Försöker dom blåsa mig?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en Powerbook 12" med extra Applecare som det varit en hel del strul med.

Först lade min skärm av så jag ringde Applecare och den togs in till Infocare i Danmark som ska reperera för dom. Dom menade på att det var vätska i datorn (?) så att fixa den skulle inte gå på Applecare. För det skulle dom ha typ 9000:-

Efter en del mail lyckades jag få en bild på skärmen och där var ett litet streck på den men fungerade annars fint. Så jag bad dom skicka tillbaka den. En månad senare fick jag tillbaka den. (ska det verkligen behöva ta så lång tid?)

Sen för några veckor sedan började min hårddisk att krångla. Dags för en tur til Infocare igenom genom Applecare. Nu påstod dom att det var en buckla i chassit som orsakat felet. Trots att jag haft den bucklan mer eller mindre sen jag köpte datorn och hårddisken började krångla för några veckor sedan.

Detta skulle heller inte täckas av Applecare och för att byta hårddisken och fixa bucklan ville de ha ca 6500:-. Detta var då ett erbjudande från dom. Jag tackade nej till "erbjudandet" och nu idag så kom det en faktura från Infocare på 612,50 danska kronor. På fakturan står det "Fast pris för avvist tillbud".

Får dom verkligen lov att göra så? Dvs ta betalt för att dom inte gjort ett dugg?

Konstigt att man väljer till extra Applecare för en massa pengar sen får man absolut inget för det. Känner mig så himla besviken på det hela

Senast redigerat 2006-04-04 14:32

Jag skulle vilja se dem dansa med sverker

Ja jösses - det skulle jag också vilja se

Ursprungligen av tublenco:

.....menade på att det var vätska i datorn (?) så att fixa den skulle inte gå på.....

Låter som de lärt sig av OnOff, alla telefoner på garantrep är vattenskadade:mad:

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-04 16:54
Ursprungligen av Stig Kjellman:

Låter som de lärt sig av OnOff, alla telefoner på garantrep är vattenskadade:mad:

Jag fick faktiskt min Z800 lagad där under garanti nyss trots att den hade en rätt rejäl buckla och var allmänt sliten.

• Oregistrerad
  • 2006-04-04 22:43

Låter ofattbart. Konsultera Konsumentombudsmannen / kvinnan i din kommun och hör vad du ska göra.

Applecare är väl ingen drullegaranti?

Ursprungligen av Simon Templar:

Applecare är väl ingen drullegaranti?

Menar du att tublenco har hanterat datorn fel?

Ursprungligen av Björn Leander:

Menar du att tublenco har hanterat datorn fel?

Jag vet inte men hur får man annars en buckla och vätska i sin dator?

Det där med vätska fattar jag inte alls. Håller all dryck borta från datorn.
Datorn har trots allt kostat en rejäl slant så den är man ju försiktig med.
Bucklan kom till när min dotter råkade stöta emot den så den for i golvet. Så det kan jag inte förklara bort. Men det är ca ett år sedan och den har fungerat fint fram till några veckor sedan då hårddisken började flippa ut. Sökte här på 99mac och det verkade inte vara helt ovanligt.
Även skärm problem sökte jag på här och folk verkade haft samma problem utan att bli anklagade för att hällt vätska i datorn.
Ska försöka kontakta nån på Apple och hoppas på lite hjälp därifrån. För så här ska det ju inte gå till.

Alltså, vad är AppleCare till för? Den kostar ju (vad är det, nästan 4000:- för PowerBook va - alltså 20 % av datorns inköpsvärde!), täcker den bara Apples inbyggda fel, alltså sånt som de BORDE ha gjort bättre från början? Eller är den inte lite av en "slarvig användare"-garanti?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 09:46
Ursprungligen av sjovall:

Alltså, vad är AppleCare till för? Den kostar ju (vad är det, nästan 4000:- för PowerBook va - alltså 20 % av datorns inköpsvärde!), täcker den bara Apples inbyggda fel, alltså sånt som de BORDE ha gjort bättre från början? Eller är den inte lite av en "slarvig användare"-garanti?

Nix, det är en förlängd garanti och inget annat. Alltså täcker den endast skador som den sedvanliga garantin skulle täcka.

Får dom verkligen lov att göra så? Dvs ta betalt för att dom inte gjort ett dugg?

Jag misstänker att denna kostnad avser "kostnadsförslag av reparation" vilket många företag brukar debitera i de fall de lagt tid på att felsöka men att kunden avböjer vidare reparation. Denna kostnad brukar strykas om man väljer att reparera. Jag skulle nog anse att det är ett vanligt förfarande, dock är det något som man ska vara överens/informeras om vid inlämnande.

