Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Admin 2:a på uppkoppling

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-11 10:14

Försöker hjälpa en vän med som tappat uppkopplingen till sin Airport express vid uppstart. Symtomet är att han (som admin) inte kan koppla upp förrän den andre användaren först loggat in. På den andre användarens konto funkar den automatiska uppkopplingen som den ska vid uppstart.

När han startar upp och loggar på som sig själv kan han välja nätverket, men då får han "evighetsbadboll". Inga störande startobjekt eller liknande verkar han ha. Och näteverket är förvalt i nätverksinställningarna. Han kör sista versionen av 10.3 och misstänker att detta uppkom vid installation av IE och MSN (vilket jag inte hann att avråda han ifrån).

Någon som har en idé om hur vi ska vidare i felsökningen?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-11 10:42

prova att skapa en helt ny användare och se om den kan koppla upp sej direkt.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-11 10:46

Fast problemet är ju att han är admin. Menar du att det går att skapa en ny användare och göra denna till admin efteråt?

Vad menar du med admin? admin på Airporten? admin på sin maskin?

Skapa en ny användare och testa hur det funkar med Airport där denna behöver inte vara admin till en början åtminstone.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-11 11:26

Med admin menar jag den som t ex måste godkänna programinstallation på maskinen. Följdfrågan blir då om det går att skapa en användare och sedan flytta admin-rättigheterna till denne, och i förlängningen ta bort det ursprungliga adminkontot. Känns lite som att bädda för strul, eller?

  • Medlem
  • 2006-04-11 11:53

Det går bra att skapa och sen ändra så den nya får adminstatus. (Under system/konton) Varför sådana åtgärder fungerar är bortom min kunskap. Outgrunderliga äro elektronernas vägar

1
Bevaka tråden