Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BootCamp, fel vid partitonering

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-10 12:06

När jag ska partitonea min HD får jag upp ett felmeddelande. Vad har ajg gjort för fel? Har inte ändrat formatet på HD:n och har det formatet som bootcamp kräver.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-10 12:54

Hmmm... rättighetsproblem kanske? Prova att reparera skivbehörigheter med Skivverktyg som ligger i Verktygsprogram i Programmappen

  • Oregistrerad
  • 2006-04-10 14:16

Nope, det fungerade inte.

Har samma problem. Läst på andra forum och ibland löser det sig om man reparerar skivbehörigheterna (som sagt) och ibland om man ändrar storleken på partitionen. Men inget hjälper för mig. Det enda som tydligen fungerar 100% är att installera om allt och det känns inte så kul!

Det troligaste är nog att någon av de filer som måste flyttas av någon anledning inte kan flyttas. Normalt är ju all information utspridd över större delen av hårddisken och ska du då partionera om utan att formatera måste alla data som befinner sig där en ny partition ska finnas flytta på sig.

Vad kan det vara för filer då? Något man kan ändra själv?

Ursprungligen av johan_fbg:

Vad kan det vara för filer då? Något man kan ändra själv?

Jag skulle gissa på någon systemfil. Med det kan lika gärna vara flera filer det rör sig om. En defragmentering skulle kanske kunna lösa problemet.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-04-11 09:25

Jag fick samma meddelande. Då körde jag Carbon Copy Cloner och kopierade allt till en extern disk. Sedan kopierade jag tillbaka allt till MacBooken med samma program och då gick det bra att partitionera.

Ursprungligen av Hasse A:

Jag fick samma meddelande. Då körde jag Carbon Copy Cloner och kopierade allt till en extern disk. Sedan kopierade jag tillbaka allt till MacBooken med samma program och då gick det bra att partitionera.

Precis det är också en lösning på problemet. Då informationen flyttas tillbaka så läggs den inte precis samma plats på hårddisken som tidigare utan på rad i början. Därför finns helt oanvänt utrymme i den andra änden av hårddisken.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-11 16:29

Jag formaterade om HD:n och installerade om allt Så nu fungerar det prima! Men usch så jobbigt XP kändes Tack för hjälpen.

/Anton

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-04-12 19:32

Hej.

Jag har samma problem. Betyder detta att jag måste FORMATERA OM min interna disk (startup disc) på min iMac för att få allt att fungera? Tyvärr har jag 200 GB med musik och film och bara en extern hårddisk på 160 GB. Har jag hört fel, eller är det såhär det ska gå till? Jag menar, det sägs ju att det bara ska kunna fungera UTAN att man måste formatera om? :/

Ursprungligen av dayweed:

Hej.

Jag har samma problem. Betyder detta att jag måste FORMATERA OM min interna disk (startup disc) på min iMac för att få allt att fungera? Tyvärr har jag 200 GB med musik och film och bara en extern hårddisk på 160 GB. Har jag hört fel, eller är det såhär det ska gå till? Jag menar, det sägs ju att det bara ska kunna fungera UTAN att man måste formatera om? :/

Nej, du behöver inte formatera om. Men som jag skriver en bit upp så kan det vara så att filer ligger i vägen för Windows-partitionen.

Se hårddisken som en skiva. Normalt ligger all data lite huller om buller på skivan. Viss data kan ligga längre in och viss data kan ligga längre ut. När man partitionerar utan att formatera flyttar man all data från en fysisk plats på skivan till en annan. På den plats där det då inte finns någon data läggs den nya partitionen. Om det däremot ligger data som inte kan flyttas där partitionen ska läggas så kan inte en partitionering ske.

Vad man då får göra är att med något lämpligt verktyg flytta på datan. T ex så kan man starta från en extern hårddisk och defragmentera hårddisken med ett defragmenteringsverktyg.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-04-12 20:11

Jaha, okej. Jag behöver alltså starta från en extern hårddisk och senare defragmentera den?

