Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boot Camp och Windowsspel

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-13 08:59

Det gäller att man har rätt inställningar bara, så funkar WoW alldeles superbt på en iMac (i både OSX/XP).

Ursprungligen av mratin:

Det gäller att man har rätt inställningar bara, så funkar WoW alldeles superbt på en iMac (i både OSX/XP).

http://www.insidemacgames.com/forum/index.php?showtopic=24998

Kan rapportera att Pro Evolution Soccer 5 samt NBA Live '06 inte helt oväntat flyter som vatten med högsta grafikinställningarna. Detta på en MBP 1,83 / 1,5 GB RAM.

Hur funkar spel som:

Call of Duty 2

F.E.A.R

THPS 2

Senast redigerat 2006-05-07 17:17
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-13 21:44

Lite benchmarks på minin skulle uppskattas!

mvh
b0bben

  • Oregistrerad
  • 2006-04-14 00:02

skulle det gå att köra spel genom parallell workstation? känns lite smidigare än att behöva boota om...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-14 00:16
Ursprungligen av MartinHelgesson:

skulle det gå att köra spel genom parallell workstation? känns lite smidigare än att behöva boota om...

Nej, eftersom windows inte får exklusiv tillgång till hårdvaran (t.ex. grafikkortet) genom parallell så får man inte samma prestanda. Tror att det skulle vara tekniskt lösbart att låta windows och OS X samsas om grafikkortet och växla över på något sätt (utan att boota om) men har inte hört om någon som kommer med en sådan funktion...

En sak jag undrar lite över är hur det är med ljudet i spelen när man kör Windows på Mac? Blir det lika fint 3D-ljud som i de flesta Windows spel? Ekar det i grottorna i World of Warcraft t. ex.? Warcraft III har också bättre ljud när man kör det i Windows. Mycket "mjukare" övergångar än den ganska kantiga stereo som används i de flesta Mac-spel.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 15:48

På min mini med core duo prolle så rullar cs 1.6 skitbra med alla inställningar på högsta, det ligger stadigt på 54% av processoranvändningen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-25 10:42

bf2 funkar kanoners!!!!!!!!

  • Medlem
  • 2006-04-26 04:02

Någon som fått San Andreas att fungera? Jag testade på min mini core duo och den sa bara att den inte hittade något ljudkort:(

Tillsaken hör att jag har ljud i windows och det är bara san andreas som säger det...

Tycker som sagt att WoW går kass på en MacBook Pro 1,83 GHz, 1,5 GB RAM, 128 MB VRAM.

Kör med högsta på allt utom den där "fullscreen glow effect" som rekommenderas att man stänger av på Mac. Det går ner i 13-14 FPS rätt ofta när man är ute i öppna miljöer och då är det inte ens något folk i närheten. Kan tänka mig att det blir riktigt illa om man kör raid och sånt.

Det märkliga är att FPS:en sjunker så drastiskt på Macen. Inomhus går det lätt i runt 70 FPS, men så fort man kommer ut till lite öppna vyer så sjunker mjukheten drastiskt.

Samma sak gäller Warcraft III. Duger inte till ordentliga bataljer. Blir för hackigt då. Fast det spelet är också inte universal binary ännu.

Blir väl till att köra Windows om man ska spela om nu inte Apple får litte skjuts på OpenGL snart.

Ursprungligen av star-affinity:

Tycker som sagt att WoW går kass på en MacBook Pro 1,83 GHz, 1,5 GB RAM, 128 MB VRAM.

Kör med högsta på allt utom den där "fullscreen glow effect" som rekommenderas att man stänger av på Mac. Det går ner i 13-14 FPS rätt ofta när man är ute i öppna miljöer och då är det inte ens något folk i närheten. Kan tänka mig att det blir riktigt illa om man kör raid och sånt.

Det märkliga är att FPS:en sjunker så drastiskt på Macen. Inomhus går det lätt i runt 70 FPS, men så fort man kommer ut till lite öppna vyer så sjunker mjukheten drastiskt.

