dags att prsentera sig ordentligt.. :rolleyes:

Vad för kuligheter hittar ni på med erat kluster? Har hittat massor med livecdlösningar för dito prylar, men har aldrig riktigt hittat något användningsområde för det.

Ursprungligen av irrelogical:

Vad för kuligheter hittar ni på med erat kluster? Har hittat massor med livecdlösningar för dito prylar, men har aldrig riktigt hittat något användningsområde för det.

Eftersom det bara är ett 10 poängs projektarbete hinner man ju inte med hur mycket som helst och vi inriktar arbetet mot ett rent prestandakluster (liten eller ingen redundans mellan noderna) så är ju tillämpningarna ganska begränsade. Men de tester vi kör är program som använder MPI för att skicka meddelanden mellan processerna på noderna. De som vi testar just nu räknar bara ut primtal men vi jobbar också med några doktorander inom bioinformatik som behöver leta igenom stora datamängder efter korrelerande värden.
De tester vi kört för att mäta prestandan (med HPCC) så har vi ungefär 10.2 GFlop och det skulle kunna vara mer men mängden RAM varierar ganska kraftigt mellan noderna (mellan 512MB och 2GB) och testerna kan därför bara utnyttja 512MB på varje nod. Lite synd men det ger ju iaf en bra fingervisning om prestandan.

Tanken med projektet är att vi ska utvärdera om det är värt att satsa på ett större linuxkluster istället för en Sun beräkningsmaskin. Eftersom en hel del forskning inom AI och bioinformatik pågår på skolan så behöver de all beräkningskapacitet de kan få. Är det dessutom förhållandevis billigt är det bara plus i kanten.

Om man tittar på lastbalanseringkluster så finns det ju mycket fler användningområden. Större server-parker där du kör tjänster som sprids över flera maskiner för att ge bättre prestanda och tillgänglighet. Körde OpenMosix på ett litet kluster hemma för några år sen (8 noder) och det använde jag för att koda mp3or och jobba i PovRay.
Men det är ju lite speciella behov man måste ha för att verkligen tjäna på att utnyttja olika klustringstekniker... Men det är himla roligt att jobba med det och speciellt när man ser vilken skillnad det blir om programmen är skrivna för att köras parallellt.:D

1
Bevaka tråden