Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.6 ute nu

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-04-03 22:18

10.4.6 finns ute i programuppdateraren!

Ursprungligen av marko:

10.4.6 finns ute i programuppdateraren!

Tack för tipset...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-03 22:31

Weee, nu ska uppdateras (står alltid i fronten vid nya uppdateringar).

10.4.6-uppdateringen rekommenderas för alla användare och innehåller allmänna förbättringar för operativsystemet och specifika fixar för följande program och funktioner:

- inloggning och autentisering i ett flertal nätverksmiljöer
- filåtkomst och låsning av bytes-linje med AFP-fildelning
- nätverksåtkomst med automatiska konfigurationsfiler från proxyserver
- anslutning till Cisco VPN-servrar med IP/Sec
- användning av trådlösa Bluetooth-enheter
- sökning i iWork '06- och Microsoft Office-dokument med Spotlight
- automatiskt sparande av Word-dokument när en nätverkshemmapp används
- skapande av Automator-arbetsflöden för iPhoto 6
- synkronisering av kontakter och kalendrar till .Mac och mobiltelefoner
- lägga och ta bort iDisk-enheter på skrivbordet
- kompatibilitet med program och enheter från andra tillverkare
- tidigare fristående säkerhetsuppdateringar

Du hittar mer information om uppdateringen på adressen: http://www.info.apple.com/kbnum/n303411-sv.

Mer information om säkerhetsuppdateringar hittar du på adressen: http://www.info.apple.com/kbnum/n61798-sv.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-04-03 22:36

ja, jag kan väl offra mig då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-03 22:36

•Disk Utility's repair permissions feature will no longer report "We are using special permissions for..." messages.

• Includes iSync 2.2 which provides support for additional mobile phones.

• Improves iDisk (WebDAV file system) performance.

• Addresses an issue in which iChat, on an Intel-based Mac with a built-in iSight camera, could sometimes stop displaying video from the iSight camera until the computer was shut down and started up again.

Tack för det Apple!

Bli inte förvånad för även detta nya gäller:

With the Mac OS X 10.4.6 system software update, PowerPC-based Macs will restart twice, instead of once, after the initial installation.

Ursprungligen av Olle@mac:

Bli inte förvånad för även detta nya gäller:

With the Mac OS X 10.4.6 system software update, PowerPC-based Macs will restart twice, instead of once, after the initial installation.

Blev förvånad...

Går det inte fortare att surfa med 10.4.6? Nog känns det så.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-03 23:07
Ursprungligen av Ian Curtis:

Går det inte fortare att surfa med 10.4.6? Nog känns det så.

Ja, och Exposé är mer responsivt, och mindre hack när man rör musen och alla andra placeboeffekter man nu vill känna av

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 06:33
Ursprungligen av bogg:

Ja, och Exposé är mer responsivt, och mindre hack när man rör musen och alla andra placeboeffekter man nu vill känna av

Håller med. Har nog aldrig sett ett forum efter en update där det inte nämns att exposé är snabbare.
Någon får gärna motbevisa mig. Jag tror det som sagt är placebo, eller så beror det på att folk måste starta om sin dator?

Nedladdningen av uppdateringen går långsamt hit till Thailand. Det är Thaksins fel!

Japp, känns lite så för mig också

Trevlig uppdatering faktiskt, gillas här iaf.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-04-04 00:02

Trevlig update. Känner att hela systemet är responsivare och finder är snabbt och trevligt.
Fler fps i animeringarna etc.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 07:52

10.4.6 löser också problemet med att ej nya Intelmaskinerna kommer in på ett LEAP nätverk. Yes, nu kan man använda trådlösa igen

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 07:57

Kan inte se något om en uppdatering för airport-problemen som folk nämnt -att den inte ger den bandbredd som man borde ha. Men detta kanske blir en seperat patch?

Sitter på jobbet nu.. jag tog ändå mig en update-check igår kväll, men jag måste ha varit lite före releasen

Så nu är det 9 timmars PC-sittande innan jag kommer hem till min mac

Ursprungligen av martin.klasson:

Kan inte se något om en uppdatering för airport-problemen som folk nämnt -att den inte ger den bandbredd som man borde ha. Men detta kanske blir en seperat patch?