Samma sak gäller Warcraft III. Duger inte till ordentliga bataljer. Blir för hackigt då. Fast det spelet är också inte universal binary ännu.

Blir väl till att köra Windows om man ska spela om nu inte Apple får litte skjuts på OpenGL snart.

Kör du det i xp på MBP, jag kan inte riktigt läsa ut det? Om du kör det i rosetta/osx så är det klart att det inte går så bra. För den versionen du ska testa i detta forum ha ska ju inte ha någonting med mac att göra, den ska ju bara flyta på i xp/bootcamp.
Förklara dig nu

Ursprungligen av martin_stenmark:

Kör du det i xp på MBP, jag kan inte riktigt läsa ut det? Om du kör det i rosetta/osx så är det klart att det inte går så bra. För den versionen du ska testa i detta forum ha ska ju inte ha någonting med mac att göra, den ska ju bara flyta på i xp/bootcamp.
Förklara dig nu

Det är WoW i Mac OS X som jag testade och såklart inte med Rosetta. Blev förvånad över att det i tidigare inlägg påstods att det gick "lika bra" i OS X som i Windows.

mratin skrev ju tidigare:
"Det gäller att man har rätt inställningar bara, så funkar WoW alldeles superbt på en iMac (i både OSX/XP)."

Läste dock nyligen att spelprestanda var sämre på MacBooken än på en mostvarande PC även då båda körde Windows(?!).

http://reviews.cnet.com/4520-10442_7-6511774-5.html?tag=btn

Då hajar jag läget.. Detta var alltså lite offtopic då, eftersom denna tråd handlar om Boot Camp och Windows spel. That's fine.

Lite mer offtopic då:

En av Blizzards Mac-programmerare skriver följande på det Amerikanska support-forumet fow WoW:

"We'll be providing significant frame rate improvements in an upcoming patch, in conjunction with an Apple driver update."

http://forums.worldofwarcraft.com/thread.aspx?fn=wow-mac-tech-support&t=24296&p=1&tmp=1#post24296

Låter inte dumt.

Kan ingen testa en drös med spel som intresserar folk? Jag ska/skulle, när/om jag får min/en MBP!! Ju fler destå bättre, för det är ju aldrig tråkigt att testa spel!

Jag skulle vilja veta hur dessa spel fungerar, gärna på MBP med "sämsta" processorn, om de funkar dit funkar de ju på alla:

Call of Duty 2
http://www.gamershell.com/download_10902.shtml

F.E.A.R
http://www.gamershell.com/download_10167.shtml

Colin McRae 2005
http://www.gamershell.com/download_6814.shtml

Jag har bara testat BF2 i 20 minuter än så länge, men det funkade klockrent!
På en MBP 1,83 GHz.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-09 02:43
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag har bara testat BF2 i 20 minuter än så länge, men det funkade klockrent!
På en MBP 1,83 GHz.

vad hade du för inställningar?!?!

Jag kör på min mbp med ett 256 kort och det funkar galant, fick dock ett erbjudande genom hempc att köpa en 20" imac 1 gb med 128 mb. Alltså borde bf2 funka på den med.

Någon som lirat med en imac med 128mb kortet?!? Isf vilket spel och vilka inställningar

Ursprungligen av Costas:

vad hade du för inställningar?!?!

Jag kör på min mbp med ett 256 kort och det funkar galant, fick dock ett erbjudande genom hempc att köpa en 20" imac 1 gb med 128 mb. Alltså borde bf2 funka på den med.

