Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

576 MB RAM och en 5400:a hårddisk i ett Dasslock

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har äntligen mitt uppgraderingsprojekt tagit lite fart. Datorn är en iBook SE (Firewire) på 466 MHz och 12-tums skärm (bara 800x600).

Jag har köpt en Samsung 40GB (5400 varv/minut och 8MB cache) från www.webhallen.se och det sägs att den ska vara riktigt tyst och trevlig.

Från www.macsales.com i USA beställde jag en 512MB sticka (PC100 SO-DIMM). Alltsammans gick på $115 vilket är mycket, mycket billigare än t.ex. Macoteket och Macforum här i Göteborg. Jag beställde på en torsdag och paketet var framme, klart för hemleverans redan följande tisdag. Om det inte vore för det sedvanliga trasslet med budfirmor. Bra packat utan några skador annars.

Nu sitter minnet i, och jag har installerat 10.4. Det går faktiskt hyfsat bra. Samsung-disken ligger fortfarande bredvid i sin anti-statiska påse. Den åker i på skärtorsdagen, tror jag. Att sätta i minnet gick på ett par minuter. För att få ner hårddisken krävs det att man skruvar isär datorn i partiklar... men det ska väl gå det med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 01:04

Glöm inte att ta bilder när du opererar!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-10 08:08

Jag har själv en 466a med 576 i minne. OS X flyter på förvånansvärt bra. Skärmen är enligt mig den största nackdelen, vissa dialogrutor får helt enkelt inte plats i 800x600-upplösning:(

Ursprungligen av Emil Rimsby:

Jag har själv en 466a med 576 i minne. OS X flyter på förvånansvärt bra. Skärmen är enligt mig den största nackdelen, vissa dialogrutor får helt enkelt inte plats i 800x600-upplösning:(

Då är det snarare fel på dialogrutorna än på skärmen.

Ursprungligen av Toffelmannen:

Glöm inte att ta bilder när du opererar!

Räcker det med att säga att mitt skrivbord var fullt av skruvmejslar, CD-läsare, skärm och diverse plastdelar? Nördporr!

Nu är operationen över! Tyvärr så hade jag inte digitalkameran hemma. No pics

Jag använde mig av en guide från www.ifixit.com som var väldigt komplett med bilder och allt. Rekommenderas!!

Det tog mig nästan två timmar att byta hårddisken och då flöt det ändå på väldigt bra. Ska man göra någonting sådant så är de listade verktygen ett måste. En sån där form för isbitar i plast är perfekt att ha alla skruvarna i.

Samsung-disken är ett riktigt fynd. Jag upplever den som snabb iaf. Och den låter INGENTING ALLS. Man måste sätta örat mot tangentbordet för att höra den när datorn startar upp. Inte illa, om man frågar mig.

Nu har jag en riktigt tyst arbetsmaskin som kör Tiger hyfast smidigt och går som ett skott i OS 9 (där den låga upplösningen inte är ett handikapp på samma sätt). De flesta bärbara datorer har ju en tendens att se likadana allihopa så det är kul att ha någonting annorlunde, men som ändå funkar tillfredsställande.

Kan ju även säga att Spotlight funkar riktigt snabbt och bra. Inga långa väntetider alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-17 00:58

Gööööött! Aja, ska ändå sälja min iBook till förmån av en MacBook (kan de inte komma snart?). Får man inte snabbare disk än 4200RPM i den heller så blir det operation!

1
Bevaka tråden