Behöver ert råd. MacBook eller PowerBook?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-04 13:46

Hej!
Jag är i valet och kvalet. Vet inte om jag ska satsa på den nya MacBook Pro eller en PowerBook G4.
MacBooken kostar ju sin slant om man ska ha lite kräm i den.

Jag arbetar mest med formginving/illustration/animation (Photoshop, Illustrator, Flash osv.
Sen kommer jag att börja med musikproduktion, spela in låtar i fullskalig produktion och dona med sånt.

Är hyffsat kräsen på prestanda, dvs flippar ur om jag behöver sitta och vänta på enkla operationer som datorn gör. Men vad tror ni? Klarar jag mig med en PB G4 eller är vinsten så pass stor att jag skall satsa på en MBP?

Tacksam för hjälp / J

• Oregistrerad
  • 2006-04-04 13:53

lätt. för musik är ju ProBooken oändligt mycket snabbare...

Ursprungligen av DaPhox:

lätt. för musik är ju ProBooken oändligt mycket snabbare...

Även ett år fram i tiden?

• Oregistrerad
  • 2006-04-04 14:07
Ursprungligen av art vandelay:

Även ett år fram i tiden?

?

Då är den m e r än oändligt mycket snabbare än P-Booken...

Ursprungligen av DaPhox:

?

förlåt. jag som läste fel. tyckte att du skrev powerbook.

Sorry

Ursprungligen av DaPhox:

?

Absolut inte!

Om ett år kan du göra musik bra på MacBooken, som det ser ut nu kan du bara köra Logic i full fart, i princip alla andra musikprogram är fortfarande PowerPC, och körs sådels under Rosetta. Datorn är ett redskap, behöver du den för att göra musik nu, köp en PowerBook, annars, köp en MacBook Pro.

//Knezzen

Ja, i ren prestanda ja, men nu ska han göra musik, och majoriteten av musikprogram är fortfarande byggda för PowerPC prollen.

//Knezzen

• Oregistrerad
  • 2006-04-04 14:17

Inte Logic.

Kör själv Cubase & det snurrar på bra mycket bättre i Rosetta än på min gamla G4 933a.

Skulle a l d r i g satsa på en G4 idag. Funkar dåligt med mjukvarusynthar. Kör man bara applikationerna dock spelar det inte så stor roll...

ok, probelemet är väl att prestandan i rosetta på en MacBook är jämbördig med en Mac Mini på 1.2ghz. Om han behöver en dator nu, så rekommenderar jag PowerBooken. Jag har inga direkta problem med mjukvarusyntar på min PowerMac G4 1.2ghz.

//Knezzen

Ursprungligen av Knezzen:

ok, probelemet är väl att prestandan i rosetta på en MacBook är jämbördig med en Mac Mini på 1.2ghz. Om han behöver en dator nu, så rekommenderar jag PowerBooken. Jag har inga direkta problem med mjukvarusyntar på min PowerMac G4 1.2ghz.

//Knezzen

Det är väl ett ganska kortsiktigt tänkande att köpa sg en powerbook nu?
Speciellt när man vill pyssla med musik.

MBP. Snart kommer alla program att räkna med som universal binary. ProTools kommer t.ex. att finnas till intel inom ett halvår tyckte jag mig se i förbifarten. Logic är väl redan klart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-04 15:16

OK, tack för svar. Hm, ja man vill ju ha det lite framtidsäkert också. Vad det gäller musikskapandet kommer jag börja jobba i lite enkalare skala. Mjukvaru prog till gitarrer och keyboards och kankse endast Garageband (för att skissa och sen ta det till replokal) men i förlängningen vill jag kunna göra mer avancerade, skarpa grejer för släpp. Just nu vet jag inte vad som gäller i mac världen (har inte arbetat på mac på 7 år men vill tillbaka nu!)

• Oregistrerad
  • 2006-04-04 22:10

Kan som ÅF meddela att vi har haft en del kunder som är missnöjda med MacBook i sammanhang som "formginving/illustration/animation (Photoshop, Illustrator, Flash osv". Några av dem har bytt till PowerBook istället. Det som skulle kunna bli bättre nästa sommar är väl nya Photoshop som drar stor nytta av processorprestanda. Men sitter man och gnäller över hur långsam den bärbara är i Photoshop, har man fel maskin. Då är det en stationär med som gäller.

1
Bevaka tråden