Jag har ingen erfarenhet av Infocare men tycker de verkar ganska ointresserade av garantiärenden. I Stockholm så är det LanMaster som sköter dessa ärenden och de har jag bra erfarenheter av. Om du inte har möjlighet att vända dig till dom tycker jag du ska ringa Applecare igen och reklamera dålig service. Se då till att de reggar ett case-nummer på din reklamation, vilket är bra om du har koll på, för såna här ärende tar alltid väldigt lång tid...

Lycka till!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-05 12:00

Vill du bara ha HW service så kan du köpa "AppleCare Parts and Labour" jag köpte min från ett AppleCenter i Tyskland för €199 till min PB12" och det går att köpa här i Sverige också, fråga din ÅF...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 12:06
Ursprungligen av MikaelF:

Vill du bara ha HW service så kan du köpa "AppleCare Parts and Labour" jag köpte min från ett AppleCenter i Tyskland för €199 till min PB12" och det går att köpa här i Sverige också, fråga din ÅF...

hmmm. har letat efter en liknande artikel men har inte hittat något. vet du ngn som köpt den i sverige?

APP är enbart garanti, inte någon försäkring, som nämndes för ett par inlägg sedan.
Men priset påverkas även av att du också betalar för tre års telefonsupport, samt att garantin även omfattar en Appleskärm, om du skulle köpa en samtidigt som datorn, samt Airportkort, Airport Extreme/Express och minnen som du köpt från Apple.

Sen kan man tycka vad man vill om att det inte går att välja bort supporten och garanti för en skärm som man kanske inte köper (särskilt som man nu kan köpa APP till skärmen separat), men det är i alla fall så Apple har valt att lägga upp produkten.

Jag skickade ett mail till Oscar Bjers på Apple som i sin tur gav ärendet vidare till en Peter som ringde upp mig. Dom erbjöd att betala halva reperations kostnaden. Iofs snällt men samtidigt lite märkligt. Antingen så känner dom väl ansvar för sin produkt och reder ut situationen helt men att vi ska dela notan känns lite skumt. Anser liksom inte att jag gjort nåt fel.
Och även om vi skulle dela på det vilket jag inte har råd med nu så skulle det kosta 4000:- för mig.
Så även det "erbjudandet" fick jag tacka nej till pga av att jag inte har råd.
Jag ringde liksom Apple Care och sen har det gått som det gått. Mitt fel är väl att ha extra Apple Care - totallt bortkastade pengar. Hade jag inte haft extra Apple Care så hade detta ju aldrig uppstått. Så den dyra extra Apple Care leder till att det hela kan bli ännu dyrare. Känns ologiskt.
Jag får väl erkänna att jag är en aning missnöjd med deras agerande men som plåster på såret
skulle jag få en liten mp3 spelare. Hmm...

Jag skickade ett mail till Oscar Bjers på Apple som i sin tur gav ärendet vidare till en Peter som ringde upp mig. Dom erbjöd att betala halva reperations kostnaden. Iofs snällt men samtidigt lite märkligt. Antingen så känner dom väl ansvar för sin produkt och reder ut situationen helt men att vi ska dela notan känns lite skumt. Anser liksom inte att jag gjort nåt fel.
Och även om vi skulle dela på det vilket jag inte har råd med nu så skulle det kosta 4000:- för mig.
Så även det "erbjudandet" fick jag tacka nej till pga av att jag inte har råd.
Jag ringde liksom Apple Care och sen har det gått som det gått. Mitt fel är väl att ha extra Apple Care - totallt bortkastade pengar. Hade jag inte haft extra Apple Care så hade detta ju aldrig uppstått. Så den dyra extra Apple Care leder till att det hela kan bli ännu dyrare. Känns ologiskt.
Jag får väl erkänna att jag är en aning missnöjd med deras agerande men som plåster på såret
skulle jag få en liten mp3 spelare. Hmm...

Skicka till sjobs@apple.com också. Skriv dock på engelska.

Senast redigerat 2007-05-16 10:54

Jo det hade ju varit nåt med det känns bara som att jag som privatperson är en för liten fisk för Apple för att de ska bry sig.
Nu har iallafall en vän här från 99mac hjälpt mig med att sätta i en ny hårddisk så pb:n rullar igen.
Märkliga är att om jag inte haft den där sabla extra Apple Care för över 4000:-
så hade ju detta aldrig inträffat

Ursprungligen av ohennig:

Sen kan man tycka vad man vill om att det inte går att välja bort supporten och garanti för en skärm som man kanske inte köper (särskilt som man nu kan köpa APP till skärmen separat), men det är i alla fall så Apple har valt att lägga upp produkten.