Någon som lirat med en imac med 128mb kortet?!? Isf vilket spel och vilka inställningar

Var någon vecka sedan jag hade tid att spela, men har för mig att all grafik var på max.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-15 23:14

tack magnus

nu kan jag sova gott.. hem macen kommer i sept

4 månader kvar...
and counting

September!?
Då lär det finnas en nyare variant av iMac än den som finns ute nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-21 23:29
Ursprungligen av star-affinity:

September!?
Då lär det finnas en nyare variant av iMac än den som finns ute nu.

tja.. den ska ändå användas för att ha all musik och bilder i.. och den kommer kosta mig 11000 kr för en 20 tums så jag kör på

som många har sagt .. köp en dator när du behöver den .... om det är ett visst spel du väntar på .. köp datorn när spelet har släppts ... en dator blir omodärn från det att man köpt den ..

Jag är en (mycket lycklig) ägare till en Intel iMac 20" 128MBVRAM/1GBRAM.
Jag installerade Boot Camp och sedermera Win XP utan problem whatsoever. Det enda lilla problemet jag har haft är att ljud fortfarande kom ur högtalarna när jag spelade med hörlurar inkopplade.
Det löste jag snabbt med en drivrutin som jag fick tips om på Apples Boot Camp forum, som gjorde så att endast hörlurar fungerar på Windows partitionen. Passar bra, för spel avnjutes bäst med hörlurar tycker jag.
Jag har också kopplat in ett trådlöst tangentbord från Logitech som jag använder i XP.

Jag spelar dessa spel just nu:
HalfLife 2 - 1680x1050 AA 4X allt på "highest"
Sin Episodes - 1680x1050 AA 4X allt på "highest"
F.E.A.R. - 1680x1050 allt på "Medium"
Star Wars: Empire At War - Allt på max
Command and Conquer : Generals/Zero Hour - Allt på max
Far Cry - Kan t.o.m. köras med HDR mod, men inte riktigt allt på max
Call of Duty 2 - 1680x1050 och lite tweakade inställningar så funkar "max"
Sim City 4 - Exakt lika buggigt och segt som Mac versionen, men jag är dum-frälst ändå!

Kort sagt, en utmärkt speldator! Lyckligtvis så bootar man om på nolltid!

Ursprungligen av StyleWars:

Jag är en (mycket lycklig) ägare till en Intel iMac 20" 128MBVRAM/1GBRAM.
Jag installerade Boot Camp och sedermera Win XP utan problem whatsoever. Det enda lilla problemet jag har haft är att ljud fortfarande kom ur högtalarna när jag spelade med hörlurar inkopplade.
Det löste jag snabbt med en drivrutin som jag fick tips om på Apples Boot Camp forum, som gjorde så att endast hörlurar fungerar på Windows partitionen. Passar bra, för spel avnjutes bäst med hörlurar tycker jag.
Jag har också kopplat in ett trådlöst tangentbord från Logitech som jag använder i XP.

Jag spelar dessa spel just nu:
HalfLife 2 - 1680x1050 AA 4X allt på "highest"
Sin Episodes - 1680x1050 AA 4X allt på "highest"
F.E.A.R. - 1680x1050 allt på "Medium"
Star Wars: Empire At War - Allt på max
Command and Conquer : Generals/Zero Hour - Allt på max
Far Cry - Kan t.o.m. köras med HDR mod, men inte riktigt allt på max
Call of Duty 2 - 1680x1050 och lite tweakade inställningar så funkar "max"
Sim City 4 - Exakt lika buggigt och segt som Mac versionen, men jag är dum-frälst ändå!

Kort sagt, en utmärkt speldator! Lyckligtvis så bootar man om på nolltid!

Replik, riktigt SÅ bra prestandamonster är inte iMacen. Folk blir bara besvikna om de får höra att alla de där spelen flyter på högsta i 1600. Snälla nämn gärna de FPS du får (använd dig av fraps på fraps.com).

