MacBook PRO 2GHz eller iMac 20" 2GHz?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-05 21:12

Hejsan!

Jag har ett stort problem som jag skulle behöva få lite tips och idéer om!
Jo det är så att jag ska köpa som rubriken säger antingen en MacBook PRO 2GHz eller iMac 20" 2GHz, vet dock inte vilken jag ska slå till på.

Bärbar är ju alltid bärbar, du kan ta med den vart du vill, hur du vill osv..
Men är iMac 20" så jäkla jobbig att frakta om man nu skulle behöva ta med sig den någonstans?

Jag har ju tidigare haft en PowerBook 17" som jag sålt iväg för att köpa denna nya och har endast använt den som "bärbar" vid semster på resa osv då har jag endast lyssnat på musik och det har man ju en iPod för idag...

Det jag vill veta först och främst är iMac 20" tung? Är det lätt att frakta den?
Ja, ni förstår säkert mitt dilemma och är väldigt tacksam för lite svar...

Jag vet att denna fråga är lite väl korkad och borde igentligen avgöra det själv men vill ha lite tips av er där ute, vad hade du gjort?

Sedan det som lockar väldigt mycket också är att det skiljer cirka 7-8 tusen mellan burkarna och dom är har ju ungefär samma hårdvara!

EDIT: Ja är det alltså värt att slänga ut 7-8 tusen på en "riktig" bärbar som har samma hårdvara och mindre skärm?

Jag köpte en Macbook Pro av anledningen av att jag alltid kört bärbart och jobbar en del ute på fältet och i skolan där jag behöver bärbart, jag behöver ha med mig datorn nånstans en gång i veckan eller nåt, minst. Men om du inte behöver detta eller kommer behöva detta inom de närmaste åren så är det vl ingen större mening att punga ut med de extra tusenlappar som den bärbara kostar, lägg istället pengarna på mer ram och snabbare hårddisk...

Mvh
Fredrik

• Oregistrerad
  • 2006-04-05 21:58

då e ju minin mer bärbar...& bra mkt billigare.

Men den ger ju inte samma prestanda. Jag läger röst för macbooken då jag har en förkärlek för att sitta på t.ex parkbänkar och surfa lite.

• Oregistrerad
  • 2006-04-05 22:03

prestandan är nog marginell.. för medelsvensson i.a.f.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-05 22:08

Kan väll tillägga att jag kommer ha 2GB RAM vilket jag än beställer...
Och om det blir en MacBook PRO så blir det med 7200varv disk...

Så slutpriset för bägge inkl 10% studentrabbat är...
iMac 20" = 19.597 :-
MacBook PRO = 27.633 :-

8036 :- är en del skillnad faktiskt, får suga ett tag på detta faktiskt tänka igenom det noga!

• Oregistrerad
  • 2006-04-05 22:18

En Pro Book 1.83 kostar ju lika mycket. varför duger inte den?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-05 22:23
Ursprungligen av DaPhox:

En Pro Book 1.83 kostar ju lika mycket. varför duger inte den?

Inte med 2GB RAM minne och 7200varvs disk...
Kostar 25.788 :-

• Oregistrerad
  • 2006-04-05 22:34

får man fråga vad du ska göra med burken?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-05 22:37

Ja det kan ju vara bra att veta faktiskt!

Jobbar en del med webbutveckling (design/programmering)..
Sedan så är det väll mest surfa, kolla mail, chatta och spela lite..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 00:16

köp en imac OCH en mini. Det är ju typ samma pengar som en MacBook...

>EDIT: Ja är det alltså värt att slänga ut 7-8 tusen på en "riktig" bärbar som har samma
>hårdvara och mindre skärm?

Nej, satsa på en iMac för ditt dagliga användande och en begagnad Powerbook 15". Visst kommer den vara "halvlångsam" hur men hårt ska den användas? Att kånka på en 20k-dator är inget jag skulle rekommendera.