Sitter på jobbet nu.. jag tog ändå mig en update-check igår kväll, men jag måste ha varit lite före releasen

Så nu är det 9 timmars PC-sittande innan jag kommer hem till min mac

9 timmar vid WinXp = Virus Xp, Dam du måste vara deprimerad när du lämnar WinXp efter arbetsdagen slut!

Mina AirPort Problem har inte löst sig med denna uppdatering för min del. Internet funkar bra men inte nätverk, att kopiera en 780 MB stor fil tar ca 30 - 40 Minuter vilket är helt åt skogen det där. Airport 54Mbit/s är i teorin 5.2MB/s men säg att jag har 4MB/s så borde jag kunna kopiera en 780MB på ca 3.5 - 4.5 minuter! Så något är verkligen fel!
Jag sitter ca 4 Meter från Basenheten ( Apples egen Basenhet ).

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-04 08:28
Ursprungligen av Hunter78:

9 timmar vid WinXp = Virus Xp, Dam du måste vara deprimerad när du lämnar WinXp efter arbetsdagen slut!

Mina AirPort Problem har inte löst sig med denna uppdatering för min del. Internet funkar bra men inte nätverk, att kopiera en 780 MB stor fil tar ca 30 - 40 Minuter vilket är helt åt skogen det där. Airport 54Mbit/s är i teorin 5.2MB/s men säg att jag har 4MB/s så borde jag kunna kopiera en 780MB på ca 3.5 - 4.5 minuter! Så något är verkligen fel!
Jag sitter ca 4 Meter från Basenheten ( Apples egen Basenhet ).

Teoretiska maxhastigheten på ett 54Mbps nät är 22.4Mbps eller 2.8MB/s

Men 30-40 minuter låter verkligen segt, kopierar du då från dator på trådburet nät eller från en dator som också sitter på det trådlösa?

Har faktiskt aldrig upplevt dessa problem med någon av de macar jag använder med airport extreme

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 09:05
Ursprungligen av bogg:

Teoretiska maxhastigheten på ett 54Mbps nät är 22.4Mbps eller 2.8MB/s

så vad menas med det? Så mitt TDC Bredband 28mbit/s kommer inte upplevas på 54Mbps?

Jag har ju i för sig fått en beräkning från TDC om att där jag bor så borde jag med tanke på avstånd från stationen åtminstone ha 26Mbits till mig.

Men när jag kör tptest, vare sig trådlöst eller med sladd så kommer TCP upp i 14Mbps, och UDP i 20Mbps.
Vet inte vad jag ska göra, för det är ju TCP jag bryr mig om -UDP är ju sekundär betydelse, för som jag förstår det så är det sällan jag kommer använda UDP.

Får se ikväll om tptest ger ifrån sig bättre resultat efter uppdateringen. Ska bli spännande.
Jag har redan provat stänga av IPV6, utan någon märkbar förbättring.

/ martin

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-04-04 10:15
Ursprungligen av martin.klasson:

så vad menas med det? Så mitt TDC Bredband 28mbit/s kommer inte upplevas på 54Mbps?
/ martin

Det Bogg menar är att trådlösa nätverket har en praktisk gräns på 28MBit. Om du har tur alltså. Jag brukar få upp ca 1.4MB/s filöverföringar över wlanet som max. Så har du en internetanslutning på 28Mbit hemma. Använd en kabel när du sitter vid skrivbordet.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-04 12:24
Ursprungligen av Sidde:

Det Bogg menar är att trådlösa nätverket har en praktisk gräns på 28MBit. Om du har tur alltså. Jag brukar få upp ca 1.4MB/s filöverföringar över wlanet som max. Så har du en internetanslutning på 28Mbit hemma. Använd en kabel när du sitter vid skrivbordet.

Ja, Praktisk, inte teoretisk... Tack för den..

22.4Mbit eller 2.8MByte/s

vid överföringar mellan 2st trådlösa noder så halveras detta (då båda delar på utrymmet).

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 12:46
Ursprungligen av bogg:

Ja, Praktisk, inte teoretisk... Tack för den..

22.4Mbit eller 2.8MByte/s

vid överföringar mellan 2st trådlösa noder så halveras detta (då båda delar på utrymmet).

Så om jag har ett speedtouch-modem, en dator och en Airport Express (som endast används för att streama musik till), blir det så att min APX räknas som en nod, och helt i onödan då tar upp halva den "praktiska" bandbredden?

Riktigt bra uppdatering av iSync.
Nu kan man synka kalendern upp till ett helt år! Mycket bra.