Jag har en iMac core duo 20" 256 mbVRAM och 1,5 gb RAM

Half life 2 - funkar i 1600, när man däremot kommer till ett utomhusparti kryper FPS ner till ospelbara 15-20. Och det är ingen spelglädje. Sänker man till 1200 flyter det dock på bättre
Call of Duty 2 - Har inte testat men då min tidigare monster-pc som krossade imacen hade svårigheter att trycka upp spelet i mer än 20 fps på 1280, så har jag svårt att se att imacen pallar det spelet.
GTA: San andreas - 1600 på max, funkar precis lika bra/illa som på min tidigare monster-pc
Ghost Recon Adv Warrior - 20-25 FPS i 800x600. Nuff said. Skitspel. Antingen använder den sig av nån enormt krävande teknik, som bara resulterar i att ingen kan spela spelet OCH att det samtidigt ser ut som skit.
Psychonauts - 30 fps i 1600 med allt på max
Battlefield 2 - uteslutet att köra i 1600.. har faktiskt ännu inte hittat nån bra inställning som är en bra kompromiss mellan FPS och utseende. Man måste ju ligga på 50 iallafall om man ska ha nån chans där

det är mina erfarenheter så här långt.
Köp ingen imac och tro att ni ska få en monstermaskin. Nå får en med radeon x1600 grafik. D v s i dagsläget medelmåttig grafik. Må hända att det är ett stort steg för macanvändare från tidigare kort.

Ursprungligen av zingoalla:

Replik, riktigt SÅ bra prestandamonster är inte iMacen. Folk blir bara besvikna om de får höra att alla de där spelen flyter på högsta i 1600. Snälla nämn gärna de FPS du får (använd dig av fraps på fraps.com).

Jag har en iMac core duo 20" 256 mbVRAM och 1,5 gb RAM

Half life 2 - funkar i 1600, när man däremot kommer till ett utomhusparti kryper FPS ner till ospelbara 15-20. Och det är ingen spelglädje. Sänker man till 1200 flyter det dock på bättre
Call of Duty 2 - Har inte testat men då min tidigare monster-pc som krossade imacen hade svårigheter att trycka upp spelet i mer än 20 fps på 1280, så har jag svårt att se att imacen pallar det spelet.
GTA: San andreas - 1600 på max, funkar precis lika bra/illa som på min tidigare monster-pc
Ghost Recon Adv Warrior - 20-25 FPS i 800x600. Nuff said. Skitspel. Antingen använder den sig av nån enormt krävande teknik, som bara resulterar i att ingen kan spela spelet OCH att det samtidigt ser ut som skit.
Psychonauts - 30 fps i 1600 med allt på max
Battlefield 2 - uteslutet att köra i 1600.. har faktiskt ännu inte hittat nån bra inställning som är en bra kompromiss mellan FPS och utseende. Man måste ju ligga på 50 iallafall om man ska ha nån chans där

det är mina erfarenheter så här långt.
Köp ingen imac och tro att ni ska få en monstermaskin. Nå får en med radeon x1600 grafik. D v s i dagsläget medelmåttig grafik. Må hända att det är ett stort steg för macanvändare från tidigare kort.

Kolla tweakguider till CoD2. Följ dom då det spelet inte är proper betatestat. Det skulle du ha gjort till din "monsterPC" också. Kunskap är alltid bra. Snälla, jag struntar i FPS då jag endast spelar för att njuta, är det inte njutbart sänker jag givetvis?
Ditt HalfLife2 eller din window$ installation måste ju vara paj? Det är så snyggt och flyter så bra överallt! Widescreen16:10 och allting!

Tror du sedan att någon köper en iMac för att spela på endast så är du nog ute och cyklar, det fattar väl vem som helst att det inte är en "monstermaskin" för spel?. Jag har heller aldrig påstått detta. Slå upp definitionen av "utmärkt" som var epitet jag använde så förstår du lättare.