Du kan själv byta disk i Powerbook till en IDE 7200RPM, en 60-gigare kostar 1200:-

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-06 10:19

Jag kan svara på frågan om hur portabel iMac 20" egentligen är. Svaret är: Ganska portabel. Den är absolut tillräckligt bärbar för att man snabbt ska kunna dra ur den enda sladden och lägga den i baksätet på bilen och ta den till sommarstugan över helgen, men ska man göra detta varje dag är det nog lite bökigt. Den väger inte speciellt mycket (förvånansvärt lite faktiskt), men att släpa på den varje dag tror jag inte är så kul.
Men det låter på dig som att du inte kommer att behöva göra det heller. Därför är mitt råd: Köp en iMac 20". Skärmen är betydligt större än MacBookens och 1680*1050 är en underbar upplösning att jobba i.
Upptäcker du att du vill surfa på parkbänkar senare kan du använda pengarna du får över till att köpa en Intel iBook som verkar dyka upp till sommaren.

iMac 20" plus tio meter skarvsladd gör också en utmärkt kompromiss om man mest använder bärbarheten i sin dator att sitta på olika ställen i hemmet. Speciellt med trådlöst internet, tangentbord och mus.

Kanske du ska börja med att köpa en iMac och om behovet av en bärbar blir för stort kan du ju köpa en ibook för mellanskillnaden, eller en beg. för ännu mindre. Då kan du ju vänta ett tag med inköp av den bärbara och förhoppningsvis då få en Intel Book senare.
Stod själv för samma val när jag skulle köpa nytt och köpte då helt oväntat en beg. PM G4 som jag tänkte ha en vecka eller så tills bättre dök upp i form av en beg. PM G5 eller en lite rolig PB, men jag blev så nöjd att jag fortfarande kör på denna och till sommaren köper jag ev. en beg. bärbar som jag kanske kan sälja efter sommaren utan för stor förlust.
Lycka till, vad det än blir!

Tillägg: Hoppsan, jag skrev visst vad flera andra redan skrivit

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-06 12:35
Ursprungligen av Butterfly:

Tillägg: Hoppsan, jag skrev visst vad flera andra redan skrivit

Ja, inte mycket att snacka om. Go for the iMac!!

Har haft både stationära och bärbara.. fördelen med bärbar är att jag behöver inte sitta där datorn finns utan datorn sitter där jag finns
Jag kommer däremot köpa tillbaka mig en 23 alt 30" skärm och bara docka in datorn när jag känner för jobba på stor skärm.

• Oregistrerad
  • 2006-04-06 18:15
Ursprungligen av motif:

fördelen med bärbar är att jag behöver inte sitta där datorn finns utan datorn sitter där jag finns
J

lysande beskrivning! svårt sugen på bärbar, suck...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-06 21:26

Bärbart är grymt, men stor skärmyta är nästan grymmare. Hade det gått att driva två 20" med en MacBook Pro så hade det varit ruskigt grymt. Nu måste man i stället gå för 23" (som är aningen för litet) eller 30" (som är en ganska otymplig storlek). 2x20", alternativt 2x23"!!!

• Medlem
  • 2006-04-07 08:55

Jag jobbar inom samma områden som dig GaB. Personligen använder jag en iMac 20" Rev.A, har även en PC P4 och en Mini. Dock saknar jag verkligen en riktig bärbar dator (läs: Apple). Sålde vår Acer laptop igår som söög apballe, men men, nu blev det offtopic.

Mitt tips lyder: Köp en prestanda iMac 2Ghz med mera ram och en mini-dvi till dvi adapter (bra att ha ifall man vill utöka skrivbordet). Sen köper du en begagnad Powerbook för pengarna du sparar på valet av iMac.

Jag kan lova dig att du kommer sakna din gamla goding om du byter från bärbar till stationär Därav skall man äga en av varje. Ev. en mini vid sidan om Och så är ju en PC bra attt ha ibland...

