Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Först äppellogga, sedan svart skärm vid start

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-12 15:45

Problem iBook G4 kan det vara hårddisken?

Hej på er,

Jag äger en G4, denna helg började den gå helt segt och hårddisken började låta som den laddar hela tiden. När jag hörde detta säkerhetskopierade jag allt som funkade fint. Efter detta rensade jag hårddisken och installerade OSX igen. Allt började funka fint och jag körde TechTool Deluxe som sade error -92 om min ”volume structure”. Detta reparerade programmet och sedan funkade datorn bra igen.

Jag kopierade all info från skivorna till datorn igen utan problem. Kopplade upp den mot Internet och började ladda hem säkerhetsfiler från Apple, då började datorn bli seg igen. Jag startade om och sedan dess har den inte gått igång.

När jag nu startar datorn så ser jag den gråa skärmen, äpple loggan kommer upp och sedan blir skärmen svart och en liten info ruta säger att jag måste starta om datorn igen.

Min teori är att en del av hårddisken skadades först så datorn fungerade medan jag inte använde de sektioner som var ”trasiga”. När jag försökte en andra gång skar sig hela maskineriet och datorn hittar inte hårddisken nu.

Vad tror ni och vad kan jag göra åt det? Kan det vara något annat än hårddisken? En vän sade att han hade hört något om ”logik-kort” som gick sönder på iBooks.

Om ni tror att det är hårddisken vad ska jag då köpa? Jag vet att den är en 2,5 IDE hårddisk man ska ha men vad? Dessutom finns det inte olika tjocka hårddiskar? Vill köpa något billigt då jag väntar på MacBooken, dock minst 60 GB. Jag har hört att Samsung ska göra bra saker, vad tror ni om denna som finns på kjell.com?

Samsung SpinPoint MP0604H 60GB
ATA-6 / 5400rpm / 8MB / 2,5"

Tack på förhand för svar

/Gran

P.S. Hittat en del länkar men ingen som passar till 100% för detta inlägg. Finns det sådan så länka gärna D.S.

Det du tänker på med logickortet är detta:
http://www.apple.com/se/support/ibook/faq/

  • Oregistrerad
  • 2006-04-12 22:21
Ursprungligen av Pocahontas:

Det du tänker på med logickortet är detta:
http://www.apple.com/se/support/ibook/faq/

men detta gällde ju bara G3or som jag fattade det

"The program is available for certain iBook G3 models (see below for a complete list) with serial numbers in the following range: "

Som jag hade hört var det en kille med G4 med samma problem. Dock låter problemet som samma som jag har att datorn startar upp i svart läge. hmmm klurigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 23:56

Min har också fuckat upp sig liknande i helgen! Helt sjukt ju! Den blir sjukt seg; badboll, låser sig, vid reboot kommer jag inte ens förbi loggan med snurren nu... Helt desperat är jag nu! Vill också blåsa hårddisken men har sumpat min tigerskiva!

Hörde förut att man aldrig ska fylla hårddisken med mer än hälften, en rekommendation som jag inte följt, annars dör den. Stämmer detta?

Om man hamnar i situationen att man måste byta hårddisk, vilken är det som rekommenderas?

Min dator var inne för logikkortsbyte tvajs! Och det var en G4:a, men jag vet inte om den var med i nått program för det. Lämnade bara in på LanMaster och de fixade...

Min garanati har gått ut nu. Men ändrades garantitiden när den var inne för logikbyte? Eller gäller det bara mitt logikkort?

Hjälp!

Gran > Felet du ser tyder inte på hårddisken, hårddisk problem visas med att den inte hittar startskivan oftast med ett "parkering förbjuden" symbol eller hårddisk med ett frågetecken.
Ditt problem verkar vara något att har du hårdvarutest skivorna kvar som kom med datorn?
Jag misstänker minnesfel.

pgjores > Ang garanti du har tre månders garanti på den bytta delen inget annat. (Är det logikkort igen och du är inom 3 månaders gränsen så byter du samma del tredje gången, då borde du kunna kräva ny maskin av Apple - deras gräns går vid tre byten av samma del)

Att du bara ska fylla disken till 50% är nonsens men ett par tre Gb ska du alltid ha ledigt för att datorn ska kunna jobba med virtuellt minne som den alltid använder.
Datorn blir inte mer kraschbenägen om du går över denna gräns vissa program kan dock bli det.
Exakt vad ditt problem beror på är lite svårt att säga med den info du ger men här kan det vara hårddiskproblem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-13 09:03

tack för hjälpen!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-13 09:37
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Gran > Felet du ser tyder inte på hårddisken, hårddisk problem visas med att den inte hittar startskivan oftast med ett "parkering förbjuden" symbol eller hårddisk med ett frågetecken.
Ditt problem verkar vara något att har du hårdvarutest skivorna kvar som kom med datorn?
Jag misstänker minnesfel.

Tack för svaret Mattias Hedman men kan du utveckla det lite mer. Jag vet att jag inte har någon CD skiva kvar i datorn när jag försöker starta den. Vad menar du med minnesfel?

Vilket minne Ram minnet??? Om det är det varför upptäckte inte TechTool Deluxe detta utan bara ”klagade” på ”volume structure”?

Till Pgjores, hur betedde sig din dator innan du bytte logikkort?

Tack till er igen, man blir frustrerad när ens älskling och liv inte funkar.
/Gran

I lådan när du köpte datorn ska du ha fått med en som heter "Hardwere test" eller liknande, starta från den skivan och testa datorn. Tryck in skivan starta om och håll nere C tills du från fram infon om vad du ska göra näst.
Det är RAM minnet jag pratar om något att finns liksom inte...

TechTool kollar bara det du sagt till den att kolla... jag har för mig att du kan testa minnet med Tech Tool också i alla fall pro versionen.

Byta logikkort gör du så som att du lämnar in den på en serviceverkstad så får de felundersöka maskinen - har du garanti kostar hårdvarufelen inget. Däremot kan mjukvarufel komma kosta dig slantar.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-13 10:40

Om det skulle vara RAM minnet det skulle vara fel på så varför upptäkte inte TechTool Deluxe detta? TechTool Deluxe testar ju både RAM och Video RAM.

http://image.versiontracker.com/scrnsht/38375/103764/625TechTool%20Deluxe%20Screen%20Shot.png

Jag känner att jag kan kosta på mig att byta RAM och hårddisk, men så fort man lämnar in datorn hos någon för felsök blir det så dyrt då jag har ingen garanti kvar.

Frågan är om det är värt att göra det för en iBook som är 1,5 år och köpt för 10 000? Ska man felsöka och sedan byta något så kostar det oftast minst 4 000. Känns som om jag kan använda dess pengar att köpa ny dator istället och låta denna gå till graven.

Tack för all hjälp Mattias

Detta med ram kan du testa själv eftersom programmen inte alltid upptäcker felen på just RAM.
Har du något extraminne isatt? Dra iså fall ut det och testa datorn efter det.
Det förutsätter så klart att hårddisken är frisk och kry.

I övrigt så är det ingen lätt balansgång att ta dessa beslut.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-13 11:55
Ursprungligen av Mattias Hedman:

I övrigt så är det ingen lätt balansgång att ta dessa beslut.

nej det har du rätt i. Jag ska kolla vad jag kan göra. Har bara orginal RAM i men ska kolla upp det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-13 22:36

Innan jag bytte så slocknade lampan som lyste upp lcdskämren. Den blev helt svart...

1
Bevaka tråden