Ursprungligen av bogg:

Teoretiska maxhastigheten på ett 54Mbps nät är 22.4Mbps eller 2.8MB/s

Men 30-40 minuter låter verkligen segt, kopierar du då från dator på trådburet nät eller från en dator som också sitter på det trådlösa?

Har faktiskt aldrig upplevt dessa problem med någon av de macar jag använder med airport extreme

Den ena datorn ( Pc Med virus Xp ) sitter på kabel med egen port, medan Intel iMacen är helt själv på det trådlösa, jag kopierar från Pc till iMacen.

Även om jag bara kopierar i 2.8 MB/s så bör det inte ta mer än max ca 5 min men det tar fortfarande ca 11- 14 min

Ursprungligen av Hunter78:

9 timmar vid WinXp = Virus Xp, Dam du måste vara deprimerad när du lämnar WinXp efter arbetsdagen slut!

Mina AirPort Problem har inte löst sig med denna uppdatering för min del. Internet funkar bra men inte nätverk, att kopiera en 780 MB stor fil tar ca 30 - 40 Minuter vilket är helt åt skogen det där. Airport 54Mbit/s är i teorin 5.2MB/s men säg att jag har 4MB/s så borde jag kunna kopiera en 780MB på ca 3.5 - 4.5 minuter! Så något är verkligen fel!
Jag sitter ca 4 Meter från Basenheten ( Apples egen Basenhet ).

BTW. har du läst tipset i de andra trådarna om detta. Slå av IPv6 så kan det blir bättre.

Har kört in 10.4.6 på både en Intel och en PPC nu och har ännu inte märkt något problem.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

BTW. har du läst tipset i de andra trådarna om detta. Slå av IPv6 så kan det blir bättre.

Har kört in 10.4.6 på både en Intel och en PPC nu och har ännu inte märkt något problem.

Har lekt lite med olika inställningar och även stängt av IPv6 och har fått ner tiden till ca 11 -14 min nu men än är det inte riktigt som det bör vara!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-04-04 08:14

Woho! Stöd för Nokia 6230 i iSync. Jag säger som en viss kändis i träningsoverall... ÄNTLIGEN!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-04-04 13:54
Ursprungligen av Spooky:

Woho! Stöd för Nokia 6230 i iSync. Jag säger som en viss kändis i träningsoverall... ÄNTLIGEN!

Suck... man ska visst inte ropa hej när man sitter i glashus. Det står att telefonen ska funka i Apples lista över kopatibla enheter. iSync hittar den där man ska lägga till enheter men när jag dubbelklickart på den för att lägga till den får jag bara "Din telefon "xxxxxx" fungerar inte med den här versionen av iSync."

Bra där!

Är det fel firmware i telefonen? Jag har en av de första 6230 som kom ut på den svenska marknaden. Eller är iSync buggigt?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 21:19
Ursprungligen av Spooky:

Suck... man ska visst inte ropa hej när man sitter i glashus. Det står att telefonen ska funka i Apples lista över kopatibla enheter. iSync hittar den där man ska lägga till enheter men när jag dubbelklickart på den för att lägga till den får jag bara "Din telefon "xxxxxx" fungerar inte med den här versionen av iSync."

Bra där!

Är det fel firmware i telefonen? Jag har en av de första 6230 som kom ut på den svenska marknaden. Eller är iSync buggigt?

Jag blev lite glad när jag såg nyheten om 6230-stöd. Sen blev jag lite ledsen när det inte funkade. Jag har firmware v04.28 i min. Är det nån som fått 6230 att synka? Vilken firmware har du i så fall (tryck *#0000# för att kolla)?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-04-04 21:29
Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag blev lite glad när jag såg nyheten om 6230-stöd. Sen blev jag lite ledsen när det inte funkade. Jag har firmware v04.28 i min. Är det nån som fått 6230 att synka? Vilken firmware har du i så fall (tryck *#0000# för att kolla)?

Som sagt... jag har ett tidigt ex. Min version är v03.14 men om det inte funkar med din heller så får man nog vänta på en iSync uppdatering innan vi kan börja använda detta prog.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 09:40

Efter uppdateringen körde jag Disk Utility -> repair disk permissions och för en gångs skull var det bara en enda fil som hade fel inställningar. Kan lugnt säga att de trollat på denna punkten.

Bevaka tråden