Inom kort komer det flesta Apple ÅF kunna erbjuda just en "Apple Care Light", utan telefonsupport. Stay tuned.

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-26 21:30
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Inom kort kommer det flesta Apple ÅF kunna erbjuda just en "Apple Care Light", utan telefonsupport. Stay tuned.

Jag undrar hur det blev med den här "light" produkten? finns den i butik eller webshop ännu ?

Well, ungefär upp till 41% av alla laptops behövs lämnas in på reparation under de tre första åren, så det är nog inget Apple unikt tyvärr.

• Oregistrerad
  • 2006-04-20 09:07
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Well, ungefär upp till 41% av alla laptops behövs lämnas in på reparation under de tre första åren, så det är nog inget Apple unikt tyvärr.

Nu är du rejällt ute o cyklar med statestiken, Apple är faktiskt det dator företag i världen som har minst fel

liger på under 15% medans inget att bolag ligger under 20%

och sen om du menar fel som uppkommer efter första året är väldigt sällan fabrikationsfel.
så om du får det till 40% så skulle jag vilja säga att 25% av de är handhavande fel

Det bara fortsätter det här med Infocare.
Dom vill ju alltså fakturera mig för att jag inte accepterade deras "erbjudande" och skriver:
"Du modtager din maskine efter at have takket nej til vores tilbud. Hvorpå der står at ved nej tak vil der blive faktureret et håndteringsgebyr på 490.- ex. moms & returfragt (dette har du accepteret ved at svare på tilbudet)"

Är det verkligen lagligt att göra så? Att komma efteråt och kräva pengar?
Borde dom inte informera om det innan datorn lämnas in?

Dessutom skriver dom "Vi har talt med Apple og de mener vi skal stå helt fast i denne sag.".
Kul att Apple är så måna om deras kunder.
Jag är så sabla besviken på Apple och att dom använder rövhål som Infocare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 09:25

angående vätskan i datorn så¨har många av våra hp datorer krånglat och gått till reparation

HP röntgar alla datorer och skickar en kopia och visst på många datorer så är det vätska. Dock kommer vi nog aldrig riktigt överens och för det ser ut som det är resultatet av kondens.

garanterat

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-05 12:12

Vart kan jag köpa det i Sverige? Hittar inget på Apple's webbsida...

Det här ÄR märkligt. Antingen är det ditt fel eller så är det inte det.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-14 03:00

Jag talade med min Apple ÅF idag och "AppleCare parts and labour" var ca 1000:- + moms billigare (2200:- + moms) än vanlig AppleCare för PB.

Priset från Tyskland €199 inkl. tysk moms.... det är ingen produkt som sänds hem så du slipper frakt, de bara registrerar din dator i Apples system.

Du ser efter ca 2 veckor på Apples support webb att du fått längre garanti:
"About your Apple product

PowerBook G4 (12-inch 1.5Ghz)
4H50........
Our records indicate that your product is covered under a custom support contract and your estimated date of purchase was 23-Feb-05. Based on this data, your product will be covered by Apple service warranty for 680 more days."

• Medlem
  • 2006-04-15 23:24

Var hittar man "AppleCare parts and labour"? Försökt hitta de men ingen lycka... de är kanske något man skulle ha tillhandlat till sin macbook

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-16 01:21

Fråga din lokala ÅF. Apple vill inte marknadsföra den aktivt, men den finns i produktlistan.
I Sverige var den ca 1000+moms billigare än "vanlig" AppleCare till kund när jag frågade i torsdags hos mina gamla kollegor.
(Produkten är mest tänkt för större kunder som inte behöver support)

Om du gör en sökning på "AppleCare parts and labour" i Google så ser du att de marknadsför den aktivt i tyskspråkiga länder (Tyskland / Österrike / Schweiz)
Hittade en länk till AppleCare Parts and Labour Agreement Terms and Conditions
https://www.neptun.ethz.ch/faq/faqApple/TC_PL_v1.pdf

Jag köpte min "AppleCare parts and labour" från http://www.applekaufen.de/ kostar €199 för en PB. (Klicka på AppleCare)

Sherlock översättning från tyska:
"AppleCare parts and labour the AppleCare parts & labour Agreement is a
favorable Carry in solution for a warranty extension on 36 months. The
warranty is a manufacturer warranty, enclosure thus originalteile,
service and repair by certified Apple technician and applies with most
products world-wide, is portable!"

Som sagt. Det kommer att säljas i ÅF butiker inom kort.

Bevaka tråden