Och hur gör jag det? Låter ändå lättare att formatera om allting ändå. Men tack för den detaljerade och bra beskrivningen på hur allt ligger till.
Men det låter ändå svårt liksom, om man nu inte behöver formatera så behöver man göra något annat som låter komplicerat..
Fast, okej. När man t.ex defragmenterar i Windows så flyttas ju allt runt omkring. Var hittar jag ett defragmenteringsprogram till OS X?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-04-12 21:06

Äsch. Jag formaterar om hårddisken. Lägger in allt på en extern och sen för över allt igen. Borde det fungera då? Hoppas på det!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-04-12 21:27

Hepp.. Det verkar inte fungera heller. Kalkylerade hårddisken eller vad man säger i Windows och det står fortfarande att den är som Mac OS Extended (journalförd) ..Men jag kan inte flytta saker från iMacen till den. Nehe, hur ska jag göra då? Gaah.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-12 23:42

kan man inte defragmentera i mac os x? (jag är windowsanvändare...). Prova då att starta den på dvdn eller nåt så du kommer i en annan miljö än den på hårddisken och defragmentera (=packa ihop alla filer till samma plats på hårddisken).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-04-12 23:43

SeBBBe, du får förklara det där lite bättre för mig. Hur menar du med 'prova då att starta den på dvdn eller nåt så du kommer i en annan miljö.." Whaat? Jag är ovanligt trött idag. Ursäkta.

Jag hittade några defragmenteringsprogram men dem verkade inte fungera. Härligt...
Sen strular min externa hårddisk också.. Vad tusan.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-13 12:23

Jag har inte Mac OS X så jag vet inte men jag tänkte att du kunde starta macen på OS X-dvdn så skulle inga filer på hårddisken vara låsta. Och därifrån kanske man skulle kunna defragmentera.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-04-13 13:08

Jaha,du menar så.
Äsch, jag formaterade om allting. Nu är OS X-disken tom och så nu har jag en tom Windows XP-installation också. Det fungerar

  • Oregistrerad
  • 2006-04-13 17:50

Lycka till med att undvika virus

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-04-13 19:26

Haha. Du menar spyware.. Virus har jag aldrig fått, faktiskt. Bara spyware.
Detta äger. Nu kan man ju spela också
Trist bara att min externa hårddisk inte ville vara med och leka.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-14 11:32

Virus har jag fått ett par hundra. Nu har jag ett skojigt problem med att explorer hänger sig lite då och då (motsvarar finder) och man måste tryck alt-ctrl-del och avsluta det, och sedan starta det genom att skriva explorer.exe. Mycket smidigt. Varken virus eller spyware men en kul detalj som verkligen visar att Microsoft lägger kraft på att göra sitt system levande.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-04-14 13:01

Undrar vad du gör då som ger dig ett par hundra virus? Jag har också råkat ut för det ibland men det är inte så ofta. Allt beror ju på vad man gör med datorn som sagt.

SBS som man brukar säga. Kan i alla fall säga att allting fungerar klockrent här i Windows XP på min iMac 20" ... Alla drivrutiner och inställningar fungerar som de ska. Provade GTA San Andreas igår och tusan vad härligt det var alltså!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-15 13:26

hehe, ja, välkommen till PC-sidan. Anledningen till alla virus kan delvis bero på att jag bara kör med Service Pack 1 då min dator blir seg som sirap med sp2 och dessutom blockerar den en massa program och nedladdingar... Totalt värdelöst. En annan anledning kan vara att jag jämt och ständigt laddar ner en massa saker och håller på och mixtrar med min dator

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-04-16 18:30

"Välkommen till PC-sidan." Nej tack. Använder PC helst mest bara för spel. Ah. En polare till mig har alltid kört SP1 eftersom han vägrat installera SP2. Men nu så tvingades han installera SP2 i och med att DC inte ville fungera för honom. Ja, då får man ju skylla sig själv om man är för klåpfingrig. Haha.
Så kan det gå.

1
Bevaka tråden