Tvisten mellan bärbart -- total tillgänglighet, maximal effektivitet, bättre ergonomi (för mig) -- och stationärt -- maximal prestanda, dubbla skärmar, större och fler hårddiskar -- har präglat min datorsituation sedan, ja, för alltid.

Gick från PM G4 533 GHz till PB12" 867 GHz när den kom. Fantastisk bärbarhet, men oj som den kämpade (4200 RPM-hårddisk är värdelöst). Sålde PB:n och köpte den sista PMG4 2 x 1,25 GHz. Grymt mycket snabbare, ofantligt mycket mer skärmyta med dubbla 17-tummare. Men hur grym den än var stod den kvar och häckade där hemma, tillsammans med precis den filen jag behövde, när jag var på jobbet/skolan.

Återigen såldes en PM till förmån för en PB -- den här gången en 15" 1,25 GHz. Den följde med mig överallt, med alla dokument konstant tillgängliga i ryggsäcken. Kunde variera min arbetsplats vilket gjorde under för min ömmande nacke. Men så var det här med prestanda per krona.

iMac G5 kom och var bara för prisvärd. Sålde PB:n och köpte en iMac G5 20" (Rev. B). Underbar skärm, snabb men inte lika tyst som jag var bortskämd med från Powerbooken. iMacen fick vara med i ett knappt år, tills för några veckor sedan, då jag sålde den och beställde en MacBook Pro. Hur bra iMacen än var kräver min kommande jobbsituation mer bärbarhet än iMacens kånkbarhet och för första gången kan en bärbar ge mig ett rejält lyft i prestanda från det jag byter upp mig från.

Med MBP:n hoppas jag ha hittat den perfekta datorn. Jag har uppenbarligen en pervers dragning mot laptop och möjligheterna en sådan ger, men är också pryldum och behöver känna att datorn inte begränsar mig prestandamässigt. En MBP med mycket RAM och en 7200 RPM-hårddisk blir ju praktiskt taget en intel-iMac i bärbar förpackning och förhoppningsvis får den vara med och slå rekord i livstid i det hedelinska hemmet. Det känns så nu i alla fall.

Min poäng, förutom att bikta mitt sanslösa och, tro mig, utskrattade velande, är väl att du ska rannsaka dig själv och identifiera en eventuell laptop-gen. MBP:n må vara ett antal tusen kronor dyrare, men om du senare ändrar dig och måste ha bärbart förlorar du ändå mycket pengar. De extra kronorna du betalar för MBP:n ger dig lyxen att kunna ta med dig datorn -- om du skulle vilja det. Och tro mig, man kommer på fler och fler sätt att utnyttja bärbarheten hela tiden. Men den klarar också att stå still på ett skrivbord och vara nästan inte ett dugg långsammare än sin stationära motsvarighet. Det gäller bara att värdera de bärbara möjligheterna och se om det stämmer överens med Apples ekonomiska värderning...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-07 13:50

Tack för alla suveräna inlägg.
Jag kommer lägga ut min order här så fort jag bestämt mig...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-07 14:40

Efter mycket om och men så har jag nu lagt en order och det blev denna!

MacBook Pro - Intel Core Duo
Artikelnummer: Z0DF
AirPort Extreme Card & Bluetooth 065-6102
2 GHz Intel Core Duo 065-6460
Tangentbord med bakgrundsbelysning & Mac OS 065-6461
100 GB Serial ATA-hårddisk (7200 varv/min) 065-6106
SuperDrive (DVD±RW/CD-RW) 065-6096
1 GB 667 DDR2 - 1x1 GB SO-DIMM 065-6101
Skickas vanligen: 3 dagar

Då jag vill vara så flexibel som möjligt blev det därför åter igen en bärbar!
Nu längtar man tills den kommer bara...

Härligt, jag hejade ju på MacBooken. Grattis!

1
Bevaka tråden