Skulle jag lägga lika mycket pengar som jag har gjort på iMacen på en PC istället skulle jag dock ha en monstermaskin av guds nåde. MEN jag skulle jag få installera om hela skiten 40ggr om året (OBS sarkasm), jag skulle inte ha en chans att boota in i OSX:(
Jag äger varenda modell (G3, G4, G5) av iMac som har släppts och det är verkligen ett understatement att säga att InteliMacen är ett steg uppåt vad gäller busshastigheter och kort mm.
Tur att du talar om vad det är för grafikkort i den, det står ju bara överallt.
Mitt råd till dig är:
Skapa en slipstreamad disc med WinXP på där du bygger ett mycket magert windows optimerat för gaming. Installera.
Googla efter "dedicated gaming API". Följ instruktioner.
Skräddarsy XP efter DINA Gaming Needs. Installera ATI Tools 0.25(beta). Överklocka grafikkortet. Spela. Använd inte XP till NÅGOT annat.
Du skulle ha behållt din monster PC om du nu inte gillar att spela på Mac:en.
Spel betraktar jag som "lek". Jobb betraktar jag som "Mycket viktigt". Du kanske själv kan räkna ut på vilket OS jag helst gör jobb på.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-08 19:06
Ursprungligen av StyleWars:

Kort sagt, en utmärkt speldator! Lyckligtvis så bootar man om på nolltid!

Haller just nu som bast pa att leta efter en ny dator som ska klara av att spela i hogre upplosningar och med en "bra" fps. Jag hoppades ju att att en iMac skulle klara av detta men efter att ha plojt igenom diverse recensioner, benchmarks osv sa kan jag inte halla med om att en iMac skulle vara en utmarkt speldator. Tycker det verkar missvissande att ens kalla den en speldator.

Fornuvarande e det PC som galler for spel tyvarr.

Har du lagre krav och och inte bryr dig om kommande spel klarar man sig dock sakert hyffsat med en ny iMac. En annan kommer vanta lite o hoppas pa ett "hottare" grafikkort i nasta iMac modell.

Ursprungligen av eriken:

Haller just nu som bast pa att leta efter en ny dator som ska klara av att spela i hogre upplosningar och med en "bra" fps. Jag hoppades ju att att en iMac skulle klara av detta men efter att ha plojt igenom diverse recensioner, benchmarks osv sa kan jag inte halla med om att en iMac skulle vara en utmarkt speldator. Tycker det verkar missvissande att ens kalla den en speldator.

Fornuvarande e det PC som galler for spel tyvarr.

Har du lagre krav och och inte bryr dig om kommande spel klarar man sig dock sakert hyffsat med en ny iMac. En annan kommer vanta lite o hoppas pa ett "hottare" grafikkort i nasta iMac modell.

Jag spelar på min iMac i alla fall. Det går utmärkt. Du som inte ens har en iMac men har läst recensioner på internet kan väl antagligen det här mycket bättre.
Jag återgår till att spela mina spel på 20" skärm med 1680x1050 upplösning nu, trots att det inte går enligt dig. Annars har jag ju Xbox, PS2 eller GameCube att roa mig med. Men det kanske inte är bra heller. Kanske ska vänta till PlayStation 5 för säkerhets skull?

Du väntar, jag spelar. Vilken speldator är bäst då? Den som inte finns, eller den som jag skriver det här inlägget på?
Men tack för din input (som inte var värd någonting).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-08 20:08
Ursprungligen av StyleWars:

Jag spelar på min iMac i alla fall. Det går utmärkt. Du som inte ens har en iMac men har läst recensioner på internet kan väl antagligen det här mycket bättre.
Jag återgår till att spela mina spel på 20" skärm med 1680x1050 upplösning nu, trots att det inte går enligt dig. Annars har jag ju Xbox, PS2 eller GameCube att roa mig med. Men det kanske inte är bra heller. Kanske ska vänta till PlayStation 5 för säkerhets skull?

Du väntar, jag spelar. Vilken speldator är bäst då? Den som inte finns, eller den som jag skriver det här inlägget på?
Men tack för din input (som inte var värd någonting).

hoppsan!

Bevaka tråden