Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två frågor:

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

1. Jag har adsl via ett speedtouch 510 som jag bryggade vid installation för ett par år sedan. Jag har istället använt pppoe-klienten i MacOS.
Nu har min fru köpt en bärbar DELL och jag tänkte förstås att PC:n också ska få bredband via en switch som jag har liggande.
Då måste jag till att börja med göra modemet "obryggat" så att jag kan skriva in mina inloggningsuppgifter i dess webbgränssnitt istället. Hur gör jag det?
När jag nu försöker komma åt modemet via adressen 10.0.0.138 är det ingen som "svarar"...

2. Frugans PC har trådlöst nätverk och hon vill ju förstås kunna använda det.
Ska jag då ersätta speedtouch med ett trådlöst bredbandsmodem, eller ska jag köpa en trådlös router som komplement till modemet?

Ge mig lite sköna tips, är ni snälla

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-12 22:27

SpeedTouch 510 har väl en resetknapp på baksidan, eller? Man behöver något långt och smalt (uträtat gem brukar funka) för att trycka på den. Väl resettad borde modemet ha gått över till grundinställningarna, varvid du alltså får det ur det bryggade läget.

Vad beträffar att släppa på frun din på bredbandet är det väl billigare med en trådlös router än ett trådlöst modem. Visst blir det en låda och några sladdar till men det billigaste lösningarna är ju långt ifrån alltid de vackraste. Som en jämförelse kan jag ju nämna det billigaste trådlösa modemet som Misco säljer, Netgear DG834GSWE, går lös på 860 kr. Deras billigaste trådlösa router, D-Link DWL-G730AP, går på 429 kr.

Ursprungligen av helmer:

SpeedTouch 510 har väl en resetknapp på baksidan, eller? Man behöver något långt och smalt (uträtat gem brukar funka) för att trycka på den. Väl resettad borde modemet ha gått över till grundinställningarna, varvid du alltså får det ur det bryggade läget.

Vad beträffar att släppa på frun din på bredbandet är det väl billigare med en trådlös router än ett trådlöst modem. Visst blir det en låda och några sladdar till men det billigaste lösningarna är ju långt ifrån alltid de vackraste. Som en jämförelse kan jag ju nämna det billigaste trådlösa modemet som Misco säljer, Netgear DG834GSWE, går lös på 860 kr. Deras billigaste trådlösa router, D-Link DWL-G730AP, går på 429 kr.

Ingen reset-knapp på baksidan finns, men däremot en knapp på framsidan.
Jag ska leta efter nån slags manual på nätet där det står hur man bär sig åt - det måste ju finnas...

En låda plus några sladdar till har jag inget emot - tack för tipset!

1
Bevaka tråden